Hej!

Jag ska dra en ventilationskanal längs taket i en inbyggd låda för att flytta utsuget från egna sidan tvättstugan till andra. Vid utsuget finns en fläkt som forcerar ventilation.

*Material*
Måste jag bygga med stålrör liknande de som sitter i stammen, eller kan jag dra sådana flexibla rör som man tex ofta har vid köksfläktar? För- & nackdelar?

*Flöde*
Stammen är 15 cm i diameter, men pax-fläktens påkoppling är bara 10 cm. Förlorar jag mycket flöde om jag går över till 10 cm redan där stammen kommer (ca 2 meter från stam till utsug), eller bör jag hålla 15 cm de två meterna från stammen till utsuget också?

Jag skulle kört med spiro, dock låter 15 cm ej som standard, finns 160 och 125 kanaler vad jag vet. flex kan iofs också funka men är bättre som påkoppling tex mot don.

Földet borde inte påverkas av dim, om du inte får sjukt stort tryckfall men du ökar bullret vid lägre dim, om det är en kort sträcka kör på bef dimension.

Du får kanske bättre svar av någon ventkunnig person på forat, jag har inget diplom i vent :)

• Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
160,125 och 100mm är mera standard idag. Det finns färdiga reduceringsmuffar från 160 till 100mm. Det är bara att "smacka dit" 160 eller 100 spelar nog mindre roll när det är ett så begränsat luftflöde.

Köp på biltema övergång från runt till fyrkantigt och sedan tillbaks till runt bygger bara ca 70mm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.