17 769 läst ·
10 svar
18k läst
10 svar
Placering av frånluftsdon i badrum
Hej
Jag har en 80-tals villa med frånluftsvärmepump dvs mekanisk frånluft ventilation . Jag håller på att bygga om badrummet och det befintliga frånluftsdonet hamnar mitt i en ny vägg mot duschen så det måste flyttad lite. Min fråga är om det är lämpligt att placera donet i taket inne i duschen eller om det är bättre att placera det i taket utanför själva duschen, så den istället hamnar ovanför handfatet?
Tacksam för snabb hjälp då jag står med verktygen i handen när denna frågeställning sätter stopp för arbetet 😕
Jag har en 80-tals villa med frånluftsvärmepump dvs mekanisk frånluft ventilation . Jag håller på att bygga om badrummet och det befintliga frånluftsdonet hamnar mitt i en ny vägg mot duschen så det måste flyttad lite. Min fråga är om det är lämpligt att placera donet i taket inne i duschen eller om det är bättre att placera det i taket utanför själva duschen, så den istället hamnar ovanför handfatet?
Tacksam för snabb hjälp då jag står med verktygen i handen när denna frågeställning sätter stopp för arbetet 😕
Du vill suga upp luften nära duschplatsen även om man oftast inte placerar donet direkt över duschen. Vanligast är väl direkt utanför även om detta vid ett litet badrum kan innebära en placering vid handfat eller liknande
Tack för ditt svar.
Kan förtydliga fråga lite, finns det någon för eller nackdel med att den sitter direkt inne i dusch utrymmet? Tänkte att det var snyggare att den inte är så synlig.
Det är en ganska lång kanal till värmepumpen med fläkten. Sitter den inne i duschen kommer den förmodligen få bort mer fukt ifrån badrummet vid duschning men det lär ju också bli mera fukt i röret att transportera bort. Kan det bli problem. Eller är det bara en smaksak och smartare att ha donet ovanför spegel så det blir im fritt fortare?
Kan förtydliga fråga lite, finns det någon för eller nackdel med att den sitter direkt inne i dusch utrymmet? Tänkte att det var snyggare att den inte är så synlig.
Det är en ganska lång kanal till värmepumpen med fläkten. Sitter den inne i duschen kommer den förmodligen få bort mer fukt ifrån badrummet vid duschning men det lär ju också bli mera fukt i röret att transportera bort. Kan det bli problem. Eller är det bara en smaksak och smartare att ha donet ovanför spegel så det blir im fritt fortare?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Efter en dusch har du fukten överallt i rummet. Är en frånluftsdon ett estetiskt problem? Kanalen är väl såpass väl isolerad att den ev meterlängre sträckan till flvp:n är försumbar och den erforderliga fukten som skall bort är densamma vart nu donet sitter
Kanalen i i fråga behöver inte isoleras innan aggregatet men praxis som sagt är direkt utanför duschområdet. Vill du sätta direkt över dusch funkar det med förutsatt att du har normal takhöjd. För väggplacerade don kan MSN hamna i läget vid låg takhöjd att de kommer för lågt men det liter inte som ett sådant fall
Jag gjorde en enklare studie av detta med hjälp av en vanlig digital hygrometer som jag placerade på lite olika ställen i badrummet och kunde konstatera att så faktiskt inte är fallet. Under duschning steg luftfuktigheten på ca. 1,5 meters avstånd från duschväggen knappt över normalvärdet. Först när duschväggen öppnas steg luftfuktigheten snabbt men väldigt momentant. Frånluften i detta fall placerad på vägg precis utanför duschväggen. Så nog lönar det sig att ha frånluften i eller i direkt anslutning till duschutrymmet.exerg skrev:
Roliga stavningsförslag man når nuförtiden. MSN är väl inte direkt inne längre... "man" skulle det stå ovanmyrstack skrev:Kanalen i i fråga behöver inte isoleras innan aggregatet men praxis som sagt är direkt utanför duschområdet. Vill du sätta direkt över dusch funkar det med förutsatt att du har normal takhöjd. För väggplacerade don kan MSN hamna i läget vid låg takhöjd att de kommer för lågt men det liter inte som ett sådant fall
Tack för alla svar.
Då har jag fått klarhet i att det i alla fall inte är direkt olämpligt att placera den inne i duschen på rätt höjd. Men jag kom på ett par andra saker som till slut gjorde att jag placerar den straxt utanför duschen. Dels en komfort fråga, att det drar in mer kall luft inne i duschen när man duschar. Men även att det är bra om ventilen sitter nära toaletten och effektivt kan transportera bort dålig lukt.
Då har jag fått klarhet i att det i alla fall inte är direkt olämpligt att placera den inne i duschen på rätt höjd. Men jag kom på ett par andra saker som till slut gjorde att jag placerar den straxt utanför duschen. Dels en komfort fråga, att det drar in mer kall luft inne i duschen när man duschar. Men även att det är bra om ventilen sitter nära toaletten och effektivt kan transportera bort dålig lukt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
