4 863 läst ·
16 svar
5k läst
16 svar
Mycket fukt i badrum, takfläkt med PAX60+
Sida 1 av 2
Hej,
Hjälp mig experter, vet inte vad jag ska göra?
Ska försöka förklara utan att veta vad allt heter och utan att ev. förstå mitt eget system fullt ut. Övrig information, två vuxna och två små barn (det badas och tvättas kläder mer eller mindre konstant).
Har ett radhus från -70talet med originalfläkt på taket, styrs från spisfläkten (Franke Tender Alliance tror jag).
Takfläkten är konstant sugande (låg fart), det finns en knapp på fläktkåpan för hög fart
Takfläkten suger från tvättstuga, toalett, fläktkåpa (kök) och badrum. Tvättstuga, toalett, fläktkåpa (kök) ligger på nedervåningen och badrummet ligger på övervåningen närmast fläkten.
Problemen
Tvättstuga: fuktigt vid stora tvättryck t.ex. under helgerna, vi hänger tvätten. Absolut inget jätteproblem.
Badrum övervåning: mer eller mindre fuktigt jämt, 75% av gångerna som vi nyttjar badrummet så glömmer vi springa ner till köket för att sätta på hög fart på fläkten (tycker dock inte att detta spelar någon roll alls för fuktigheten). Rinner ofta kondensvattenvatten på insidan av takfönster när ungarna badar och en vuxen duschar, ungarna brukar sen duscha efter badet.
Nuvarande lösning: öppna takfönstret. Fördel, blir inte så fuktigt i badrummet. Nackdel, frugan påstår att grannar ser rakt in
och ungarna klagar vintertid över att bada visserligen i varmvatten men med ca +12 i rummet, + att det känns otroligt lowtech. Dvs, jag är den enda som öppnar fönstret och således om jag kommer hem sent så kan det vara vansinnigt fuktigt i badrummet eller om dörren stått öppen fuktigt på hela övervåningen. Imma på alla fönster. Alla fönster på övervåningen har spaltventiler som alltid står öppna, treglas.
Funderar om en PAX60+ fläkt med automatisk fuktavkänning eller liknande skulle fungera att montera i badrummet i befintligt frånluftsventil, frågan är ju bara vad som händer med takfläkten. Bränner jag motorn i den om jag gasar på luften på väg in i takfläkten. Eller är det någon som har en bättre lösning?
Installation av en PAX eller liknande fläkt i befintlig kanalisation vore smidigt då det är lättåtkomligt från vinden och det finns el på vinden (nej, jag kopplar inte el själv).
Tacksam för hjälp
Nyfiken100
Hjälp mig experter, vet inte vad jag ska göra?
Ska försöka förklara utan att veta vad allt heter och utan att ev. förstå mitt eget system fullt ut. Övrig information, två vuxna och två små barn (det badas och tvättas kläder mer eller mindre konstant).
Har ett radhus från -70talet med originalfläkt på taket, styrs från spisfläkten (Franke Tender Alliance tror jag).
Takfläkten är konstant sugande (låg fart), det finns en knapp på fläktkåpan för hög fart
Takfläkten suger från tvättstuga, toalett, fläktkåpa (kök) och badrum. Tvättstuga, toalett, fläktkåpa (kök) ligger på nedervåningen och badrummet ligger på övervåningen närmast fläkten.
Problemen
Tvättstuga: fuktigt vid stora tvättryck t.ex. under helgerna, vi hänger tvätten. Absolut inget jätteproblem.
Badrum övervåning: mer eller mindre fuktigt jämt, 75% av gångerna som vi nyttjar badrummet så glömmer vi springa ner till köket för att sätta på hög fart på fläkten (tycker dock inte att detta spelar någon roll alls för fuktigheten). Rinner ofta kondensvattenvatten på insidan av takfönster när ungarna badar och en vuxen duschar, ungarna brukar sen duscha efter badet.
