29 337 läst ·
24 svar
29k läst
24 svar
Ny FTX - inställning av börvärde för temperatur
Sida 1 av 2
Under sommaren har jag med stor möda installerad ett nytt FTX system i vårt 1,5 plans hus med hel källare från femtiotalet. Nu har jag precis slagit på värmen, vattenburen fjärrvärme, och funderar på hur jag ska köra FTX:en optimalt.
Man kan ställa in ett börvärde för temperaturen och välja mellan tilluft, frånluft eller rumsgivare. Beroende på hur börvärdet förhåller sig till aktuell temperatur styr sedan aggregatet värmeväxlaren. Det är förresten ett Systemair VTR 300.
Just nu har jag ställt börvärdet till 21 grader på tilluften. Frånluften är några grader varmare, 22-23 ungefär, eller mer om man duschar, kör tumlare eller bastu. Systemet verkar klara att hålla tilluften över 20 för det mesta. Elementen blir inte speciellt varma och det känns överlag som att detta är en bra inställning. Värmaren i aggregatet har jag slagit av.
Verkar det vettigt att köra så här? Vet inte riktigt vad jag ska ha för strategi eller hur man ska tänka.
Man kan ställa in ett börvärde för temperaturen och välja mellan tilluft, frånluft eller rumsgivare. Beroende på hur börvärdet förhåller sig till aktuell temperatur styr sedan aggregatet värmeväxlaren. Det är förresten ett Systemair VTR 300.
Just nu har jag ställt börvärdet till 21 grader på tilluften. Frånluften är några grader varmare, 22-23 ungefär, eller mer om man duschar, kör tumlare eller bastu. Systemet verkar klara att hålla tilluften över 20 för det mesta. Elementen blir inte speciellt varma och det känns överlag som att detta är en bra inställning. Värmaren i aggregatet har jag slagit av.
Verkar det vettigt att köra så här? Vet inte riktigt vad jag ska ha för strategi eller hur man ska tänka.
Varför har du slagit av värmaren? Är det en eftervärmare eller ett slags förvärmare?
Själv har jag en FTX av ett annat fabrikat, med en eftervärmare. Om jag anger "bör-värdet" till 20 och tilluften efter rotorn råkar bli 18, så tänder eftervärmaren och värmer till 20.
Själv har jag en FTX av ett annat fabrikat, med en eftervärmare. Om jag anger "bör-värdet" till 20 och tilluften efter rotorn råkar bli 18, så tänder eftervärmaren och värmer till 20.
Shiraz, huset behöver inte vara "tätt" för att ett FTX ska fungera bra. Det man ska se till är att frånluften är lite större(ca 5-10%) än tilluften, då får man ett litet undertryck i huset och trycker inte ut fuktig varm luft in i kalla "väggar".
Beroende på uppvärmningssystem (tex värmepump) kan det vara ekonomiskt att ha tempen på tilluften någon grad under den önskade innetemperaturen då tillskottet är ren elvärme.
Beroende på uppvärmningssystem (tex värmepump) kan det vara ekonomiskt att ha tempen på tilluften någon grad under den önskade innetemperaturen då tillskottet är ren elvärme.
Jag har haft en montör här som har ställt in donen samt utfärdat ett intyg som jag glömt bort vad det heter.
Har också värmaren på tilluften, efter växlaren. Den är av eftersom den drar el och fjärrvärmen är billigare. Jag ser därför ingen poäng med att köra den såvida man inte upplever att det drar kalluft från donen.
Har också värmaren på tilluften, efter växlaren. Den är av eftersom den drar el och fjärrvärmen är billigare. Jag ser därför ingen poäng med att köra den såvida man inte upplever att det drar kalluft från donen.
Men är inte meningen att man ska ha kontroll över in och ut luft?E elmont skrev:Shiraz, huset behöver inte vara "tätt" för att ett FTX ska fungera bra. Det man ska se till är att frånluften är lite större(ca 5-10%) än tilluften, då får man ett litet undertryck i huset och trycker inte ut fuktig varm luft in i kalla "väggar".
Beroende på uppvärmningssystem (tex värmepump) kan det vara ekonomiskt att ha tempen på tilluften någon grad under den önskade innetemperaturen då tillskottet är ren elvärme.
Ja, det stämmer OKV heter det.
Rätt imponerande att se hur den klarar att värma tilluften från kanske 8 grader som det är ute nu till 20 enbart med hjälp av frånluften som är 22. Nu har jag inte gjort det här för att spara pengar, men det är en skön känsla att ta tillvara på energin och ändå känns det nyvädrat inomhus.
Vore kul om man kunde se temperaturen på avluften, men har inte hittat det. Tidigare hade vi knappt någon ventilation på grund av utslängd oljepanna och treglasfönster.
Rätt imponerande att se hur den klarar att värma tilluften från kanske 8 grader som det är ute nu till 20 enbart med hjälp av frånluften som är 22. Nu har jag inte gjort det här för att spara pengar, men det är en skön känsla att ta tillvara på energin och ändå känns det nyvädrat inomhus.
Vore kul om man kunde se temperaturen på avluften, men har inte hittat det. Tidigare hade vi knappt någon ventilation på grund av utslängd oljepanna och treglasfönster.
Om fjärrvärmen är billig, är det en bra idé!D David2799 skrev:Jag har haft en montör här som har ställt in donen samt utfärdat ett intyg som jag glömt bort vad det heter.
Har också värmaren på tilluften, efter växlaren. Den är av eftersom den drar el och fjärrvärmen är billigare. Jag ser därför ingen poäng med att köra den såvida man inte upplever att det drar kalluft från donen.
Jag har med installerat ett FTX-system i sommar och väntar in vintern med spänning. Vi har fjärrvärme hemma så jag har satt elvärmaren på av. Tänker att det är bättre att vrida på termostaterna på elementen lite istället för att köra elpatronen.
Jag ska ha koll på tempen för att försöka se hur inkommande lufts temperatur håller sig när kylan slår till.
//Benke
Jag ska ha koll på tempen för att försöka se hur inkommande lufts temperatur håller sig när kylan slår till.
//Benke
Formodligen gäller det att hitta en balans mellan värmen från elementen och den återvunna värmen.
Min säng står nästan under tilluftsventilen i sovrummet. Om det kommer en luftström på 13-14 grader därifrån (som det kan bli mitt i vintern), blir jag inte glad. Elementet i sovrummet kommer också att reagera, med mera värme.
Det är ändå en bra idé att väga in uppvärmningspriset i resonemanget. Det intressanta är nu att följa med i vad som händer med temperaturen. Det brukar jag också titta på.
Min säng står nästan under tilluftsventilen i sovrummet. Om det kommer en luftström på 13-14 grader därifrån (som det kan bli mitt i vintern), blir jag inte glad. Elementet i sovrummet kommer också att reagera, med mera värme.
Det är ändå en bra idé att väga in uppvärmningspriset i resonemanget. Det intressanta är nu att följa med i vad som händer med temperaturen. Det brukar jag också titta på.
