Hej

Jag bor i en villa med takfläkt:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från köket (vars kåpa saknar hjälpfläkt) går en kanal (röd pil) till takfläkten (grön pil). Från takfläkten går sedan en kanal vidare uppåt (blå pil).

image.jpg
Skapa konto

Hur fungerar ventilationen i övriga huset? Är den påkopplad till takfläkten via separat kanal eller kan de kanalerna vara påkopplade efter takfläkten?

Med vänlig hälsning,

Peter

Vanligtvis delar sig fläktens anslutninglåda till 2 kanaler.1 st direkt till kökskåpan och den andra till de övriga utsugen i huset. När du lagar mat öppnas ett spjäll i kåpan och fläkten varvar upp på högfart

Om det är en kanal från köksfläkten du menar ska den bara separat, alltså får ingen annan kanal vara inkopplad på denna som kallas IM-kanal, främst pga brandrisk. Vad har du för vent-system annars?

@Jonatan79,
Många villor från slutet 70-tal till någon gång på 80-talet var det vanligt att byggde ihop köksfläkten med resten av frånluftssystemet.
Det är även en helt laglig koppling, det ända som gäller är att alla frånluftskanalerna är brandskyddsisolerade.

Aha, trodde det var en separat kanal bara, lite svårt att se på bilden.

Jonatan79 skrev:
Aha, trodde det var en separat kanal bara, lite svårt att se på bilden.
Kanske en tydligare bild?

image.jpg
Skapa konto

Grönt=till takfläkten
Rött=från köket (tror jag)
Blått=till vinden (och skorstenen)

Frågan är vad som kommer i röret med röd pil, bara från köket eller övrig ventilation också?

Huset är för övrigt byggt 1980.

En annan fråga: om jag byter till en spiskåpa med hjälpmotor (dvs en extra fläkt i kåpan) riskerar jag då att trycka ut köksluften in i t ex badrummet om övrig ventilation är påkopplad i samma kanal som köksventilationen?

inte så länge du håller dig till de s.k alliance-fläktarna.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.