Nuvarande lösning: öppna takfönstret. Fördel, blir inte så fuktigt i badrummet. Nackdel, frugan påstår att grannar ser rakt in
Funderar om en PAX60+ fläkt med automatisk fuktavkänning eller liknande skulle fungera att montera i badrummet i befintligt frånluftsventil, frågan är ju bara vad som händer med takfläkten. Bränner jag motorn i den om jag gasar på luften på väg in i takfläkten. Eller är det någon som har en bättre lösning?
Installation av en PAX eller liknande fläkt i befintlig kanalisation vore smidigt då det är lättåtkomligt från vinden och det finns el på vinden (nej, jag kopplar inte el själv).
Tacksam för hjälp
Nyfiken100
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Innan du springer och byter eller köper något tycker jag du ska kontrollera det du redan har.
Uppenbarligen så har det fungerat sedan 1970 talet utan att huset har möglat ner till en våt fläkt.
Kolla om systemet behöver rensas (Förmodligen behöver det rensas om inget är gjort sen 70talet)
Är du säker på att din tanke om högfart stämmer? Det kanske är normalfart.
Det första jag skulle gjort är att tagit dit någon som med ROT avdrag rensade kanalerna och mätte upp flödet på låg och hög fart.
Efter den åtgärden tror jag att dina problem är borta.
Uppenbarligen så har det fungerat sedan 1970 talet utan att huset har möglat ner till en våt fläkt.
Kolla om systemet behöver rensas (Förmodligen behöver det rensas om inget är gjort sen 70talet)
Är du säker på att din tanke om högfart stämmer? Det kanske är normalfart.
Det första jag skulle gjort är att tagit dit någon som med ROT avdrag rensade kanalerna och mätte upp flödet på låg och hög fart.
Efter den åtgärden tror jag att dina problem är borta.
Medlem
· västra götaland
· 43 inlägg
Precis detsamma skulle jag föreslå, lär ju ligga rätt
mycket skit i dom kanalerna, som täpper till flödet...
mycket skit i dom kanalerna, som täpper till flödet...
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för alla bra svar.
Kanske inte ska börja med att springa iväg i galentunnan.
"Är du säker på att din tanke om högfart stämmer? Det kanske är normalfart." Ja och nej, det stämmer på min fläkt men den har jag själv låtit sätta dit i samband med inflyttningen. Har aldrig provat orginalfläkten, dumt med facit i hand.
"Om du byter välj en fläkt som du sätter på efter behov, annars har du ett surrande ljud i tid och otid." Hmm, det var ju en tanke för även om jag ville slippa sköta utrustningen så gillar jag inte oljud som jag inte kan kontrollera.
Då är det dags att ta kontakt med en ventilationskille (ventilationshen) först och främst.
Återkommer.
Kanske inte ska börja med att springa iväg i galentunnan.
"Är du säker på att din tanke om högfart stämmer? Det kanske är normalfart." Ja och nej, det stämmer på min fläkt men den har jag själv låtit sätta dit i samband med inflyttningen. Har aldrig provat orginalfläkten, dumt med facit i hand.
"Om du byter välj en fläkt som du sätter på efter behov, annars har du ett surrande ljud i tid och otid." Hmm, det var ju en tanke för även om jag ville slippa sköta utrustningen så gillar jag inte oljud som jag inte kan kontrollera.
Då är det dags att ta kontakt med en ventilationskille (ventilationshen) först och främst.
Återkommer.
Nej. Fläkten skall gå kontinuerligt med rätt flöden. Lämpligen 0,35l/s & m2 eller de andra standard flödena 10l/s tvätt 15l/s bad osv...HEM2121 skrev:
Annars kommer han sitta där igen med fukt som inte torkar och rinnande fönster.
Då är det bättre att montera en ljuddämpare och ev byta don för att få bort "surrande ljud"
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Jag var inne på en fläkt som gick hela tiden men blev varnad för ljudet. Så vi köpte en fläkt som vi styr själva, ångrar det inte en sekund. Skulle bli vansinnig om jag skulle höra det ljudet, surrandes utan att kunna stänga av det. Vi sätter på fläkten när vi är klara i badrummet. Bara det att det finns ljuddämpare till fläkten säger ju en del. Men finns det garanterat ljudlös fläkt, ja, då kan man ha en sån.Tjoa skrev:Nej. Fläkten skall gå kontinuerligt med rätt flöden. Lämpligen 0,35l/s & m2 eller de andra standard flödena 10l/s tvätt 15l/s bad osv...
