Hej!
Flyttade i våras in i ett hus på 230 kvm (1,5 plan)
I detta hus finns endast 4 fönsterventiler på nedanvåningen och inga upp.
Då jag fått problem med hosta och torra ögon tog vi ut en ventilationsfirma.
Vi fick nu besked att vi behöver sätta in 8 stycken ventiler. 6 nere och 2 uppe. (Endast två rum uppe) Hur kommer detta påverka värmen i huset?
Det är stängbara ventiler, givetvis är det värt det för att få bra luft. Vi hade räknat med 3 ventiler, men vi är ju inga proffs direkt
Flyttade i våras in i ett hus på 230 kvm (1,5 plan)
I detta hus finns endast 4 fönsterventiler på nedanvåningen och inga upp.
Då jag fått problem med hosta och torra ögon tog vi ut en ventilationsfirma.
Vi fick nu besked att vi behöver sätta in 8 stycken ventiler. 6 nere och 2 uppe. (Endast två rum uppe) Hur kommer detta påverka värmen i huset?
Det är stängbara ventiler, givetvis är det värt det för att få bra luft. Vi hade räknat med 3 ventiler, men vi är ju inga proffs direkt
Tvivlar inte på firman som var här men mest nyfiken, aldrig haft hus innan 
Hm, det blev nåt skumt med min postning och den kom iväg typ 25 minuter sent :sD Drömtroll skrev:
Du verkar ha fått bra svar redan (att det är ett rimligt antal ventiler).
Det handlar mest om att undertrycket i de flesta hus inte räcker till för att suga in friskluft på husens övervåningar och ju högre upp i sovrummens yttervägg som luftintagen sitter ju större risk att rumsluften istället trycks ut där istället för tvärtom. Att du har utsug i bad på överväningen förändrar inte naturlagarna. Ju mer luft som tar sig in på nedervåningen ju svårare blir det för friskluft att ta sig in på övervåningen även om luftintagen skulle sitta på rätt ställe där, dvs bakom radiatorerna.M MissDecibel skrev:
