Håller på att renovera ett kök i en BRF lägenhet. I köket finns (förutom köksfläkt) ett hål genom ytterväggen i sten rakt ut. Där sitter det ett ventilgaller.
Jag skulle gärna sätta igen det. Då tänkte jag följande skiktning utifrån:
yttre ventilgallar - insektsnät - byggplast - 15 cm mineralull - byggplast - 15 cm mineralull - gips.

(dubbel byggplast för att hålväggarna är ganska ojämna så det är svårt att vindtäta folien emot).

Tack för kommentarer

Klarar du OVK om du sätter igen den ventilen?

Om du får och verkligen skall sätta igen ventilen så tycker jag det enklaste vore att bara spruta in lite fogskum.

Men är det verkligen en tilluftsventil i köket?

Vad kan det annars vara?

Jag lärde mig från en tråd i förra veckan att det kallas "stockholmsventilation" när man har både till- och frånluft i samma rum... :)

Kan ha att göra med tiden då man hade gasspis. Den kräver luft till förbränningen.
Var inte heller ovanligt att man hade en ventil in i skafferiet. När skafferiet revs blev ventilen kvar på väggen.

• Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Tack! Ventilationen går just till stället där det gamla skafferiet stod.
Behövs byggplast när man skummar igen?

Om det sitter en uteluftventil i köket så har det antagligen stått ett skafferi framför ventilen.

Ja, dete stod ett skafferi framför ventilen. Annars finns ingen tilluft i köket utan bara spisfläkten.

Da var ventilen aldrig avsedd att ventilera bostaden utan bara att kyla ner och ventilera skafferiet. Dvs inga problem att sätta igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.