Byggahus.se

Byta friskluftsintag i betongfasad

1. V
    Medlem Nivå 3
    Hej!

Lite osäker på om tråden borde ligga i ventilation eller fasad då ämnet eg. gäller båda delarna.

Har friskluftsintag i fasaden enligt bilden nedan och har efter 15 år i kåken slagit mig att det kunde vara bra att göra rent där bakom :rolleyes: Går ej att komma åt "bakvägen".

Gallret sitter i en putsad betongvägg (se bild) och är fogat - några skruvar för nedmontering finns således ej. Har tummen för mycket i mitt i handen och skulle inte våga mig på att ta bort och sätta på ett nytt galler själv - någon som vet vilken typ av firma som kunde byta gallret till ett som man sen kan skruva ned med jämna mellanrum framöver?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    galler1.jpg

2. G
    Medlem · Nivå 14
    kan du verkligen inte komma inifrån?

3. I
    Medlem · Nivå 9
    Det är inte meningen att de ska plockas ner varje gång du ska rengöra. Innanför aluflänsarna sitter det ett nät, om du tar en vanlig diskborste och drar så får rent det. Eller lövsug om så önskas =)

4. Ropia
    Medlem Nivå 8
    tänkte föreslå dammsugare med det smala "elementmunstycket" och suga mellan alu-ribborna :)

5. A
    Anonym
    Jag undrar också varför det inte går att komma åt inifrån?
    Någonstans i kanalen bör det ju sitta nät eller filter och dom behöver ganska mycket kärlek för att inte bli igensatta alternativt söndertrasade.

6. M
    Medlem · Nivå 10
    Det blir billigare att köpa en kompressor på biltema och blåsa rent gallret och kanalen om du kan göra det inifrån än att ta in en firma. Effekten mest troligt samma. Damsug utifrån tar det uppenbara just vid gallret men är inte så effektivt några centimeter in

7. V
    Medlem Nivå 3
    Tack för input!

Kanalen bakom gallret löper en bra bit (ca 4 m) till tvättstugan där själva aggregatet samt filter finns. Därav svårigheter att komma åt med sug bakvägen. Även om man skulle gå igenom kanalen med en viska skulle man inte komma åt alldeles vid gallret då kanalen vidgas precis innan gallret. Kanske skulle försöka att blåsa rent utifrån så som föreslagits - ligger dock en del skit innan gallret som jag är tveksam om jag lyckas blåsa bort.

8. M
    Medlem · Nivå 10
    Det man normalt gör då är att dela kanalen någonstans om man inte kommer åt att rensa genom aggregatet. Ofta blir det en kombination av att blåsa utifrån för att lösa upp det direkta vid gallret och sen med viska, sug, blås ta hela kanalen mellan aggregat och yttervägg. Om du absolut vill öka rensbarheten är en renlucka på kanalen lämpligast förutsatt att du kommer åt kanalen.