Hej.

Jag hjälper min svåger som har bytt köksfläkt som han trodde var dålig då den inte suger ut tillräckligt, han köpte en ny köksfläkt och installera och den funkar likadant.
Fläkten sitter i ett hörn och har slang ansluten till väggventil, det är ca 1m slang mellan fläkt och väggventil (man ser ut).
Huset är ifrån 50 talet och har självdrag.
Fläkten orkar inte hålla ett A4 ark på högsta läget, tar man bort slangen ifrån väggventilen så orkar den.
Har kollat kallrasspjäll mm.
Vi har provat med öppna fönster och dörrar, ingen skillnad.
Även haft igång den en längre tid för att verkligen få rätt luftström.
Han har en kamin i huset och den brinner bra, så det verkar inte vara dålig tillförsel av luft heller.
Vet att ventil på husväggen inte är optimalt (kanske inte lagligt heller pga brand) men vad är det som gör att den inte orkar?
Funderar på slanglängd, mottryck mm, är det någon som har några bra råd?

Kan det sitta ett finmaskigt i väggventilen? Det skulle kunna bromsa rejält, speciellt om det är igentäppt av fett.

Immobil Immobil skrev:
Kan det sitta ett finmaskigt i väggventilen? Det skulle kunna bromsa rejält, speciellt om det är igentäppt av fett.
Bra fråga, ska kolla det.

Har du ett sånt här galler så funkar det inte även om du tar bort insektsnätet som brukar sitta på insidan och som brukar vara helt tätt av damm. Det behövs ett betydligt mer "öppet" galler. Dessutom bör det kunna släppa kondenserat matfett utanför väggen så det inte sugs in i väggkonstruktionen , både för brandrisk och hygien.
images
Nåt likn detta ,där endast den runda delen sticker in i väggen: https://ventbutiken.se/produkt/yttervaggsgaller-med-cirkularanslutning/

Då ska jag kolla upp detta med ventilgaller, får börja med att ta bort det och se hur det funkar sen.

Tack för råden

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.