Hejsan!

Fick precis offert för att montera 4 spaltventiler samt en ventilationskanal från vårt badrum till en befintlig kanal i murstocken. Detta skulle sen kopplas till en fresh intellivent för att förhoppningsvis få lite snurr på luften på övervåningen. Kostnad: 40 lax?!?

Jag tänker att det känns hutlöst och gör det hellre själv. Det enda problemet är att jag har noll koll på terminologin runt ventilation. Är relativt duktig på att bygga i största allmänhet och är inte orolig över arbetsmomenten utan då mer vad gäller vilket material jag ska ha och hur jag ska bli säker på att göra en bra installation. Undrar helt enkelt om nån kunde peka mig i rätt riktning när det gäller detta?

Tänkte ta några bilder på det hela imorgon då det är lite bättre ljus men tills dess kan jag väl säga att det rör sig om en sträcka på ca 3-4 meter, genom taket (befintligt hål) i badrummet och upp på vinden där jag då skulle vilja dra till en befintlig "ledig" kanal i murstocken. Denna har en öppning i form av ett rektangulärt hål.

Antar att jag behöver nåt i stil med:
- Rör
- Böjar
- rörisolering
- Muff/anslutning mot murstock

Jag känner att det här blev lite virrigt men det speglar bara min brist på kännedom i just den här materialdjungeln :)

Tack på förhand! / Johan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.