B
Blåbär69: Jag har precis borrat hål i sovrumsväggen och monterat en PAX friskluftventil med någon form av termostatstyrd ventil i. Väggen består av Mexi, någon svart board, isolering, 35 mm. spont, plast och innerst någon form av mjukare fiber board. (Kan misstagit mig vad plasten sitter.) Min fråga är nu hur viktigt det är att det är helt tätt mellan röret och väggmaterialet , framförallt
0 svar · 1,8k läst
Jonatan79
Jonatan79: Jag skulle oxå satsa på kryddhylleagg om möjlighet finns, mycket pengar att spara.
12 svar · 2,1k läst
W
Walo: Säkert dags för lagerbyte, inte alls ovanligt. Sedan är fläkthjulet säkert fullt i skit Som oxå hjälper till att skapa ljud när det blir trångt för luften. I våra aggregat på vår Brf brukar jag byta lager, kostar ca 100:- för två. Lager finns t.o.m på Clas Ohlson.
3 svar · 4,8k läst
Villa vista
Villa vista: Vad står det i avtalet? Troligen är det en myndighetsbesiktning av entreprenörens system vilket E skall bekosta om inget annat stipulerats i avtal
1 svar · 2,3k läst
M
mdab: Jag har nu skickat ut ritningar och bilder för att få in pris på vad det skulle kosta att sätta in ett FTX system. I mitt fall så finns redan alla tilluftkanaler dragna (har tidigare använts för att sprida värmen i huset). Jag har fått svar från 1 firma än så länge. 117500kr. Detta tycker jag låter väldigt mycket. Materialet skulle gå på 52500 och montaget på 65000. Säg att de
18 svar · 11,5k läst
S
Schlbuditz: Tack! Jag förstår principen nu och det är nog en rätt vettig lösning. Lite större jobb än jag hade hoppats på, men panelen är ju inte riktigt gjord för det här.
5 svar · 2,2k läst
·
X
xarg: [citat] Inte helt säker själv, men rekomendationerna från tillverkare(Paroc, Isover) är 50mm ifall rören kommer ligga i lösullen, och 100mm om rören hänger och dinglar åvanför. Kan iofs vara för att få sälja sina produkter, men jag tänker att det måste ligga någonting i det? Vore ju tråkigt med kondens. [citat] Rekomendationerna både här på forumet men även där hos
11 svar · 13,1k läst
Anna_H
Anna_H: Varför går det inte att ha ett fönster i ytterväggen under altanen?
7 svar · 9,9k läst
A
AndersS: Det är inte så att någon annan lägenhet har fått en fläkt monterad och som nu trycker ut luft hos er andra om det är gemensamma frånluftskanaler? Bara en tanke. Låter som det nu blivit en fråga för Brf att undersöka om ventilationen inte fungerar i badrummet.
7 svar · 8,6k läst
T
Tatimas: Stoppade in en Inno innan ljuddämparen monterades, och det gjorde en viss nytta. Nu, när ljuddämparen är monterad så är motorljudet till 99% borta och det som låter nu är ett svagt sus från luftflödet genom tilluftsdonet. Testade med Inno men det gör ingen nytta. Det är såpass tyst nu att vi är så gott som nöjda, men jag ska testa med ett annat tilluftsdon ändå, tror jag, för
14 svar · 9,5k läst
·
D
diyman: Kan säkert förbättras runt röret, men det är inte uppenbart dåligt. Ska kolla noggrannare. Bra fråga om ventilen är öppen inne hos grannen, det har jag inte kollat.
24 svar · 6,9k läst
·
Ropia
Ropia: [citat] Du säger att du vill hålla ner ljudnivån, men samtidigt vill du ventilera din villa på över 200kvadrat med 100mm spiro. Tyvärr kan jag säga att det är omöjligt. Du kommer att få på tok för höga luftflöden i dom granna rören.
2 svar · 1,1k läst
P
Peter_K: Och visst räcker det med ett 125mm rör? blir lite smidigare och snyggare att bygga in.
4 svar · 1,9k läst
L
laufera: Det låter som en bra lösning. Det är så jag kommer göra :) Tack.
