Hej!
Flyttade i våras in i ett hus på 230 kvm (1,5 plan)
I detta hus finns endast 4 fönsterventiler på nedanvåningen och inga upp.
Då jag fått problem med hosta och torra ögon tog vi ut en ventilationsfirma.
Vi fick nu besked att vi behöver sätta in 8 stycken ventiler. 6 nere och 2 uppe. (Endast två rum uppe) Hur kommer detta påverka värmen i huset?
Det är stängbara ventiler, givetvis är det värt det för att få bra luft. Vi hade räknat med 3 ventiler, men vi är ju inga proffs direkt :)
 
Jo det är klart det blir lite mer som krävs av värmesystemet för att hålla samma temp.

Enda sättet att komma runt detta är att installera ftx; en helt annan prisbild.
 
S johd01 skrev:
Jo det är klart det blir lite mer som krävs av värmesystemet för att hålla samma temp.

Enda sättet att komma runt detta är att installera ftx; en helt annan prisbild.
Men mängden ventiler låter inte totalt orimlig?
 
M MissDecibel skrev:
Men mängden ventiler låter inte totalt orimlig?
Beror lite på planlösningen! Tilluft i sovrum, allrum, vardagsrum. Två om de är stora rum. Vi har två i vardagsrum
 
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
En per rum brukar man räkna. Om det är stort vardagsrum t ex kan det nog vara bra med fler där inne. Vi har 5 st på 94 kvm, och kommer sätta in en extra i vardagsrummet.
 
  • Gilla
MissDecibel
  • Laddar…
S johd01 skrev:
Beror lite på planlösningen! Tilluft i sovrum, allrum, vardagsrum. Två om de är stora rum. Vi har två i vardagsrum
Då låter det absolut rätt, vardagsrummet är stort med kamin. Tack :)
 
Tvivlar inte på firman som var här men mest nyfiken, aldrig haft hus innan :)
 
Det är vad detta forum är till för!
 
  • Gilla
MissDecibel
  • Laddar…
D
Är det komforten ni tänker på (att det ska kännas kallt eller dra) eller värme- och energianvändningen?
Är det självdrag? Mekanisk frånluft?
 
D
D Drömtroll skrev:
Är det komforten ni tänker på (att det ska kännas kallt eller dra) eller värme- och energianvändningen?
Är det självdrag? Mekanisk frånluft?
Hm, det blev nåt skumt med min postning och den kom iväg typ 25 minuter sent :s
Du verkar ha fått bra svar redan (att det är ett rimligt antal ventiler).
 
E exerg skrev:
Risken att friskluftsventiler på övervåningen blir det motsatta är 99%-ig. En tidigare tråd:[länk]
Läste men kan ärligt säga att jag inte fattar alls :(
Vi har även ett badrum uppe med menanisk frånluft som väl bör dra in luften?
 
Kanske är det torr inneluft som skapar irritation och torra ögon?
En hygrometer kan ge ledtråd om den relativa luftfuktigheten.
 
E etompau skrev:
Kanske är det torr inneluft som skapar irritation och torra ögon?
En hygrometer kan ge ledtråd om den relativa luftfuktigheten.
Vi använder luftfuktare :(
 
M MissDecibel skrev:
Läste men kan ärligt säga att jag inte fattar alls :(
Vi har även ett badrum uppe med menanisk frånluft som väl bör dra in luften?
Det handlar mest om att undertrycket i de flesta hus inte räcker till för att suga in friskluft på husens övervåningar och ju högre upp i sovrummens yttervägg som luftintagen sitter ju större risk att rumsluften istället trycks ut där istället för tvärtom. Att du har utsug i bad på överväningen förändrar inte naturlagarna. Ju mer luft som tar sig in på nedervåningen ju svårare blir det för friskluft att ta sig in på övervåningen även om luftintagen skulle sitta på rätt ställe där, dvs bakom radiatorerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.