Hej
Jag bor i en villa med takfläkt:
Från köket (vars kåpa saknar hjälpfläkt) går en kanal (röd pil) till takfläkten (grön pil). Från takfläkten går sedan en kanal vidare uppåt (blå pil).
Hur fungerar ventilationen i övriga huset? Är den påkopplad till takfläkten via separat kanal eller kan de kanalerna vara påkopplade efter takfläkten?
Med vänlig hälsning,
Peter
Jag bor i en villa med takfläkt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Från köket (vars kåpa saknar hjälpfläkt) går en kanal (röd pil) till takfläkten (grön pil). Från takfläkten går sedan en kanal vidare uppåt (blå pil).
Logga in
Skapa konto
Hur fungerar ventilationen i övriga huset? Är den påkopplad till takfläkten via separat kanal eller kan de kanalerna vara påkopplade efter takfläkten?
Med vänlig hälsning,
Peter
Produkter som diskuteras: "fläktens"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Om det är en kanal från köksfläkten du menar ska den bara separat, alltså får ingen annan kanal vara inkopplad på denna som kallas IM-kanal, främst pga brandrisk. Vad har du för vent-system annars?
@Jonatan79,
Många villor från slutet 70-tal till någon gång på 80-talet var det vanligt att byggde ihop köksfläkten med resten av frånluftssystemet.
Det är även en helt laglig koppling, det ända som gäller är att alla frånluftskanalerna är brandskyddsisolerade.
Många villor från slutet 70-tal till någon gång på 80-talet var det vanligt att byggde ihop köksfläkten med resten av frånluftssystemet.
Det är även en helt laglig koppling, det ända som gäller är att alla frånluftskanalerna är brandskyddsisolerade.
Kanske en tydligare bild?Jonatan79 skrev:
Logga in
Skapa konto
Grönt=till takfläkten
Rött=från köket (tror jag)
Blått=till vinden (och skorstenen)
Frågan är vad som kommer i röret med röd pil, bara från köket eller övrig ventilation också?
Huset är för övrigt byggt 1980.
En annan fråga: om jag byter till en spiskåpa med hjälpmotor (dvs en extra fläkt i kåpan) riskerar jag då att trycka ut köksluften in i t ex badrummet om övrig ventilation är påkopplad i samma kanal som köksventilationen?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden