Byggahem
Byggahem: Stämmer, det är alltså en stor kallvind men det är ryggåstak i mitten med en högre "golvnivå". Finns dock inte någon möjlighet att gå där eftersom det inte finns någon gång.
4 svar · 3,8k läst
·
M
merlrmindre: Tack för kloka svar! Tror att det får bli separat utblås i väggen i stället.
7 svar · 12,7k läst
S
SM4UKE: Villafläkt med motor kan aldrig kopplas till lägenhetssystem med central fläkt. Det finns dock varianter med inbyggd fläktmotor som KANSKE kan funka men då krävs att man tar reda på hur ventilationssystemet funkar - och bäst är att se till att få ett godkännande av föreningen. Annars tvingas du att byta nästa gång det blir OVK. OVK måste bli godkänd och föreningen tar ingen
6 svar · 11,4k läst
mexitegel
mexitegel: Det är sant, det tänkte inte jag på. Isolera du för säkerhets skull och för din nojighet ;) Många förordar en fläkt med grundventilation för att förbättra husets ventilation, i vart fall om du har självdrag i övrigt.
5 svar · 1,7k läst
J
johannamalena: ska prata med vicevärden i styrelsen om han vet ngt. den sitter som berget, försökte slå ut den med hammare igår men det fungerade inte så jag får helt enkelt köpa mig en kofot.
6 svar · 1,2k läst
·
nimhed
nimhed: Precis. Sedan ligger väl svårigheten att märka en eventuell förändring.
5 svar · 2,9k läst
·
M
mb77tyson: [bild] Jag saknar köksfläkt, jag har en murad spiskåpan av gammal stuk som fångar upp oset som ventilerad med självdrag. Jag skulle nu vilja sätta en spisfläkt över im-kanalen. Jag har letat alternativ. Men finner inga. Är det någon som har tips. Jag söker en liten fläkt, med fettgaller som jag kan montera ganska osynligt under den murade spiskåpan.
0 svar · 1,1k läst
·
M
Mattias Axelsson: Svar från din andra tråd http://www.isover.se/files/Isover_SE/Om_Isover/Kontakta_oss/Broschyrer_TI/Produktguide%20TI%202010.pdf Där finns grundläggande info om isolertjocklekar i början. Anledningen till att man har tjockare isolering på kanaler än rör är att hörnen tar lite av tjockleken.
47 svar · 20,6k läst
·
H
huggan: Damp ner en offert idag i brevlådan. Tar gärna synpunkter. [bild] [bild] Hur funkar en ECO2 styrutrustning?
10 svar · 3,3k läst
·
C
camaro1969: kan det vara byggfusk om det inte krävs bygglov? tror ingen inspektör varit inblandad.. huset byggt före första världskriget tom. ska köpa lite spirorör då... tror även det blir ett kallrasskydd, kommer ju elda i framtiden. undrar om man ska satsa på en fläkt med fuktsensor? som känner av om det är fuktigt och då kör igång automatisk? eller om man ska köra den manuellt likt
16 svar · 2,6k läst
fahlis
fahlis: Jag skulle behållit frånluftdonet i tvättrummet men tagit bort det i hallen. De båda donen "konkurrerar" annars med varandra så att luften inte vet vilken väg den ska ta. Sätt eventuellt ett nytt tilluftsdon i hallen istället.
1 svar · 1,8k läst
·
M
Malten: Ja är de stora ytan typ gillestuga/allrum så bör man ha in luft där, å ut luft i tvätt, toa, badrum. Nån fuktstyrd fläkt vore väll att föredra i badutrymmet.
1 svar · 1,4k läst
·
R
renoveringssmurfen: Någon som har erfarenhet av pax eos med förvärmning? Jag har kikat på ftx men det här verkar ju kosta mkt mkt mindre och ha en liknande funktion. eller har jag missuppfattat det hela? Kan det funka på ett enplanshus hus med 115m2 boyta.
0 svar · 4,1k läst
S
sugroret: Efter lite mer fundering samt sökning kommer jag fram till detta Köksfläkten kommer gå rakt upp genom vinden till en takhuv, ingen fläkt monterad utan den ordinarie köksfläkten. övriga ventilation kommer baseras på detta paket https://www.ventilation.se/varmeflyttarpaket-komplett-gor-det-sjalv/p-1634.htm 125mm spiro rör från toa och tvättstuga till ett t-kors och sedan upp genom
1 svar · 1,6k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Men du kanske kan rikta kolfilterfläktens utblås framåt eller åt vänster?
