8 692 läst ·
2 svar
9k läst
2 svar
Ventil i kök, det brukar man väl ha?
Hej!
Jag har tilläggsisolerat en vägg på vårat hus, nu är det ca 23 cm isolering i väggen istället för knappt 9 cm.
Nu har ju huset blivit tätare så jag tänkte sätta in lite extra ventiler i denna vägg eftersom vi bara haft självdrag tidigare och uppvärmningen är direktverkande el.
I två sovrum verkar det självklart.
Nu ska köket renoveras (order av frun), så jag tänkte passa på att byta till el-buren golvvärme i kök och vardagsrum..
Men i köket tycker jag det låter som om "folk" (IKEA och olika snickare) är lite tveksamma till att ha en väggventil, men jag kan inte förstå varför.
Vet någon om man inte brukar ha väggventil i kök?
Innan min tilläggsisolering hade vi en i skafferiet i alla fall.
På bilden på länken nedan är den röda cirkeln platsen jag tänkt för väggventil.
http://snag.gy/8vYKw.jpg
Tacksam för alla svar!
/Fredrik
Jag har tilläggsisolerat en vägg på vårat hus, nu är det ca 23 cm isolering i väggen istället för knappt 9 cm.
Nu har ju huset blivit tätare så jag tänkte sätta in lite extra ventiler i denna vägg eftersom vi bara haft självdrag tidigare och uppvärmningen är direktverkande el.
I två sovrum verkar det självklart.
Nu ska köket renoveras (order av frun), så jag tänkte passa på att byta till el-buren golvvärme i kök och vardagsrum..
Men i köket tycker jag det låter som om "folk" (IKEA och olika snickare) är lite tveksamma till att ha en väggventil, men jag kan inte förstå varför.
Vet någon om man inte brukar ha väggventil i kök?
Innan min tilläggsisolering hade vi en i skafferiet i alla fall.
På bilden på länken nedan är den röda cirkeln platsen jag tänkt för väggventil.
http://snag.gy/8vYKw.jpg
Tacksam för alla svar!
/Fredrik
Medlem
· Korpilombolo
· 3 737 inlägg
Tilluften brukar man ta in i vardags- och sovrum medan rummen där "utsugen" sitter, som kök och badrum, inte har tilluft annat än från andra rum. Annars står luften stilla i de andra rummen medan friskluften kommer in i och går ut från köket. I gamla hus hade man tilluft i köket men då passerade den skafferiet först för att kyla maten där.
Redigerat:
Klicka här för att svara