Första inlägget här så hoppas ni har lite förståelse för kanske något dumma frågor... Håller på att göra ett nytt kök i huset från -58 där den gamla kanalen från spisfläkten gick in i skorstenskanal på norra sidan av skorstenen. Då spisen flyttas så har jag murat igen detta hål och borrat upp det på östra sidan av skorstenen (till samma kanal som innan). Mitt första problem nu är att murstocken på denna sidan reglas ut ca 30mm sen osb+gips. Hur löser jag anslutningen för slangen från fläkten? En längre väggstos intill murstocken, typ: https://www.ventilation.se/tak-och-...MIlKvIt8CQ3gIVA4GyCh1ahgotEAQYASABEgKG6PD_BwE och låta den sticka ut igenom gipsen för att sedan fästa slangen? Vad gäller för brandisolering denna korta bit i så fall? Vad är det som gäller sen egentligen, är det 125, 150 eller 160mm stos som är standard?

Andra problemet: nya utloppet från murstockens kanal är inte i centrum för fläkten. Vid 150mm stos så behöver jag en fläkt som är minst 30cm bred för att täcka stosen. Hade man kunnat montera en 125mm stos så behöver jag endast ha en ca 25cm bred. Blir det några problem med denna dimension för att få ut all os i genom skorstenen? Har fått tips om att sätta en kraftigare fläkt då den ska kopplas via skorsten. Någon som kan bekräfta att detta behövs?
Fläkten som är tänkt blir en vägghängd fläkt som monteras på den sidan som blir utreglad och osb+gips

Hoppas ni förstår mina luddiga formuleringar

Jag tror att jag förstår hur du menar.
1. Den del av stosen som hamnar inne i rummet behöver inte isoleras. Delen innanför ska vara 30mm stenull och minst 30mm avstånd till brännbart.

2. Större kanal är nästan alltid önskvärt för att få maximal effekt av fläkten. Hade gått på 160 alla dagar i veckan. Vi gjorde det och fick be en plåtslagare fixa en ny inklädnad till kanalen då den som följde fläkten bara var 150mm djup.
Ska du släppa luften inne i en murad skorsten eller går det rör hela vägen upp på taket?

I icho skrev:
Jag tror att jag förstår hur du menar.
1. Den del av stosen som hamnar inne i rummet behöver inte isoleras. Delen innanför ska vara 30mm stenull och minst 30mm avstånd till brännbart.

2. Större kanal är nästan alltid önskvärt för att få maximal effekt av fläkten. Hade gått på 160 alla dagar i veckan. Vi gjorde det och fick be en plåtslagare fixa en ny inklädnad till kanalen då den som följde fläkten bara var 150mm djup.
Ska du släppa luften inne i en murad skorsten eller går det rör hela vägen upp på taket?
Tack för svar icho! Har funderat fram och tillbaka, men kan inte hitta någon bra lösning för att kunna få plats med större diameter än 125 och samtidigt ha köksfläkten centrerad (Ska sitta på murstockens sida som är 80cm bred. tror du det går att köra på 125mm och sen hellre köpa en fläkt med lite bättre kapacitet? Förstår såklart ditt resonemang om större kanal men kan tyvärr inte se en lösning för det i mitt fall. Tilläggas kan att mellan denna stos och fläkt blir max 1 meter slang sen är det "fritt" blås i en ca 150x150(murad, inga rör) kanal i skorstenen. Blir klart en flaskhals, men tror du det fungerar hjälpligt?

Redigerat:
Det finns köksfläktar som klarar att suga ut matoset med 3-400 kbm luft/tim och de har som regel 125-anslutning. Sedan finns de designfläktar som många inte vill att de ser ut som såna och som behöver 700-900 kbm/tim och de har som regel 150-anslutning och bör ha så hela vägen. Går det möjligen att snedda hålet i murstocken för att vinna de cm-trar som krävs?

Viktigaste av allt är ju vilket flöde som du behöver i ditt kök. Därefter kan man bestämma vad du behöver ha kapacitet på fläkt och rör.
Ungefärlig storlek på kök?
Öppen planlösning eller igenstängt kök med dörröppning?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.