10 svar · 2,9k läst
J
JDKahn: [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
8 svar · 3,3k läst
·
S
ion: "air/air heat pump". Alltså en luft-luft värmepump som enhetsaggregat. Det hade jag inte klart för mig från början, tänker på annat om jag läser FTX, antagligen därför jag inte öppnade länken i #1. Jo men det är klart att det måste bli bra. Dock kan jag inte se annat än att problemet med avfrostning måste bli det samma som i ex Nibe 750. Fördelen med en frånluft vp kopplad till
82 svar · 33,2k läst
·
S
Steffo1980: Det finns PAX med vädringsautomatik. De går 15 min per 24h för att få luftcirkulation. http://www.pax.se/sv/produkt/passad/pax-passad-multi
2 svar · 920 läst
T
Thomas_Blekinge: Hej, renoverar två badrum och vill ändra frånluftsventilation (FTX är bortriven och finns ej plats för en ny). I det översta vill jag dra ventilation från fläkt genom några meter rör sedan rakt ut genom kattvinden genom ytterfasaden. Röret genom kattvinden blir ungefär 1 m långt. Jag tänkte ha det lite nedåt så att eventuell konden kan rinna ut. Ska den delen av rör isoleras och
0 svar · 720 läst
roland53
roland53: [citat] Så vad hade du tänkt? Ha isolering på sommaren och plocka bort den på vintern? :wow: Du får väl ändå planera och isolera för sämst tänkbara driftsförhållande tex när luftfuktigheten är hög (= sommaren) När vinden är varmare än inneluften (tex en solvarm dag) med svalare inneluft etc etc :confused:
12 svar · 7,9k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Instämmer med Ropia! Framför allt för den förbättrade boendekomforten. I förra huset måste badrumsdörrarna stå öppna, annars möglade det i badrumsfönstret. Och att duscha i badkaret i det helkaklade badrummet var förbjudet, för då växte svartmöglet i kakelfogarna. Dusch fick man göra i källaren i den lilla duschkabinen bredvid bastun (där vi bara hängde tvätt). Nej, satsa
2 svar · 1,2k läst
G
gaia: stänger du röken inne så kommer det att lukta rök i din lägenhet och du blir avslöjad av sambon :). Du som är rökare kan inte känna den lukten men varje ickerökare luktar sej till en enda rökmolekyl. Vet det för jag har varit rökare i över 40 år och fick veta hur illa det luktar först när jag slutat röka :(. Tycker synd om dom som fick så ut med mej i så många år. Tycker
4 svar · 2,0k läst
N
norrbottenstorpet: Ja, du beskriver nog redan en tanke som bör fungera. Att delvis kunna forcera upp ventilationen vid de tillfällen som den relativa fuktigheten blir aningen hög. Det kommer dock att innebära att du får värma upp lite mer ny luft. Däremot är självdraget avsevärt mycket bättre fungerande under vinterhalvåret då temepraturdifferensen är vad som driver ett självdrag. När temperaturen
1 svar · 2,0k läst
Snigelfis
Snigelfis: Sökt och räknat och återbetalningstiden på ett FTX system tror jag tyvärr inte är intressant för mitt hus. Elen kostar i dagsläget 1500-1900:- vinterhalvåret per månad totalt med nätavgift och driftsel. Då är det inkl disk/tvättmaskiner, vitvaror, datorer och tvapparater, alla elradiatorer samt 2st luftvärmepumpar (har en på garaget med) FTX system kostar lågt räknat 50000
7 svar · 1,9k läst
·
T
Tjoa: Om man ska göra en riktig injustering ska man göra den enligt proportionalitetsmetoden. Här finns lite matnyttigt att läsa in sig på för de som är intresserade. http://www.swema.se/Prod_docs/Proportionalitetsmetoden.pdf Enkelt kan man säga att ska man göra det by the book så är det ett jävla springande om man inte har en twin modul att koppla upp så man ser referensdonets
16 svar · 11,7k läst
K
klippor: Jag håller på och testar att ventilera ett Nivellgolv. Just nu med en datorfläkt och två 16mm flexrör för el, 0,5m och 1,5m långa. Just nu blåser luften bara ut i garaget och det verkar fungera, illaluktande luft kommer ut ur fläkten i alla fall. Funderar på vilken fläkt jag ska använda då jag planerar att dra rör som mynnar ut genom garageväggen istället.
2 svar · 3,0k läst
mexitegel
mexitegel: [citat] Å, jag visste inte att det hade ett namn :D Det måste varit ståkkhålmare som gjorde ventilationen i vårt hus då :D
8 svar · 1,7k läst
W
Walo: Du kan säkert bygga in aggregatet i taket. Alltså den silverfärgade delen bakom luckan där rören går in/ut. MEN du måste kunna komma åt grejorna, du måste kunna öppna framsidan och kunna ta ut hela luckan (framsidan). Du måste ju rengöra fläkthjulet då och då, du måste låta sotaren komma åt grejorna. Brinner fläktmotorn eller lagringen i fläkten tar slut upp måste du kunna
2 svar · 7,0k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Lås duschen (myntautomat?). Ge ungarna varsin tvättsvamp och en (liten) hink vatten. Och lås in alla vattenpistoler :)
5 svar · 1,3k läst
PeterStrandberg
PeterStrandberg: Den här låter för mycket i gillestugan, överröstar tv och hörs över kaminens brasa http://m.clasohlson.com/se/Värmeflyttare-Flexit-100X/36-4560
4 svar · 5,4k läst
nikasp
nikasp: Ny tråd med bilder. En punkt slapp vi men det måste dras kanaler tyvärr. http://www.byggahus.se/forum/ventilation/250329-dra-kanaler-fran-och-tilluft-i-liten-2-rums-lgh.html
15 svar · 5,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.