OXYD
E exerg skrev:
En Pax EOS med G4 filter ger 50 kbm luft/tim har en eftervärmare på 375 w och kostar 14 938:- och måste även dras rör till och det går väl åt...? Hur många Oxyd?
3500meter. :D
Nu blev det ännu mer flum i denna tråd. Stackars trådskaparen Psara.

Redigerat:
Det vanliga brukar vara att undervåningen känns bättre ventilerad än sovrummen på övervåningen är att den luft som kommer in i sovrummet är den luft som tidigare varit på undervåningen. Detta har blötts tidigare: https://www.byggahus.se/forum/threa...rots-tomgangs-pax-flaekt.306510/#post-2846346 Att sedan radiatorerna inte behövt användas är just pga detta. Skulle sovrummen få in den frånluftsmängd som är erforderlig hade garanterat radiatorn behövts.

P
Hej allihop, kul med aktivitet i tråden! Som någon sa: luft är svårt! Jag tror ändå det landar i friskluftsventiler med ljudreducering, någon som har en modell att rekommendera som ni har erfarenhet av? Har jag förstått rätt om vi planerar friskluftsventiler i sovrum: ovan fönster på nedre våningen, friskluftsventiler i nedre kant vid element på ovanvåning?

e97aer skrev:
Om man bor i ett gammalt hus där man ev. ändå behöver byta ut gamla radiatorer kanske en sån här lösning är en enkel variant? Vet dock inte vad de kostar eller om de håller eller väsnas.

[länk]
Intressant! Huset är från -72, en del radiatorer är inte äldre än 2 år men vissa kan absolut behöva bytas ut framöver, det lär vi märka när friskluftsventilerna sätts in.

E exerg skrev:
Det vanliga brukar vara att undervåningen känns bättre ventilerad än sovrummen på övervåningen är att den luft som kommer in i sovrummet är den luft som tidigare varit på undervåningen. Detta har blötts tidigare: [länk] Att sedan radiatorerna inte behövt användas är just pga detta. Skulle sovrummen få in den frånluftsmängd som är erforderlig hade garanterat radiatorn behövts.
Mycket bra svar, tack! Har jag förstått rätt om vi planerar friskluftsventiler i sovrum: ovan fönster på nedre våningen, friskluftsventiler i nedre kant vid element på ovanvåning?

OXYD OXYD skrev:
3500meter. :D
Nu blev det ännu mer flum i denna tråd. Stackars trådskaparen Psara.
Det är inga problem, jag lär mig för fullt :rofl:

• Gilla
OXYD
  • Laddar…
mini-g-besk-1.jpgInte behöver man byta radiatorer för att få in friskluft. Det går även att använda mellanrummet mellan nederkarm och vägg för att få en större förvärmning av lufteneasy-vent-e-t-matt-2.jpg

E exerg skrev:
[bild]Inte behöver man byta radiatorer för att få in friskluft. Det går även att använda mellanrummet mellan nederkarm och vägg för att få en större förvärmning av luften[bild]
Ursäkta exerg men jag förstår inte, vart borde jag sätta friskluftsventilen på övervåningen? Jag blir förvirrad av bilden "Område för håltagning", för första bilden tolkar jag som att ventilen är under elementet!

OXYD
P PSara skrev:
Mycket bra svar, tack! Har jag förstått rätt om vi planerar friskluftsventiler i sovrum: ovan fönster på nedre våningen, friskluftsventiler i nedre kant vid element på ovanvåning?
Tänk på att luften måste kunna vandra mellan rummen.

P PSara skrev:
Ursäkta exerg men jag förstår inte, vart borde jag sätta friskluftsventilen på övervåningen? Jag blir förvirrad av bilden "Område för håltagning", för första bilden tolkar jag som att ventilen är under elementet!
Det finns varianter.I första fallet görs hålet ut under radiatorn vilket kan ge lite mer kallras än om luften förvärms i en låda bakom radiatorn. I de flesta fall fungerar luftintagen bra så länge de sitter under fönsternivå. Vill man vara säker så provar man först genom att ta bort tätningslisten i underkant på fönstret. Känns det då att det strömmar in rejält med kalluft så kan man använda en platt kanal mellan underkant fönstret som väggenomföring till denna variant: https://www.leifarvidsson.se/ventiler/radiatordon

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.