Annars kommer han sitta där igen med fukt som inte torkar och rinnande fönster.
Då är det bättre att montera en ljuddämpare och ev byta don för att få bort "surrande ljud"
Redigerat:
Men då har du ju valt fel fläkt eller haft någon som inte kan installera en fläkt/ventilation korrekt.HEM2121 skrev:Jag var inne på en fläkt som gick hela tiden men blev varnad för ljudet. Så vi köpte en fläkt som vi styr själva, ångrar det inte en sekund. Skulle bli vansinnig om jag skulle höra det ljudet, surrandes utan att kunna stänga av det. Vi sätter på fläkten när vi är klara i badrummet. Bara det att det finns ljuddämpare till fläkten säger ju en del. Men finns det garanterat ljudlös fläkt, ja, då kan man ha en sån.
Ventilation i villor är ju skit simpelt att få ljudlöst bara man gör rätt.
Blir lite nyfiken på ditt resonemang
Hur gör ni på natten när inte fläkten går då eftersom ni tycker det låter för mycket. Slutar ni andas eller väljer ni medvetet att sova utan bra ventilation?
Kanske lite elakt skrivet men undrar hur du resonerar.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Ja, det är så enkelt, som du nog läste så monterade vi aldrig någon fläkt med automatisk avkännande.Tjoa skrev:Men då har du ju valt fel fläkt eller haft någon som inte kan installera en fläkt/ventilation korrekt.
Ventilation i villor är ju skit simpelt att få ljudlöst bara man gör rätt.
Blir lite nyfiken på ditt resonemang
Hur gör ni på natten när inte fläkten går då eftersom ni tycker det låter för mycket. Slutar ni andas eller väljer ni medvetet att sova utan bra ventilation?
Kanske lite elakt skrivet men undrar hur du resonerar.![]()
Vet inte hur du brukar göra men Vi brukar vi inte sova i badrummet
Haha, nä det gör inte jag heller förutom vid vissa allvarliga pratstunder med Ulrik efter någon blöt kväll.HEM2121 skrev:
Tänkte mer på att om inte fläkten går får du ju heller inte in någon uteluft i sovrum och liknande.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Ja, du ser!Tjoa skrev:
Då behövs det en fläkt som man kan sätta på för att ventilera ut ångorna, och då menar jag inte vatten
Fresh intellivent är i de närmaste ljudlös, störs man av den har man problem av allvarligare sort och kan definitivt inte bo i tätort.
Klart den ska snurra 24/7, som Tjoa säger. Kör även vädrigsprogram efter lång inaktivitet fuktmässigt.
Klart den ska snurra 24/7, som Tjoa säger. Kör även vädrigsprogram efter lång inaktivitet fuktmässigt.
Produkter som diskuteras: "intellivent"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
2 185 kr inkl moms
Läs mer
Mät upp luftflödena, oftast sitter en transformator i köksfläkten som styr din takfläkt och det är oftast en enkel match att justera den att skicka ut högre voltantal till takfläkten för högre flöde. Ta hem en ventilationstekniker som mäter luftflödena, har du 15-20liter/sekund i frånluft från badrummet så skall du inte ha några problem att få imfritt i badrummet på ~20 minuter. Det låter som att dina luftflöden är på tok för låga. (är takfläkten trasig? har du bytt alliancefläkt och bara kopplat in den utan att justera luftflöden?)
"har du bytt alliancefläkt och bara kopplat in den utan att justera luftflöden?" Ropia, japp, just så har jag gjort.
Undrar om det inte stod något om det du säger i medföljande manual, tror jag skymtade någon liten kontakt som man kunde flytta efter behövligt volt/luftflöde vid monterandet.
Tror jag vet vad jag gör ikväll. Tack.
Undrar om det inte stod något om det du säger i medföljande manual, tror jag skymtade någon liten kontakt som man kunde flytta efter behövligt volt/luftflöde vid monterandet.
Tror jag vet vad jag gör ikväll. Tack.