L
lvedin: Jag satte 125mm kanalfläkt, men ut i vindsgaveln för att slippa hål i tak. Den ventilerar hela huset via badrummet, därför blir badrummet överventilerat vilket bara är en fördel.
4 svar · 3,7k läst
Roev08
Roev08: Stänger man igen i köket så vill luften ut i badrum / klädkammare istället och det är ju inte alltid man vill transportera bacondoften till kostymen i klädkammaren!
6 svar · 6,8k läst
M
Marcussjogren: Det var bl.a. pga detta scenario som jag tänkte att skorstenen borde vara effektivare,
10 svar · 3,3k läst
A
Anselius: Härligt! Tack så mycket för hjälpen. Trevlig kväll. Mvh Jonathan
5 svar · 4,7k läst
·
R
Rigor: Och givetvis kollar man så att du inte ligger på övertryck....antingen justerar du ner tlfläkt eller upp flfläkt. ..
7 svar · 7,4k läst
·
N
nova383: Ja det är inte hål i plasten än, så jag jag också strunta i ventilerna.
4 svar · 1,5k läst
A
Allmänobildad: http://www.luftbutiken.se/andlock/2786-andlock-nippel-stl-100.html
1 svar · 949 läst
F
fredand44: Hej Tackar för svaret! Ja det är nog det smartaste. Mvh Fredrik
2 svar · 1,2k läst
·
F
fredand44: Hej Asså, ditt svar är så himla tydligt! Jaha det är så det är tänkt att fungera! Tusen tack för din förklaring! Ja då hoppar jag över ventil i köket. Enormt tack! Mvh Fredrik
2 svar · 8,7k läst
A
Avemo: Om du inte bor i garaget så behövs inte så mycket ventilation. Utsug när du svetsar är en bra sak. Skall du inte svetsa så ofta kan det kanske räcka med att man kan öppna korsdrag när man håller på, men visst är det bättre med utsug. Ett lågt konstantflöde vet jag inte vad det skall vara bra för.
1 svar · 2,1k läst
T
toolman77: [citat] Det verkar ju som att du har undertryck i huset eftersom du blåser ut mer än vad som kommer in. Då kommer inte fuktig luft försvinna ut i stommen på konstiga ställen. Att fuktig luft läcker in gör inte lika mycket, i boytan kan den hanteras eller på dintern till och med vara välbehövlig.
12 svar · 5,0k läst
A
academia: [citat] Den fyrkantiga kanalen kan vara av eternit, som påpekats. Möjligen är också den gråa skivan nere på innerväggen en eternitskiva. https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=157235&d=1445298175 Har det stått en spis/diskmaskin där?
4 svar · 2,3k läst
·
F
Freitrich: Fritt rör 30mm från brännbart 125 är lägsta dimension jag hade gått ner till för att inte bara få massa ljud och en fläktmotor som står och kör full fart men inget händer, 160 är att föredra egentligen men 125 väljs ofta på grund av platsbrist. Måste ju finnas lite plats innan 220? Kanske är värt att beställa en bit rektangulär kanal med övergångar för att få plats innan
2 svar · 1,9k läst
Ropia
Ropia: Intressant. Ponera att aggregatet kostar 30kkr. Vad skulle det resterande 50.000:- i materialkostnader vara? Det är jag väldans nyfiken på!
59 svar · 11,9k läst
·
P
pozz2: PVC fönster med ont om plats.
8 svar · 1,5k läst
FruJosefsson
FruJosefsson: Ok tack för förklaringen 😊👍🏻 vi vill ha som vi har nu, en fläkt som samarbetar med fläkten i skorstenen. Där vi kan öka suget i badrummet när barnen badar ex via fläkten i köket. Enligt ritningen suger den även på vinden så vi vill gärna bevara den funktionen....
12 svar · 3,1k läst
·
F
Fixar_Krille: Köp på biltema övergång från runt till fyrkantigt och sedan tillbaks till runt bygger bara ca 70mm.
3 svar · 1,3k läst
M
Matstj: [citat] Jo, det blir rn del pengar att spara på längre sikt. Problemet är att om röret läcker så mycket och man räknar baklänges u-värdet då blir det runt 15. u-värde för stål är 17. Det vill säga att det finns ingen isolering runt röret!! Nåt stämmer inte.
26 svar · 7,2k läst
V
vectrex: På velcoventilerna är det ju bara att skruva för att anpassa intervallet. Vill du att de skall stänga vid +5 är det ju bara att vänta tills det är +5 och skruva så att den är precis stängd då.
12 svar · 3,0k läst
Marre666
Marre666: Hej la denna tråd i Tak & Vind först men inget svar så jag testar här om det finns någon som vet :) https://www.byggahus.se/forum/tak-vind/262956-inreda-vind-i-hus-fran-1956-hur-gora-med-ventilationen.html
0 svar · 805 läst
V
Vent_montör: Som jag skrev så har jag aldrig sett en isolerad kanal nere i köket.,alla har varit blanka förutom genom taket upp till vind. Även om de gått genom köksskåp.men för att ha ryggen fri,så ring sotarn de är utbildade på detta.
9 svar · 11,7k läst
·
A
Anselius: Okej, tack.
7 svar · 1,7k läst
A
T
Tjoa: Jag förstod att du talade av egen erfarenhet. Men förstod inte att du menade just ditt hus. Jag tolkade nog ditt inlägg lite fel. Det jag beskrev var hur man ska göra. :) Jo oftast är man tvärsäker på sin sak ända tills man börjar resonera lite runt det, och då är det inte alltid så svart och vitt även om lagar och regler säger en sak så finns det tolkningsutrymme.
17 svar · 5,0k läst
·
M
Malin R: [citat] Här är det mest "reflex/varselställ". Shorts kan förekomma sommartid, även dessa reflex.
17 svar · 14,4k läst
K
Kallebo: Tack det var en bra ide. Det skulle absolut vara möjligt.
2 svar · 1,4k läst
·
B
badtastex: Om jag tolkar databladen rätt så bygger Freshs spaltventil 100mm på insidan av karm/båge och Biobe Audiovent bygger 12+19+40=71mm. Sedan är ju reduktionen också lägre på Biobe vilket ju förstås av den reducerade längden som ljudet kan dämpas på. Har liknande funderingar då vi har spaltventiler i våra nya fönster och upplever att det nu är sämre med avseende på oljud från gatan
7 svar · 11,3k läst
·
M
MG68: Jag skulle byta till en betydligt effektivare EC-fläkt, pris runt 2000kr
4 svar · 2,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.