3 047 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Hämta till-luft till fxt aggregatet från vinden?
Sida 1 av 2
Bakgrund
Jag har hittat (vad jag tror är) vitmögel på vinden.
Anledningen till varför det har uppståt är förmodligen att:
1 vi har eldat väldigt lite de senaste två vintrarna eftersom de har varit milda
2 vi har gjort en tillbyggnad i ena endan av huset som kan ha påverkat luftcirkulationen negativt
Jag måste nu i första hand förbättra luftcirkulationen(och i andra hand sätta in en trygghetsvakt)
Nu till min fråga:
Jag har sedan tidigare haft planer på att dra upp ett spirorör till vinden och under vinterhalvåret hämta till-luften till FTXn därifrån eftersom luften där uppe alltid är varmare än ute.
Min idé är att om jag gör det så kommer jag även att lösa problemet med dålig luftcirkulation uppe på vinden eftersom FTX aggregatet då kommer knäcka extra som frånluftsfläkt och få luften uppe på vinden att cirkulera bättre.
Kan det funka?
Kan jag bara förflytta fuktproblemet in i huset ist?
Jag har hittat (vad jag tror är) vitmögel på vinden.
Anledningen till varför det har uppståt är förmodligen att:
1 vi har eldat väldigt lite de senaste två vintrarna eftersom de har varit milda
2 vi har gjort en tillbyggnad i ena endan av huset som kan ha påverkat luftcirkulationen negativt
Jag måste nu i första hand förbättra luftcirkulationen(och i andra hand sätta in en trygghetsvakt)
Nu till min fråga:
Jag har sedan tidigare haft planer på att dra upp ett spirorör till vinden och under vinterhalvåret hämta till-luften till FTXn därifrån eftersom luften där uppe alltid är varmare än ute.
Min idé är att om jag gör det så kommer jag även att lösa problemet med dålig luftcirkulation uppe på vinden eftersom FTX aggregatet då kommer knäcka extra som frånluftsfläkt och få luften uppe på vinden att cirkulera bättre.
Kan det funka?
Kan jag bara förflytta fuktproblemet in i huset ist?
Redigerat:
Jag skulle inte hämta tilluften från vinden. Jag tror det är risk att den luften inte är lika ren som utomhusluften. Om det är problem med fukt på vinden så kan man såvitt jag förstår åtgärda det på två sätt. Det ena är att täta innertaket så att fuktig inomhusluft inte kan passera upp på vinden. Det andra är att se till att det blir varmare på vinden. Att öka ventilationen gör inte något av detta.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 301 inlägg
Panikåtgärden är att ställa upp en avfuktare. Sen listar ni ut var fukten kommer ifrån. Jag skulle inte blanda in FTX:en i vindens luft
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Det kan vara en del av varför problemet har uppstått nu i samband med tillbyggnadenM Mikael St skrev:
Iom ändrad volym på huset, ej färdiga delar osv så är injusteringen förmodligen helt uppfuckad
Nu när du säger det så är det överttryck för vi har plast in till en del av tillbyggnaden och plasten bognar utåt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det kan nog ofta vara bättre att minska vindsventilationen.A Avemo skrev:
Då kan värme, som "läcker upp" till vinden från bostadsvåningen, hjälpa till att hålla kallvinden torr och lite varm.
Men det är kanske inte så lätt att väga av hur mycket ventilation man skall tillåta.
I vårt hus har vi för övrigt en s.k. klimatvind. Helt oventilerad, och med 100 mm isolering ovanför taksvallet.
Där är alltid några grader varmare än utomhus, och luftfuktigheten ligger oftast på 50 - 55% RH.
Fastän vi har 290 mm isolering mellan bostadsvåning och vind.
Och att ta ventilationens inluft från en eventuellt möglig vind ser jag som ett totalt misstag.
Det skulle ju leda till att ni blåser in möglet i bostaden. Usch!
