3 352 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Svart på isolering, mögel?
Jag håller på att bygga om ett illa fungerande mekaniskt frånluftssystem och ska försöka använda en del av det som redan finns.
De gamla frånluftsrören som finns är isolerade med 30mm. Vid vissa skarvar ser isoleringen svart ut, är det mögel? Isf, är det ett problem? Isoleringen känns torr.
Om det inte är ett problem tänker jag öka isoleringen med 100mm utanför denna.
De gamla frånluftsrören som finns är isolerade med 30mm. Vid vissa skarvar ser isoleringen svart ut, är det mögel? Isf, är det ett problem? Isoleringen känns torr.
Om det inte är ett problem tänker jag öka isoleringen med 100mm utanför denna.
Ganska svårt att se på bilden. Kan ev. vara mögel; finns förutsättningar för mögel där? (Fukt + värme?)
Påväxt utanpå isoleringen på en frånluftskanal påverkar ju iofs inte inomhusklimatet, men om du vill vara på den säkra sidan så riv bort all gammal isolering och lägg på ny, och täta sen med något oorganiskt, som ev. nytt mögel inte kan växa på. (Kolla först bara så det inte är asbest i gamla isoleringen.)
Påväxt utanpå isoleringen på en frånluftskanal påverkar ju iofs inte inomhusklimatet, men om du vill vara på den säkra sidan så riv bort all gammal isolering och lägg på ny, och täta sen med något oorganiskt, som ev. nytt mögel inte kan växa på. (Kolla först bara så det inte är asbest i gamla isoleringen.)
Det är troligtvis bara damm och smuts.
Gamla kanalsystem var utan packning i skarvarna, detta gör att det sugs in luft i alla skarvar och då smutsas isoleringen ner.
Är inget problem mer än att frånluftsfläkten får gå lite för att få rätt flöde i hus + läckage i skarvar.
Skall du installera FTX är det lite annorlunda då du inte vill suga in kall luft från vinden.
Gamla kanalsystem var utan packning i skarvarna, detta gör att det sugs in luft i alla skarvar och då smutsas isoleringen ner.
Är inget problem mer än att frånluftsfläkten får gå lite för att få rätt flöde i hus + läckage i skarvar.
Skall du installera FTX är det lite annorlunda då du inte vill suga in kall luft från vinden.
Tackar för svaren, då har jag något att kolla upp!
Klicka här för att svara