1 354 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Radon och värmd ventilation
Hej, här en fråga om radon i hyreshus:
En bekant med småbarn har flyttat till en lägenhet som visat sig ha höga radonvärden pga blåbetong. Hon vill inte vädra hela dagarna för att det blir kallt. Värden sätter inte igång värmen i radiatorerna förrän senare i höst.
Fråga: Finns det luftintag med elektrisk förvärmning som kan sättas in?
En bekant med småbarn har flyttat till en lägenhet som visat sig ha höga radonvärden pga blåbetong. Hon vill inte vädra hela dagarna för att det blir kallt. Värden sätter inte igång värmen i radiatorerna förrän senare i höst.
Fråga: Finns det luftintag med elektrisk förvärmning som kan sättas in?
Mätningar pågår i alla hus, enligt uppgift är det över 700 i vissa lägenheter. De jag känner är frusna och vill inte hålla öppet men oroar sig samtidigt. Jobbigt att behöva tänka på sådant. Jag vet inte vad värden planerar för åtgärd.H huggan skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Om det är höga värden borde en åtgärd göras omgående.
Ventilerat golv och FTX ventilation är 2 bra åtgärder, även spärrtapet mot blåbetongväggarna
Facit:
https://www.boverket.se/sv/om-bover...ikationer/2018/atgarder-mot-radon-i-bostader/
Ventilerat golv och FTX ventilation är 2 bra åtgärder, även spärrtapet mot blåbetongväggarna
Facit:
https://www.boverket.se/sv/om-bover...ikationer/2018/atgarder-mot-radon-i-bostader/
Redigerat:
Klicka här för att svara
