LAnsgar skrev:
Varför måste man ha kvar rensluckan om man byter till kolfilterfläkt? Om man sätter en frånluftsventil är den rensbar.

Ifall man kan hålla 100mm avstånd till brännbart material måste man inte heller isolera kanalen med dagens regler.
(För den som själv vill skapa sig en uppfattning finns det bra läsning på imkanal.se )
En imkanal är inte bara den rörkanal som är kopplad till köksfläkt/fläktkåpa utan det är även den kanal/frånluftdon som är monterad i direkt anslutning (nära) spis/häll.

Jag gjorde lite antaganden beroende på TS första inlägg att det är gemensam centralfläkt till flera av BRF-lägenheterna. Enligt BBRen så ska hela imkanalen (förutom flexslangen) vara brandskyddsisolerade när imkanalen betjänar fler brandceller (lägenheter) än en enda. Om imkanalen bara hade betjänat en enda lägenhet (villa) så räcker det att imkanalen brandisoleras från att den börjar gå genom vägg/tak/valv.

Ett ventilationssystem (oberoende om det är imkanal eller inte) ska vara rensbar och besiktningsbar i hela dess längd.

• Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
LAnsgar skrev:
Varför måste man ha kvar rensluckan om man byter till kolfilterfläkt? Om man sätter en frånluftsventil är den rensbar.
Jag ändrade meningen/stycket en del efter att jag skrivit det mesta, glömde ändra första biten i meningen. Det går bra att byta rensluckan mot frånluftdon, det skrev jag längre fram i meningen/stycket.

• Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
Tack för alla bra tips och svar. Har funderat lite nu på hur man ska göra och jag har kommit fram till att jag har två alternativ:

(Först och främst att man försöker snygga till ventilationslådan, antingen att man kortar ner den eller har kvar den)

- Köpa kolfilterfläkt och sätter in en frånluftsdon.
- Köpa fläkt med motor, tar ut motorn och kopplar ihop fläkten med det befintliga systemet. Misstänker att det är det de har gjort med den nuvarande fläkten? Se bilden nedan:

IMG_7805.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kommer en mäklarbild från en lägenhet inom samma förening. Hur kommer det sig att de har kvar lådan ovanför fläkten? :

11717709.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Delvist sant att dom "bara" har tagit bort fläktmotorn, dom har även lagt till styrt spjäl (till höger inne i fläkten), spjället har ofta tre lägen "grundflöde"-"halvt öppet"-"helt öppet".

Om du bara plockar bort fläktmotorn så blir det "fullt öppet" hela tiden och vid nästa OVK-besiktning av ventilationen så finns det risk att du får backning på det.

Kristy skrev:
Här kommer en mäklarbild från en lägenhet inom samma förening. Hur kommer det sig att de har kvar lådan ovanför fläkten? :
(Klippt bort bilden)
Det var fult gjort, fläkten ser inklämd ut.
Antingen skulle skåpet till vänster om fläkten bort och lådan skulle kapats längs högra skåpet,
Eller så skulle det varit en fläkt inbyggd i skåp/kryddhylla plus att lådan skulle förlängts t.o.m vänstra skåpet.

Tack för svaret!

Det lutar sig nog åt att köpa kolfilterfläkt och göra någon snygg lösning med lådan. Hade gärna haft en "riktig" fläkt, men det känns som det är en del som måste göras för att det ska vara en godkänd lösning.

Får ta och återkomma senare när vi sätter igång med arbetet!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.