Gör det själv: 45kkr. Om det är ett alternativ.

Samma åsikt, du har ju projekterat det själv i princip. Alternativet är att du tar in folk för specifika moment per timme

Frågan är väl mer om du är villig att göra det för 75 papp eller vad nu skillnaden blir på offertpriset och listpriset hos någon leverantör

Tja, för 75 papp skulle jag ju kunna vara ledig och göra jobbet, men jag vet inte.
Det verkar lurt detta.

Visst, det behövs underentreprenörer för att dra el och såga hål i väggarna i källaren, men 4 manveckor, ska det verkligen behövas?`

Ska bli spännande att prata med de som valde att inte offerera, vad är problematiken.

Ena företaget jag kontaktade ville ha betalt för att lämna en offert. I övrigt låg offerterna på 150+. Det är väldigt mycket pengar för villaventilation. Ingenjören som ritade mitt system trodde att det skulle ta en snickare fem arbetsdagar att göra jobbet. Det verkar vara knepigt att få tag på företag som gör installationen till ett rimligt pris. Jag kommer nog låta min snickare göra jobbet.

Jag kan tänka mig att det kan vara svårt att få tag på vissa ventilationsdelar som privatperson.

Jag skulle aldrig låta en snickare göra min ventilation. Har sett så mycket kriminellt .

Tyvärr ser jag inte dina riktningar, men jag brukar även sätta mindre ljuddämpare 600mm mellan sovrum för att slippa överhörning. Hur tjock isolering har du räknat med på vinden ? Vilken kondensisolrring har du tänkt använda till intåg och avluft ? Vilka don har du tänkt ha ,kgeb frånluftsdon är bra till låga flöden. Sen skall du inte lyssna på en ingenjör, de har ingen koll på praktiskt arbete, jag jobbar med en ingenjör och vet. Är det full ståhöjd på vinden ? Är det enkelt att få dit material och kunna röra sig där uppe ? Vissa jobb behövs 2 man på. Med dina luftmängden och ett aggregat så krävs det ganska stort aggregat och stor huvudstammen måste vara 200mm .

Vent_montör skrev:
Tyvärr ser jag inte dina riktningar, men jag brukar även sätta mindre ljuddämpare 600mm mellan sovrum för att slippa överhörning. Hur tjock isolering har du räknat med på vinden ? Vilken kondensisolrring har du tänkt använda till intåg och avluft ? Vilka don har du tänkt ha ,kgeb frånluftsdon är bra till låga flöden. Sen skall du inte lyssna på en ingenjör, de har ingen koll på praktiskt arbete, jag jobbar med en ingenjör och vet. Är det full ståhöjd på vinden ? Är det enkelt att få dit material och kunna röra sig där uppe ? Vissa jobb behövs 2 man på. Med dina luftmängden och ett aggregat så krävs det ganska stort aggregat och stor huvudstammen måste vara 200mm .
Jag har ritat in ljuddämpare, men kom överens med anbudsgivaren om att jag i så fall ska komplettera med dem själv i efterhand, om jag upplever problem, så där har vi snålat en del.
Rören har jag tänkt lägga i befintlig gullfiberisolering, med förstärkning ovan dem så att minst 100mm uppnås.
Kondensisolering med strumpa, anbudsgivaren ville använda armaflex, vilket är ok med mig.
KGEB är inritat.
Jobbigt att jag inte ska lyssna på mig själv, undrar hur jag ska göra då... :x (jag jobbar i annan bransch) ;);)
Det är 1,6 till nock på vinden och jag ska lägga ut plank att gå på samt sätta in en ny vindslucka, så tillgången borde vara rätt så bra.
Ja, jag har antagit Östberg HERU 180 S EC 2/Fläktwoods RDAF Maxi/Annat i den storleken, men lämnat öppet för anbudsgivare att föreslå, så bara aggregatet borde ligga i trakterna av 30 000 inkl moms.

Något galet?

92 000 för material känns i överkant, men är kanske inte helt uppåt väggarna, kommentarer?

Det är helt klart högt. Det är ju rätt enkelt att kolla materialkostnader själv på tex soliduct så ser du vad skillnaden är

Jo, jag får kanske gå den vägen.
Jag tänkte ju göra det ursprungligen, men nöjde mig med att skicka frågan till 4 entreprenörer lokalt när det väl kom till kritan.

Får göra det i början av nästa vecka, efter att jag har pratat med anbudsgivarna.

Kan man få tag på fria vent.montörer nånstans tro?
Om jag handlar materialet från nätet och fri montör på löpande räkning borde det ju bli billigast möjliga.
Nån som har erfarenhet av sådant upplägg?

Gör det mesta av jobbet själv. Köp in material själv. Ta hjälp vid de moment du inte mäktar med.

Snåla
Inte
Med
Ljuddämpare
!

Ljuddämpare är relativt billiga, flexdämpare kostar 200:- styck och sätter du sådana vid alla don (minus kanske tvättstuga/toalett där eventuella ventilationsljud inte stör) så minimerar du eventuella ljud och överhörning mellan rum. Visst, att bygga snålt och komplettera vid problem är ju ett sätt, men varför inte göra det ordentligt ifrån början? För handen på hjärtat, när anläggningen väl sitter där så vem orkar/vill börja riva isolering och komplettera? säg att du har 8 till och frånluftdon, sätta flexdämpare precis efter alla don kostar ~ 1600:-. Är det värt att snåla in på ljuddämpning för den prislappen och börja eftermontera?

Köp allt själv och börja bygg. Ta in hjälp alternativt fråga i den här tråden när du stöter på problem.
Aggregat Heru180. 27kkr
Kanaler, dämpare, don, 10kkr
Isolering 2kkr
Material: 40kkr

92kkr för material i offerten är helt sjukt enligt mig!

Du har ju projjat dit hus själv dessutom. Hade du bott närmare mig hade jag kunnat köra på löpande hos dig .

• Gilla
Rowah och 1 till
  • Laddar…
Vent_montör skrev:
Du har ju projjat dit hus själv dessutom. Hade du bott närmare mig hade jag kunnat köra på löpande hos dig .
Jag har plats för husvagnar på tomten... :thumbup:

Tackar för kommentarerna, det ger mig ammunition när jag ska kontakta entreprenören igen.

Jaha, kontaktade firmorna igen i dag.
2 hade inte hunnit offerera, lovade att göra det inom nån dag. Förmodligen inte bästa sättet att fånga kunder på, har de svårt att hålla tider nu, hur går det sen...?
En hade offererat i förra veckan, men strulat mejlen.

Intressant är att jag nu har två offerter som ligger inom tusingen när, med samma fördelning mellan arbete och material.
Jag antar (hoppas) att det visar att de båda följt skolboken/entreprenörshandboken för hur man räknar på projekt.

Jag skickade också underlag till internetfirmor sent i går kväll. En firma har redan nappat och lovar offert på komplett materialsats till på torsdag.

... Så sammanfattningsvis så har jag förhoppningsvis en bättre bild i slutet av veckan...

Humdidum...

Offerter på materialsatser landar på cirka 80 000, och då ingår inte elmatriel och i bland inte upphängningsmatriel.
Just nu är jag böjd att ta den första offerten i alla fall, men plånboken blir betydligt tommare än jag hoppats

Intressant. Ponera att aggregatet kostar 30kkr. Vad skulle det resterande 50.000:- i materialkostnader vara? Det är jag väldans nyfiken på!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.