Jag har (efter väääldigt lång tid) nu installerat och dragit igång min FTX-anläggning. Jag behöver göra en OVK men jag ville ställa in allt själv först, för förståelsens skull, så jag har sprungit runt med en difftryckmätare, mätlinjal och tabeller och kollat alla flöden.

I manualen till mitt aggregat (Flexit) står det att under första året ska man inte köra på lägsta läget (aggregatet har min - normal - max som lägen). Min undran är varför? Aggregatet sitter inomhus och det låter mycket mindre på lägsta läget, både från don och aggregat. Jag har också sett till att få rätt flöden i alla don på den minsta läget, det gick utan problem. Finns det någon annan, inte alls uppenbar, anledning till att man ska undvika lägsta läget på aggregatet? Jag tänkte i min enfald att om flödet är bra så är flödet bra, det borde väl stämma?

Vid normalläget blev det så bra blås att jag nästan blev tvungen att stänga ventilerna för att få rätt flöde.

Det är nog enklast att kontakta flexit direkt.

Har du verkligen uppnått ett totalt flöde på 0.35l/s per kvm för in- resp. frånluft på min? Detta flödar på ganska bra om du skall uppfylla rekommenderat flöde.

Glöm inte att säkerställa att du får ett lätt undertryck i huset.

• Gilla
Nikkiabra och 1 till
  • Laddar…
L Luugen skrev:
Det är nog enklast att kontakta flexit direkt.

Har du verkligen uppnått ett totalt flöde på 0.35l/s per kvm för in- resp. frånluft på min? Detta flödar på ganska bra om du skall uppfylla rekommenderat flöde.

Glöm inte att säkerställa att du får ett lätt undertryck i huset.
Jag har inte en super-duper-flödesmätare utan springer runt med en difftryckmätare från testo (https://www.conrad.se/p/tryckmaetare-testo-510-lufttryck-0-100-hpa-magnetisk-baksida-101407), linjal och flödestabeller, men ja, jag skulle säga att jag har fått rätt flöden (65 l/s totalt i frånluft, lite mindre i tillluft för att få undertryck).

Du har nog rätt, jag får höra av mig till flexit och fråga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.