4 635 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Läckage(kondens) FTX tilluft, Akut hjälp!
Hej!
Vi har flyttat in i en bostad med ett FTX aggregat, spirit K2.
Vi har nu problem med att det droppar vatten ifrån tilluftsröret (luften som kommer från utomhus).
Vi har försökt att täta och jag vet att det sitter isoleringstejp 1 varv och en del lösull på spiroröret som nu läcker.
Jag testade att borra ett litet hål i röret och det rann ut en del vatten då och det fortsätter att droppa. Jag kollade runt och såg att i en av anslutningarna så var det ej tätat och vad jag har förstått så är det väldigt viktigt.
Vi använde då isoleringstejp samt fogskum då röret är svåråtkomligt.
Idag började det droppa igen och vi vet ej vad vi ska göra, Vi gissar på att man behöver byta hela röret + isolering.
Min fråga är nu, Tror ni att det är ej korrekt tätat och det är därför det läcker?
När jag ska isolera om, hur ska jag isolera? Vissa rekommenderar Kanalrörsisolering med 50mm lösull och ett yttre ''hölje'' aluminium.
Andra rekommenderar isoleringstejp 2-3 varv runt hela röret för att få det tätt.
Har ni några andra tips?
Rörets diameter är 100mm med 125mm anslutningar.
Tack för hjälpen!
Vi har flyttat in i en bostad med ett FTX aggregat, spirit K2.
Vi har nu problem med att det droppar vatten ifrån tilluftsröret (luften som kommer från utomhus).
Vi har försökt att täta och jag vet att det sitter isoleringstejp 1 varv och en del lösull på spiroröret som nu läcker.
Jag testade att borra ett litet hål i röret och det rann ut en del vatten då och det fortsätter att droppa. Jag kollade runt och såg att i en av anslutningarna så var det ej tätat och vad jag har förstått så är det väldigt viktigt.
Vi använde då isoleringstejp samt fogskum då röret är svåråtkomligt.
Idag började det droppa igen och vi vet ej vad vi ska göra, Vi gissar på att man behöver byta hela röret + isolering.
Min fråga är nu, Tror ni att det är ej korrekt tätat och det är därför det läcker?
När jag ska isolera om, hur ska jag isolera? Vissa rekommenderar Kanalrörsisolering med 50mm lösull och ett yttre ''hölje'' aluminium.
Andra rekommenderar isoleringstejp 2-3 varv runt hela röret för att få det tätt.
Har ni några andra tips?
Rörets diameter är 100mm med 125mm anslutningar.
Tack för hjälpen!
Kondens på utsidan av tilluften får man om röret inte är hermetiskt isolerat, dvs en helt tät yttre plast/gummistrumpa/duk utanpå isoleringen. (Samma princip som ger kondens på ett kallt ölglas.)
Vatten inuti röret ska inte finnas. Det blir normalt aldrig kondens på insidan eftersom det är ytterst sällan, och i så fall kortvarigt, som tilluften/uteluften är varmare än luften runt röret (inomhus eller kallvind). Om det inte beror på kondens så måste det bero på att det regnar eller snöar in i insuget utomhus, och att röret konstant lutar inåt/neråt.
Alltså måste det antingen isoleras ordentligt med en riktig isoleringsstrumpa, (om det är pga yttre kondens), eller så måste insuget skyddas mot regn & snö, samt helst dras om så att röret lutar utåt de yttersta metrarna så att ev inträngande fukt rinner ut (inte in).
Vatten inuti röret ska inte finnas. Det blir normalt aldrig kondens på insidan eftersom det är ytterst sällan, och i så fall kortvarigt, som tilluften/uteluften är varmare än luften runt röret (inomhus eller kallvind). Om det inte beror på kondens så måste det bero på att det regnar eller snöar in i insuget utomhus, och att röret konstant lutar inåt/neråt.
Alltså måste det antingen isoleras ordentligt med en riktig isoleringsstrumpa, (om det är pga yttre kondens), eller så måste insuget skyddas mot regn & snö, samt helst dras om så att röret lutar utåt de yttersta metrarna så att ev inträngande fukt rinner ut (inte in).
Hej!Oldboy skrev:
Kondens på utsidan av tilluften får man om röret inte är hermetiskt isolerat, dvs en helt tät yttre plast/gummistrumpa/duk utanpå isoleringen. (Samma princip som ger kondens på ett kallt ölglas.)
Tack för snabbt svar!
Då kommer min fråga ifall du tycker att man ska kondensisolera med en så kallad plaststrumpa eller denna?
Velar mellan dessa två som isoleringslaternativ.
https://www.bauhaus.se/kanalisolering-102x50x10-m.html
eller
https://www.alltomventilation.se/product.html/kondensstrumpa-100-mm-kondensisolering-4-m
Om jag nu isolerar drar jag bara på dessa, isolerar noga i skarvarna och sen är det klart eller ska jag dra någon form av isoleringtejp innan jag drar på dessa ''strumpor''?
Att man måste isolera så tätt kunde jag aldrig tro....
Båda två fyller samma funktion.
Trä strumpan på röret och var noga med att isoleringen kommer med hela vägen, det kan vara lite knixigt.
Om det blir några skarvningar så se till att de tejpas ordentligt, välj den tejp som tillverkaren rekommenderar.
Du behöver inte tejpa något på röret innan
Trä strumpan på röret och var noga med att isoleringen kommer med hela vägen, det kan vara lite knixigt.
Om det blir några skarvningar så se till att de tejpas ordentligt, välj den tejp som tillverkaren rekommenderar.
Du behöver inte tejpa något på röret innan
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack! Nu har jag isolerat om rören 100mms rör med plaststrumpa med sedan 40mm lösull och aluminumstrumpa på det. Skarvarna är isolerad med isoleringtejp lösull och sedan aluminiumtejp för att få värmereflektion och kondensskydd.Lizzardo skrev:
Allt ser riktigt bra ut och mycket mer seriöst gjort än innan då man hade silvertejpat röret bara.
Det ända som är kvar är att det låter om fläkten när man har full kräm och spjället stängt. Det låter som ett högt vinande ljud. Kanske ska låta så om spjället är stängt!
Tack för alla svar!
Spjäll?F Filipsoder skrev:
Vilket spjäll talar vi om?
En fläkt som går måste ha öppet både på insugs- och utloppssidan.
Tänk dammsugare när man sätter handen framför röret så det blir tätt, då varvar fläkten/motorn upp. Fortsätter man så så kommer fläkten/motorn att haverera efter ett tag då den inte är gjord att gå så helt utan belastning på fullvarv kontinuerligt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden