Hej på er!

Kanske en dum fråga, men detta är mitt första hus.
Vi äger enplansvilla med källare byggt 52.
Självdraget funkar inte i sovrum 2 och vardagsrum, men funkar klockrent i kök och tvättstuga där evakhålen är direkt på murstocken. (Tändaretricket)
Sovrum 1 har de gipsat över spjället som inte stämmer överens med ritningen, så den hittar jag inte utan större ingrepp.
Jag har försökt att lysa i spjällen/evakhålen, men kan inte direkt se varför kanalerna skulle vara blockerade.
Någon som har något tips, vill gärna ha ventilation i hela huset.



MVH:
Stefan
 
Fulkemisten
Behöver mer info. Hur ser det ut på vinden? Går det spiro eller eternitkanaler där? Testa att loda kanalerna uppifrån till att börja med för att utesluta fågelbon.
 
Fairlane
Sovrum och vardagsrum ska väl ha tilluft, inte.frånluft? Vanligt är att du har ventiler vid fönstren eller tillräckligt otätt för att få in luft där. Det är dock inte ovanligt att man tätat huset och bytt till tre glas etc och dödat ventilationen.
 
Äldre hus hade mestadels frånluft i samtliga rum. De rum som inte direkt låg i anslutning till murstocken fick anslutas via eternitkanaler mellan ventiler o skorsten. Nån tänkt tilluft fanns sällan så det gällde att dörren till källartrappen var ordentligt tät om man ville undvika att få upp källarluft till sovrummen


V022-S_ventil.JPG
 
  • Gilla
Fulkemisten och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar!
Ursäkta försvinnandet, fick åka iväg en vecka på jobb, sedan rann det ut i sanden.

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Behöver mer info. Hur ser det ut på vinden? Går det spiro eller eternitkanaler där? Testa att loda kanalerna uppifrån till att börja med för att utesluta fågelbon.
Halva vinden är inredd (Över sovrum 2, Hall, badrum och klädkammare).
På råvindsidan ser jag eternitrör som kommer från badrummet. Ett hål är igenmurat på murstocken och ett hål är "bara ett hål" jag misstänker att den var ansluten till sovrum 1 en gång i tiden.
Jag har varit uppe på taket när det var mörkt ute och lyst ner i murstocken, kunde se botten och allt var fritt. Det är också galler för varje kanal i murstocken.
Vad kan jag loda med?

Fairlane Fairlane skrev:
Sovrum och vardagsrum ska väl ha tilluft, inte.frånluft? Vanligt är att du har ventiler vid fönstren eller tillräckligt otätt för att få in luft där. Det är dock inte ovanligt att man tätat huset och bytt till tre glas etc och dödat ventilationen.
Det är treglas fönster i samtlige rum förutom Sovrum 2. Där sitter det fortfarande fösnter från 1952, när huset byggdes.
Kan det vara något att borra hål för friskluftsventiler? Spaltventiler? Eller vad det heter...?

E exerg skrev:
Äldre hus hade mestadels frånluft i samtliga rum. De rum som inte direkt låg i anslutning till murstocken fick anslutas via eternitkanaler mellan ventiler o skorsten. Nån tänkt tilluft fanns sällan så det gällde att dörren till källartrappen var ordentligt tät om man ville undvika att få upp källarluft till sovrummen
Bilden du skickade på spjäll ser väldigt likt ut min jag har i Sovrum 2, kök och vardagsrum. Sovrum 1 hittar jag inte den.
Jag har ingen lukt från källaren, så jag hoppas att jag får luft från andra ställen :)
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.