2 504 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Ventilationsstyrning, fläkt på taket, varvtal beroende på antal brukare?
Hej
Av bullerskäl skulle jag vilja ha fläkten på taket. Den ska betjäna WC/bad/kök. Jag vill kunna styra varvtalet från köket så jag både har inget, lågt och högt flöde i köket.
Jag vill även kunna forcera flödet i WC och bad.
Grundläget är ett lågt flöde som suger i WC och bad genom stängda eller nästan helt stängda spjäll.
Från det läget vill jag:
att tänd lampa i WC triggar ökat flöde och öppnat spjäll i den WCn
att ökad fukthalt i bad triggar ökat flöde och öppnat spjäll i bad
att knapptryck i kök triggar flöde i kök och öppnat spjäll i kök
Är detta möjligt till rimligt pris eller ska man hördvarulösa detta med att ha grundflödet i ett rörsystem anslutet till bad/WC och sen därutöver ha vanlig utrustning för den forcerade mängden och blunda för den mängd som blåser tillbaka på andra ställen WC/bad/kök.
Jag saknar fuktspärr i mitt gamla hus så jag skulle vilja ha ett svagt undertryck även i övervåning även på vintern.
Radonet hoppas jag bemästra genom att ha ett tryck under plattan som är lägre än trycket över plattan i källaren.
Vad sägs går det att lösa?
Av bullerskäl skulle jag vilja ha fläkten på taket. Den ska betjäna WC/bad/kök. Jag vill kunna styra varvtalet från köket så jag både har inget, lågt och högt flöde i köket.
Jag vill även kunna forcera flödet i WC och bad.
Grundläget är ett lågt flöde som suger i WC och bad genom stängda eller nästan helt stängda spjäll.
Från det läget vill jag:
att tänd lampa i WC triggar ökat flöde och öppnat spjäll i den WCn
att ökad fukthalt i bad triggar ökat flöde och öppnat spjäll i bad
att knapptryck i kök triggar flöde i kök och öppnat spjäll i kök
Är detta möjligt till rimligt pris eller ska man hördvarulösa detta med att ha grundflödet i ett rörsystem anslutet till bad/WC och sen därutöver ha vanlig utrustning för den forcerade mängden och blunda för den mängd som blåser tillbaka på andra ställen WC/bad/kök.
Jag saknar fuktspärr i mitt gamla hus så jag skulle vilja ha ett svagt undertryck även i övervåning även på vintern.
Radonet hoppas jag bemästra genom att ha ett tryck under plattan som är lägre än trycket över plattan i källaren.
Vad sägs går det att lösa?
Ingenting är omöjligt , det tar bara lägre tid att få till det samt djupare grepp i plånboken
Det du tänker kan bli lite komplicerat med en massa olika reläer och brytare , så någon ekonomi att utföra det till som din önskan är , blir nog lite stökigt kopplingsmässigt
Radon sug ska gå direkt ut i himlen och inte tillsammans med övrig vent
Det du tänker kan bli lite komplicerat med en massa olika reläer och brytare , så någon ekonomi att utföra det till som din önskan är , blir nog lite stökigt kopplingsmässigt
Radon sug ska gå direkt ut i himlen och inte tillsammans med övrig vent
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Har du ventilationen i WC m.m. och köksfläkten i samma system?
Jag skulle rekommendera ett grundflöde i WC, Bad och kök och eventuellt med möjlighet att forcera luftflödet och sedan separat köksfläkt.
Om du vill sätta spjäll så får du räkna med att dessa kostar rätt mycket om det skall vara "kvalitet", alternativet är att bygga egna spjäll med då montera så man kan fixa dessa när det krånglar.
Jag skulle rekommendera ett grundflöde i WC, Bad och kök och eventuellt med möjlighet att forcera luftflödet och sedan separat köksfläkt.
Om du vill sätta spjäll så får du räkna med att dessa kostar rätt mycket om det skall vara "kvalitet", alternativet är att bygga egna spjäll med då montera så man kan fixa dessa när det krånglar.
Ok, köket får separat kanal.FrittDrag_II skrev:
Har du ventilationen i WC m.m. och köksfläkten i samma system?
Wc/bad får grundflöde genom varvtalsstyrning på fläkten.
Forcerat flöde får jag genom att parallellkoppla motstånd av lämplig storlek med varvtalsstyrningens vridmotstånd. På det viset kan varvtalet styras av fler av och påknappar i respektive badrum.
Att sen synka detta med att spjäll öppnas och stängs har jag ännu inte löst.
Grundflöde får jag genom att klippa en av solfjädrarna på Paxfläkten så det alltid finns ett litet hål.
Eller sätt dubbla fläktar, som diskuteras i den här tråden
Se upp med att om du skall använda en vanlig varvtalsstyrning (tyristor) till en 230V fläkt så kommer den att ge ljud i sig genom att den "klipper sönder spänningen" till motorn.U utbygget skrev:
Tänk även på att motståndet/potentiometern du laborerar med högst troligt ligger med full nätspänning (230V) över sig.
Väljer du en EC-fläkt istället så är det 0-10V du laborerar med och "riskfritt".
Sedan tycker jag att risken är att du gör en "teknisk julgran" med stor risk för fel om någon komponent krånglar med flera fläktar och spjäll m.m.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden