Tack för tipsen på leverantörerna.
Vi kommer troligen komplettera med någon el radiator samt el golvvärme i badrum och hall

• Gilla
Seglarvännen
  • Laddar…
MårtenAlmkvist skrev:
Tack för tipsen på leverantörerna.
Vi kommer troligen komplettera med någon el radiator samt el golvvärme i badrum och hall
Om du vill få fler tips o idéer kan du ju alltid läsa igenom tråden nedan, där jag skrivit ett par rader om luftvärme, investeringskostnader, driftsekonomi och komfort...
http://www.byggahus.se/forum/ventil...tsvarmepump-bra-komplement-till-direktel.html

Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Varför föll egentligen luftvärme bort en gång i tiden?

Jag har för mig att det var mycket av hygieniska själ.
Den där varma goa luften i alla tilluftkanalerna var en perfekt odlingsmiljö för allahanda organismer; mögel, svamp, bakterier, virus. 38°C är ju en ganska idealisk temperatur för många organismer.
Detta i kombination med svårigheten att göra rent i kanalerna blev det ett sjukdoms- och allergiskapande system.

Men nackdelarna gäller kanske främst flerfamiljshus med deras långa kanaldragningar.
Det var nog en kombination av hög driftkostnad, det spåret du är inne på, samt ekonomiska. (Direkt-el som fördelades med sämsta tänkbara värmebäraren. -Luft.)
Man använde ju sällan vattenbatteri till luftvärmarna eftersom de oftast sattes i hus med direkt-el.
Hade det funnits värme via vatten hade man ju satt vanliga element.

Det har funnits system för luftburen golvvärme. Luften värmdes i ett värmebatteri som mycket väl kunde vara vattenburet. Därefter blåstes luften genom kanaler i golvet och upp längs väggarna i rummens ytterkanter. Det kräver återcirkulation av luften för att ge nog effekt med rimligt ventilationsflöde och rimliga temperaturer. Vad jag hört beskrivas som en nackdel är att man inte kan ha olika temperatur i olika rum om man skulle vilja det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.