Lite extra info, det är ett hus från 1940. Det är tilläggsisolerat på vinden med runt 200mm isolering
Mao ingen fuktspärr
Badrummet ligger under en del av vinden som är drabbat och det har väl knappast gjort det hela bättre men det är knappast huvudorsaken med tanke på att vi inte har haft några problem tidigare under de åtta år som badrummet har varit beläget där
Mao ingen fuktspärr
Badrummet ligger under en del av vinden som är drabbat och det har väl knappast gjort det hela bättre men det är knappast huvudorsaken med tanke på att vi inte har haft några problem tidigare under de åtta år som badrummet har varit beläget där
Snabb åtgärd är att öka fläkthastigheten för frånluft eller minska för tilluft.
Räkna på erforderligt luftflöde för luftväxling, 0,35 l/s per m2, och gör en grovinställning av tilluft och frånluft enligt fläktens kurvor.
Räkna på erforderligt luftflöde för luftväxling, 0,35 l/s per m2, och gör en grovinställning av tilluft och frånluft enligt fläktens kurvor.
Produkter som diskuteras: "fläktens"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tror inte det går att styra de separat på vårt aggregat (flexit uni 3), jag får nog justera från/till-lufts donen istM Mikael St skrev:
Om huset har mer än 1 plan lär inte ventilationen klara att skapa såpass undertryck på övervåningen att rumsluft hindras att slinka upp till vinden utan det gäller snarare att förlita sig på ftx:ens förmåga att minska fukthalten i huset och tänka logiskt. T.ex en stängd dörr till badrummet efter dusch hindrar fukt att sprida sig ut i huset och undertrycket i badrummet blir såpass kraftigt att läckage därifrån och upp till vind inte orkar ske. Med ett ftx har man råd att forcera luftflödet de gånger det skapas mest fukt i huset (torktumling,diskmaskin mm)
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Menar du att FTX-ventilation inte funkar i ett 1½-plans hus?E exerg skrev:
Att stänga till rummen där frånluften tas motverkar nog syftet rejält med ventilationens sätt att arbeta.E exerg skrev:
Just våtrummen har ju frånluftventiler för att fukt och lukt inte skall sprida sig till övriga rum.
Tar för givet att när man installerade FTX-systemet säkerställde man att luften kan cirkulera med stängda dörrar.
Är inte detta gjort finns det mera förbättringar som man kan göra.
Skulle även öppna upp ventilerna i våtutrymmena för att få mer cirkulation, 15-20 l/s, lokalt om systemet ändå inte är optimalt injusterat. Se även över frånluftfiltret så det har bra flöde om renovering pågår. Man täpper ett filter fort om det är byggdamm i omlopp när aggregatet är i drift.
Är inte detta gjort finns det mera förbättringar som man kan göra.
Skulle även öppna upp ventilerna i våtutrymmena för att få mer cirkulation, 15-20 l/s, lokalt om systemet ändå inte är optimalt injusterat. Se även över frånluftfiltret så det har bra flöde om renovering pågår. Man täpper ett filter fort om det är byggdamm i omlopp när aggregatet är i drift.
Ftx är det enda som funkar i 1½-2-planshus men inte för att skapa undertryck på övervåningar. Däremot minskar all ventilation fukthalten( åtminstone vintertid) inomhus. För att hindra fukt att spridas ut från det fuktalstrande rummet krävs att öppningen ut mot övriga huset minskas så att inkommande luftströmningen mot rummet uppnår ca 0,3 m/s vilket självklart inte kan göras med dörren öppen. Överströmning till våtutrymmen fås via otätheter runt dörrar o urfasningar i trösklar mm vilket skapar ett såpass högre undertryck i fuktbelastade utrymmen att fukten hellre följer med frånluften ut än genom överdelen av en ev öppen dörr.Varför kan du, knockis ,inte göra ett eget experiment genom att öppna badrumsdörren , ta ett stearinljus och kartlägga hur luften beter sig i denna dörröppning. Jag garanterar att luften går inåt i underkant dörren och att i stort sett lika mycket luft går ut i överkant dörröppningen trots att frånluften är godtagbar,och vad händer då? Att det sedan är undertryck i undervåningar o övertryck i övervåningar är de termiska krafternas "fel". Däremot ventilerar ftx i de flesta fall ut såpass mycket fukt (t.o.m på övervåningar) att det minskar fuktbelastningen mot vindsbjälklaget.