2 857 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Ventilation Gäststuga
Hej alla kunniga 
Jag håller på att renovera en gäststuga om ca 16 m2, inget badrum endast ett sovrum.
Frågan är bara hur jag skall hantera ventilationen.
Idag sitter tilluft på enda långsidan och frånluft uppe i nock på framsidan.
Bör jag korrigera ventilationen något eller räcker detta för ett så litet utrymme ?
Jag funderade lite över om man kanske skulle sätta in en PAX badrumsfläkt för att vara säker på genomströmning och i så fall sätta den på andra långsidan och byta frånluften som sitter i nock idag till tilluft istället ?
Vad tror ni, någon som renoverat något liknande ?
Jag håller på att renovera en gäststuga om ca 16 m2, inget badrum endast ett sovrum.
Frågan är bara hur jag skall hantera ventilationen.
Idag sitter tilluft på enda långsidan och frånluft uppe i nock på framsidan.
Bör jag korrigera ventilationen något eller räcker detta för ett så litet utrymme ?
Jag funderade lite över om man kanske skulle sätta in en PAX badrumsfläkt för att vara säker på genomströmning och i så fall sätta den på andra långsidan och byta frånluften som sitter i nock idag till tilluft istället ?
Vad tror ni, någon som renoverat något liknande ?
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Normalt sätter man tilluftsventilerna i vardagsrum och sovrum samt frånluftsventilerna i kök och badrum/toalett. En pax-fläkt som får gå kontinuerligt på lågt varvtal kan helt klart ge bättre flöde än självdrag. Automatiskt fuktstyrning är då bra, så att fläkten kan dra på ordentligt när man dushar eller förväller kantareller.
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Hoppsan, såg nu att det bara var ett rum. Då räcker det nog med en eller två ventiler utan fläkt. Placeringen är säkert ok som den är.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för era svar !
Då kan jag gå vidare och låta ventilationen vara som den är.
// My
Då kan jag gå vidare och låta ventilationen vara som den är.
// My
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden