Byggahus.se

Hur fungerar min ventilation?

1. P
    Medlem Nivå 15
    Hej

Jag bor i en villa med takfläkt:

image.jpg

Från köket (vars kåpa saknar hjälpfläkt) går en kanal (röd pil) till takfläkten (grön pil). Från takfläkten går sedan en kanal vidare uppåt (blå pil).

image.jpg

Hur fungerar ventilationen i övriga huset? Är den påkopplad till takfläkten via separat kanal eller kan de kanalerna vara påkopplade efter takfläkten?

Med vänlig hälsning,

Peter

2. E
    Medlem · Nivå 12
    Vanligtvis delar sig fläktens anslutninglåda till 2 kanaler.1 st direkt till kökskåpan och den andra till de övriga utsugen i huset. När du lagar mat öppnas ett spjäll i kåpan och fläkten varvar upp på högfart

3. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Om det är en kanal från köksfläkten du menar ska den bara separat, alltså får ingen annan kanal vara inkopplad på denna som kallas IM-kanal, främst pga brandrisk. Vad har du för vent-system annars?

4. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    @Jonatan79,
    Många villor från slutet 70-tal till någon gång på 80-talet var det vanligt att byggde ihop köksfläkten med resten av frånluftssystemet.
    Det är även en helt laglig koppling, det ända som gäller är att alla frånluftskanalerna är brandskyddsisolerade.

5. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Aha, trodde det var en separat kanal bara, lite svårt att se på bilden.

6. P
    Medlem Nivå 15
    Kanske en tydligare bild?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

Grönt=till takfläkten
    Rött=från köket (tror jag)
    Blått=till vinden (och skorstenen)

Frågan är vad som kommer i röret med röd pil, bara från köket eller övrig ventilation också?

7. P
    Medlem Nivå 15
    Huset är för övrigt byggt 1980.

8. P
    Medlem Nivå 15
    En annan fråga: om jag byter till en spiskåpa med hjälpmotor (dvs en extra fläkt i kåpan) riskerar jag då att trycka ut köksluften in i t ex badrummet om övrig ventilation är påkopplad i samma kanal som köksventilationen?

9. E
    Medlem · Nivå 12
    inte så länge du håller dig till de s.k alliance-fläktarna.