989 läst ·
4 svar
989 läst
4 svar
Luft-labyrint
Så,
Håller på och bygger om i en inspelningsstudio som är i ett skyddsrum. Behöver isolera mina två rum från resten av lokalen och tänker att den svagaste länken är luftrör som hår längs hela lokalen. Jag ska dörför kapa dessa och bygga labyrint som utsug och intag.
Någon som gjort detta och har tips?
Material? Storlek etc?
Håller på och bygger om i en inspelningsstudio som är i ett skyddsrum. Behöver isolera mina två rum från resten av lokalen och tänker att den svagaste länken är luftrör som hår längs hela lokalen. Jag ska dörför kapa dessa och bygga labyrint som utsug och intag.
Någon som gjort detta och har tips?
Material? Storlek etc?
Generellt gäller låga hastigheter på fläktar. Alltså duktigt överdimensionerade.
Låga hastigheter i kanalsystem.Låga hastigheter i don om man ens ska ha några.
Släpp tilluft lågt och ha överluft högt.
Gärna vinkelljuddämpare samt olika ljuddämpare som tar över hela registret av ljud.
Låga hastigheter i kanalsystem.Låga hastigheter i don om man ens ska ha några.
Släpp tilluft lågt och ha överluft högt.
Gärna vinkelljuddämpare samt olika ljuddämpare som tar över hela registret av ljud.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Bygger du flytande så frikopplar du kanalerna med dukstos.
Ljuddämpare bygger du som en labyrint (minst 2 lag gips eller 19 mm MDF) med minst 50 mm ljudabsorption på en av två motstående sidor i hela ljuddämparen. Saxningarna gör du i MDF.
Försök att minst dubbla arean inne i labyrinten och avsluta sedan med en lite större volym.
Som don använder du ”våffelgaller” till både till- och frånluft. Som absorbent använder du dacron eller meditec.
Ju längre ljuddämparen är, desto bättre dämpning i basen. Har du inte byggt bjälklaget ännu kan du bygga konstruktionen i regelfacken.
Hälsningar Björn (”wellness” på studioforum
.
Ljuddämpare bygger du som en labyrint (minst 2 lag gips eller 19 mm MDF) med minst 50 mm ljudabsorption på en av två motstående sidor i hela ljuddämparen. Saxningarna gör du i MDF.
Försök att minst dubbla arean inne i labyrinten och avsluta sedan med en lite större volym.
Som don använder du ”våffelgaller” till både till- och frånluft. Som absorbent använder du dacron eller meditec.
Ju längre ljuddämparen är, desto bättre dämpning i basen. Har du inte byggt bjälklaget ännu kan du bygga konstruktionen i regelfacken.
Hälsningar Björn (”wellness” på studioforum
Tack för svaren!
@Björn Melander tack! Undrar dock när du säger "dubbla arean i labyrinten" hur menar du då? Avslutar med större volym menar du enkelt en större öppning så att luftflödet blir långsammare samtidigt som jag behåller volymen luft?
Har försökt googla Dacrob och Meditec men hittar inte riktigt rätt och inga priser heller.
Angående isoleringen, vinner jag något på att lägga isolering längs båda sidorna?
Tyvärr blir det att "hänga" på dämparen på ytterväggen då väggar är uppe sen flera år. Dock kan jag göra dämparen drygt två meter lång om nödvändigt.
@Björn Melander tack! Undrar dock när du säger "dubbla arean i labyrinten" hur menar du då? Avslutar med större volym menar du enkelt en större öppning så att luftflödet blir långsammare samtidigt som jag behåller volymen luft?
Har försökt googla Dacrob och Meditec men hittar inte riktigt rätt och inga priser heller.
Angående isoleringen, vinner jag något på att lägga isolering längs båda sidorna?
Tyvärr blir det att "hänga" på dämparen på ytterväggen då väggar är uppe sen flera år. Dock kan jag göra dämparen drygt två meter lång om nödvändigt.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Jo, om du tex har 160 kanal (200 cm2) bör du gå upp till minst 400 cm2 i den trängsta passagen i ljuddämparen. Det gäller även donet (gallret). Den större volymen innan donet tar ned hastigheten på luften som en trycklåda. Pma så hjälper jag dig med Dacronet. Går tyvärr inte att få tag på som privatperson.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden