Så eg skulle man strunta i att sätta uppe? Grabben ska ha sovrum där...E exerg skrev:Det handlar mest om att undertrycket i de flesta hus inte räcker till för att suga in friskluft på husens övervåningar och ju högre upp i sovrummens yttervägg som luftintagen sitter ju större risk att rumsluften istället trycks ut där istället för tvärtom. Att du har utsug i bad på överväningen förändrar inte naturlagarna. Ju mer luft som tar sig in på nedervåningen ju svårare blir det för friskluft att ta sig in på övervåningen även om luftintagen skulle sitta på rätt ställe där, dvs bakom radiatorerna.
Börja med ett prov: Ta bort en bit av fönstertätningslisten i överkant på fönstret. Känn om det blåser in friskluft riktigt kraftigt där. Gör det det kan det funka med en ventil i samma höjd(tex i fönsterkarmen) Blåser det inte in så. limma tillbaka listen och, ta istället bort en bit list i underkant fönstret. Nu är det mer troligt att det blåser in vilket tyder på att det är i den höjd som luftintaget borde sitta. Stryp sen till de luftintag som finns på nedervåningen till åtminstone hälften ,så ökar möjligheten ytterligare att få in lite mer i grabbens rum. Det som ställer till det är de termiska krafterna.Huset har betydligt större undertryck (sugförmåga) på undervåningen än på den övre vån.
Visa bilaga 295407
Visa bilaga 295407
Men även om den skulle fungera som frånluft som du säger på övervåningen så borde det leda till lite cirkulation på luften. Att ny frisk luft leds in från nedervåning och upp, och sen ut. Även om det blir så, så måste det vara bättre än helt stillastående luft. Tänker jag...
Klicka här för att svara
