Ventilation
smurfen72: Vi satte in mekanisk från luft av typen som återvinner vent till att värma brine från borrhålet och det har blivit stor skillnad på luften framförallt under vår höst då luften stog still tidigare och som bonus har även brine blivit nån grad varmare vilket ger lite högre cop ur vp.
Tomas J: I och med att det är spån i golvbjälklaget vore det kanske bättre att försöka få till en gipskanal för att stänga ute spånet?
bakterie: Vi gav snickarna fria händer när vi gjorde en liknande operation. Vi hade befintlig frånluft via ventilationskanal i murstock (självdrag), men snickarna valde att sätta igen den och göra en sprillans ny kanal upp på taket, med tillkopplad PAX-fläkt. Glömde fråga varför de gjorde så. Eldar ni så skorstenen används? Om inte kan jag tänka mig att ni accelererar söndervittringen av
Stefan N: Skulle va väldigt intressant att veta hur dom skulle få till en godkänd skarv i tätskiktet?
Stefan_sve: [citat] Ok, då testar jag med det. Är vind ovanför så ganska enkelt att komplettera sen om man märker att det behövs. Tackar för hjälpen!
andreasimner: Hej Idag har vi spaltventiler i vår villa. Dessa verkar inte släppa in tillräckligt med luft eftersom vi har problem med att det drar in luft ställen där det inte ska komma in luft. Därför funderar jag på att montera in väggventiler i huseti stället och stänga spaltventilerna. Alternativt montera in några få väggventiler som komplement i tex vardagsrum och allrum uppe. (och låta
hempularen: I själva sakfrågan vet jag inte svaret. Men imkanal ut genom vägg är ett lite känsligt kapitel brandskyddsmässigt. Svårt att göra på ett snyggt sätt och upprätthålla avstånden till brännbart. Det gäller då både till väggen, och avstånd upp till takfoten.
Vent_montör: Jag har sett detta på flera ställen. Blir bökigt om du skall byta ner till 100 om du inte skall riva taket. Förmodligen har du en ventil som skruvas dit typ ett halvvarv? Ta med dig ventilen till en grosist så har de förmodligen en ersättning åt dig. Bevego är en grosist som är duktiga
Vent_montör: En trafostyrd fläkt på skorstenen som ev får tätas beroende på utseende så får du mekanisk frånluft. Sen som folk säger, ta upp ventiler. Endel sätter freshventil men större risk för att känna kallras än vid element.
KnockOnWood: Ventiler: https://www.soliduct.se/luftdonventiler/c-188.htm
eppeee: Den sitter som en smäck utan! Tack för hjälpen alla! Gick finemang att klippa med plåtsax förresten!
exerg: Luftmängder i ditt tidigare system har varit baserat på att bära fram upp till 50-gradig luft. Det nya aggregatet ger samma luftmängd men ett vattenbatteri ,även om det är inkopplat mot ett fjärrvärmesystem, kommer aldrig upp i dessa 50 grader. Skulle det vara inkopplat mot en värmepump är det helt omöjligt. För att kompensera den lägre temperaturen skulle luftmängden behöva ökas
micter17: [citat] Luftfuktigheten är hög så länge det kastas vatten på stenarna. Därefter skall luftfuktigheten sjunka när bastun torkar av restvärmen. Luftflödet i kanalen borde upprätthållas så länge det är skillnad i temperatur mellan bastu och det angränsande badrummet. Hm, det här kräver en vetenskaplig undersökning. Jag får försöka ta några bastubad under påskhelgen och logga
exerg: Det naturliga och effektivaste är att hindra solen att komma in
Vent_montör: Du är på rätt spår. 30mm firevent matta (branisolering) gäller om det går genom brännbart material eller ligger emot. Finns hos grosist att köpa, typ bevego
Tomas J: [citat] Tack för tipset, men som det känns nu kör jag på Franke-fläkten, det är så mycket annat jag måste fixa till då jag ska totalrenovera köket så jag måste avluta detta med ventilation/fläkt och kika på annat som vatten och el.
Boan: Precis! Ska bara hitta nån bra väster om Göteborg... Har EC
Vent_montör: Kallrasskydd brukar följa med då man köper fläkt, om det inte är en från kina
Vent_montör: Det är ju ingen som kastar in och ut luft i ditt hus, så har du ett övertryck i huset så kommer det inte in någon luft. Men har du undertryck som skapas av ett frånluftsystem då kommer det bli fart in genom ventilerna du tar upp.
samuel99: Hej! För knappt ett år sedan köpte vi vårt första hus. En enplansvilla från -74 med uppvärmd källare på 100+100 kvm. Huset har en något annorlunda uppvärmning. Tidigare var det någon form av luftvärmepump men denna ersattes i slutet av 90-talet av bergvärme. Från bergvärmeaggregatet går den varma vätskan in i en värmeväxlare med fläkt där värmen övergår till luft, som
InsidersUnited: Gå upp på vilken vind med traditionell lösullsisolering som helst byggd för 10-15 år sedan och du kan inte andas efter ca 10 minuter, sköna ret hostningar följer suit... Så det är tyvärr normalt med den isoleringen. Har ni diffspärr eller genomtrampsskydd som sitter bra, (kollas enkelt genom att skotta undan lite ull) så ska detta inte läcka ned.
Beida: Hej, Fasen satt mycket riktigt på 2:an - Med fasen på 1:ans position så stänger termostaten av tillluftsfläkten vid kyla! Tackar och vänligen, Beida
FrittDrag_II: Med två potentiometrar och en hygrostat med växlande kontakt han man göra en enkel lösning som växlar mellan två hastigheter. Har gjort detta men med en knapp istället för hygrostat. Potentiometrar bör vara över 50kOhm för att inte överbelasta 10V från motorn. [bild]
johannamalena: köpte en plåtsax som funkade jättebra, men ska röret kapas jäms med väggen?
ventiltjej: jo klart där är en lampa. Tänkte inte på det så får väll ringa en elektriker :)
Macarus: Jag antar att du låter freshfläkten dra ut luft i det problematiska sovrummet? Eller har du monterat den bakvänt på något vis så den drar in luft istället? Det är ju fel egentligen att dra ut luft i ett sovrum eftersom det innebär att man får in gammal "förbrukad" luft i sovrummet och i värsta fall kan få bakdrag från kök och toalett. Å andra sidan är ju viss luftomsättning av
Patrick E: För infästning kan du använda s k kanalstöd. http://www.ventilationsbutiken.se/index.php?option=com_phpshop&page=shop.browse&category_id=bbf30b29669e392483e756e42a7cd724