4 svar · 1,5k läst
·
M
Mats i Malmö: [citat] Ja, som Raukas också var inne på så är ju kanalerna i skorstenen säkerligen inte helt täta. Det viktigaste inför en FTX-installation (jag har fortf inte gjort detta) måste väl då vara att få rökkanalen helt tät, t.ex. genom att sätta in ett rör eller glidgjuta. Får se om vi gör detta en vacker dag. Som någon var inne på här då är det nog svårt att räkna hem, i alla
19 svar · 11,0k läst
S
smallbone: Nej det har jag inte såklart. Och kallras är det ju typ.....men tack, då skall det bara fixas ett litet hål i fasaden också
5 svar · 1,8k läst
Demmpa
Demmpa: Vi gav ca 90' för nyinstallation i enplan med källare (100+100 kvm) utfört -09. Ang offerten: i material kanske det ingår hyra av viska med tillhörande "borrmaskin" och "dammsugare". Firman vill även ha teckning av bilar, släp, lokaler, maskiner, vinst, löner, hanteringskostnader, mm från både material och timmkostnad.
2 svar · 2,5k läst
Ropia
Ropia: finns det tillräckligt med utrymme i karm för att montera en spaltventil? Isåfall kör på det, vad har du för ventilationssystem i resten av huset? Har du radiatorer under fönstren?
1 svar · 2,8k läst
·
N
netram: Stosen gick att köpa även då för tre år sen när jag handlade. Men typ 1500 spänn för en plasttratt känns fortfarande inte jättelockande för en snåljåp som mig. Hmm, plasttratt förresten... mer bränsle till måste-ha-en-3dskrivare-tvångstankarna! ;-)
31 svar · 20,3k läst
·
DennisCA
DennisCA: Har tänkt mycket på att bygga en egen sådan till mitt garage för extra värme (värmer med värmeblåsare medan jag är där). Som det är planerat nu ska jag ventilera med väggventiler och självdrag. Jag är dock väldigt intresserad av hur en luftsolfångares avfuktning funkar. Jag har förstått principen med avfuktning via ventilation såhär, dvs. man tar in kall luft, som inte kan
0 svar · 1,1k läst
S
smurfen72: Tror inte du får problem med varken ljud eller flöde med 125 mm rör även med korta böjar men har egentligen ingen koll.
3 svar · 1,5k läst
J
Jored: [citat] Ok, så det ena ger det andra kan man säga? Ja, kanske ringa runt till lite firmor och höra vad expertisen tror, låter klokt.
2 svar · 936 läst
Oldboy
Oldboy: I princip använder du samma lösning som Nivell- och Granabgolv om jag förstått det hela korrekt. Så det bör fungera. Däremot är det kanske inte helt spiksäkert att alla ställen på golvet har samma goda ventilation, men om du mäter runtom och det ger bra värden på alla mätpunkter så bör det vara ok. Utsugsventilation i källaren brukar göra susen mot måttliga mängder radon.
15 svar · 5,7k läst
·
Patrick E
Ftx
Patrick E: Anledningen till att sätta tilluften i taket är att man vill få cirkulation på luften i rummet. Den svalare tilluften "faller" ner mot golvet och man undviker risken att få en "bubbla" med varmluft upp mot taket i rummet.
6 svar · 917 läst
F
Forsberg78: Jag har ju styrningen i fläktkåpan som det är nu. Den motorn jag har nu har jag bytt lager i för ett år sedan så det verkar som om det är nån lindning eller nåt som gått sönder. Kondingarna har jag också testat att byta men utan resultat. Ökade kapacitansen en aning och fick en lite piggare motor men missljudet kvarstår. Har precis pratat med min lokala ventilationskalle och de
3 svar · 8,9k läst
S
SBH: någon ventfogmassa eller någon som fäster mot metall
1 svar · 1,4k läst
S
SwiftD: Här ser du hur fint det blev! Stenull var det till och med... [bild]
3 svar · 10,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.