PAX-fläktens strömbrytare ovanpå uttaget monterat på badrumsvägg med blå kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PAX- fläkt typ 260 etikett, visar modellinformation och strömanslutning, monterad på vägg i badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en PAX- fläkt typ 260 som sitter i ett badrum. Den klarar inte att dra ut fukten som blir när man duschar - med påföljande regnskogsklimat och imma. Möjligen beror det delvis på att fläkten är placerad ca 70 cm från tak (alltså inte högst upp dit den varma luften stiger).

Två frågor: skulle jag få bättre effekt om jag bytte till en modernare fläkt (tänker tex Calima)? Och går den i så fall bara att klicka i i befintligt uttag (dvs ingen elektriker behövs)? Bifogar bild på uttag och fläkt.

Jag tror det är klokare att fundera på hur röret ser ut och vad som gömmer sig däri.

MathiasS MathiasS skrev:
Jag tror det är klokare att fundera på hur röret ser ut och vad som gömmer sig däri.
Tack för svar! Röret är rent och fritt ut genom en relativt tunn yttervägg - borde inte vara några problem.

Och du har tillräckligt med tilluft via dörren?
Placering av fläkten har inte så stor betydelse, däremot måste motsvarande mängd luft tillföras som fläkten kan suga annars står den bara och snurrar med dåligt resultat.

Gör papperstestet genom att hålla ett A4-ark framför fläkten. Smackar det fast så är där drag.
Observera att en fläkt på 4W är en liten fläkt, en förvuxen datorfläkt i princip. Du får kanske räkna med att ha den igång en stund efter dusch.

Om du ska byta fläkt så kolla effekten på den nya. Är den på ungefär samma effekt blir utsuget likvärdigt.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Staffans2000
A AndersS skrev:
Placering av fläkten har inte så stor betydelse,
Min egen erfarenhet är att placeringen är helt avgörande. Utsuget skall vara rakt ovan duschen. Att ha den så långt ner försämrar resultatet avsevärt.

Satte just in en pax calima och ärväldigt nöjd med den. Konstant grundflöde och går upp i varv både på fukt och rörelseavkänning. Lätt att ställa in via appen. Men du kommer behöva byta fästet

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Min egen erfarenhet är att placeringen är helt avgörande. Utsuget skall vara rakt ovan duschen. Att ha den så långt ner försämrar resultatet avsevärt.
Snurrar fläkten med fullvarv och man har tillräckligt med tilluft från badrumsdörren så blir det i normalfallet så stor luftväxling att luften i duschrummet blandas om man som i TS fall endast har en kort kanal genom yttervägg.
Men helt rätt är det optimala en kanal i taket ovanför duschdelen, men kan vara svårt att lösa i t.ex. källare.
På de nya fläktarna jag sätter in ska det vara möjligt att starta manuellt högvarv, dvs före man börjar duscha och luftfuktigheten inte nått startpunkt för automatiken. Men även kunde vädra ut andar behov än luftfuktighet.;)

A AndersS skrev:
Och du har tillräckligt med tilluft via dörren?
Placering av fläkten har inte så stor betydelse, däremot måste motsvarande mängd luft tillföras som fläkten kan suga annars står den bara och snurrar med dåligt resultat.
Bra påpekande - man borde prova att ha dörren på glänt och se om det funkar bättre. Gör det inte det gissar jag på att det är placeringen som är problemet.

På full fart och friblåsande ger en 260 ca: 90 kbm luft/tim Är tillbehöret rör o plastgaller monterat blir motståndet lite högre och luftmängden torde sjunka. Eftersom fläkten sitter i källarplan ska dessutom husets termiska tryckskillnader (vilka kan uppgå till 4-7 pa) överbryggas innan den verkliga luftmängden redovisas. I.jpgSkulle redan fläkten gå på reducerad fläkthastighet är det fullt möjligt att fläkten bara ger 20-30 kbm/tim och då tar det lite längre tid att ventilera bort ångan. Kolla på fläktdiagrammet hur fort flödet ändras i förhållande till trycket. http://www.aeservice.nu/pdfer/paxflakt260.pdf

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.