Tja

Lite ny på detta område!
Precis flyttat in i ett radhus som vi håller på och renoverar.

I hallen på undervåningen upptäckte jag en inbyggnation av ett ventilationsrör, som går från krypgrunden upp på taket. Är detta frånluft från krypgrunden? Är det okej att bygga in ett sådant rör, med tanke på kondens? Bör det isoleras om det ska byggas in?

Huset är byggt 1984 av Småa.

Tacksam för information om vad detta är!
 
Hej, och välkommen..
Det låter ju lite ovanligt, men är väl inte omöjligt..
Är det ett vanligt spirorör? Går det öppet alltså?
Ta gärna en bild, så blir det lättare att förstå.
Går röret i en ouppvärmd del på ex. en kallvind så bör det vara isolerat där.
 
  • Gilla
oby
  • Laddar…
Forska vidare, det kan ju vara en radonsug! Kolla efter en fläkt någonstans. Det är inte avluftningsröret till avloppet då?
 
  • Gilla
oby
  • Laddar…
Efter att ha pratat med några grannar som var med och byggde husen så verkar det vara ett radonrör, som bara förberetts ifall det skulle behövas.

Behöver jag oroa mig för kondens på detta rör ifall jag skulle bygga in det?
 
Ingen?
 
L
Under förutsättning att det används , kan nu vara lite självdrag med kondens i
Är det spirorör ? lite kallare i krypgrund bör nog vara lite isolering på det,
Kallvind kondenserar invändigt , rinner ner , kanske rostar det i röret , ett måste med isolering
 
Eventuell kondens lär ju droppa ner i krypgrunden i så fall..
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.