N
Hej.
Har inredd vind/loft i garaget och det blev nån forma av kattvindsliknande utrymme längst ut mot sidorna.
Har försökt rita så gott det gick. OBS ! Utrymme A är större i verkligheten än på bilden. Takstolarna är inte inritade, men de är där nånstans och den stående EPSen längst ut är inte alls så hög som på bilden.

Har köpt några småventiler och tog upp ett av hålen idag, men blev fundersam ?
Ventilerna når inte in genom plasten ut till utrymme A . så just nu är det bara ett hål in till utrymme B inneifrån garageloftet.

Men det ÄR väl A som ska ventileras ? eller hur ?

Korrekt att det är utrymme A som ska ventileras om det nu ska ventileras.

Är utrymme A helt tät mot uteluften så tycker jag inte att den skulle behövas ventileras då det inte kommer kunna komma fuktig luft utifrån samt att du har plast som stoppar inifrån samtidigt som utrymmet kommer bli varmt eftersom innerväggen är oisolerad.

Men givetvis kan man sätta en ventil i varje ände för att vara helt säker på att det inte kan uppstå problem dvs cirkulera luft så du har samma förutsättningar som inne i loftet.

Ventilerar du A får du kall luft mot plasten och luften från insidan kan kondensera mot denna.

Edit: eller vill du skicka ut inomhusluft i A? Det blir ju också fel, byggplasten sitter ju bär för att förhindra detta.

Redigerat:
N
Tackar för snabbt svar.
Jag utrymme A är tätt mot utsidan, men tyckte det "kändes" bra att ventilera där : )
Ventilerar alltså A mot inne i garaget. inte uteluften.

Redigerat:
N
Ja det är inte hål i plasten än, så jag jag också strunta i ventilerna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.