Läst runt om var man ska placera fläkt och svaret är väll tydligt vad som är bäst, ut genom tak, långt in i rummet, nära dusch.

Men hur viktigt är det? Om jag istället placerar den på "sämsta" stället, nära dörren så byts ju ändå luften ut i badrummet vid en dusch, inte lika fort men vad gör det om det tar dubbla tiden?

Jag väger nämligen på att placera ventilationen och dra ut genom skorstenspipan vilket blir bäst men krångligast alternativt fortsätta skicka ut luften genom det befintliga hålet i väggen. Det är snetak i badrummet så placeringen ur vägg hamnar typ 70cm lägre än högsta punkten och 2.5meter ifrån dörren och på andra sidan toan än dushen.... (hela badrummet är typ 2.5x3.6m)
 
  • Gilla
SimonThn
  • Laddar…
Tanken är att byta ut luften i hela rummet. Om luften kommer in vid dörren och frånluftsdonet placeras just där får man mindre hjälp av fläkten att skapa en luftrörelse på den "gamla" luften, längre in i rummet. Då får man förlita sig på att termiken och människor skapar luftrörelsen istället.
 
  • Gilla
Utlida15
  • Laddar…
Jo det är ju precis det jag menar med veden optimala placeringen men jag undrar hur stor skillnaden är?

Bara för att något är bättre betyder ju inte att det är värt besväret
 
Mycket svårt att se att det skulle påverka i någon större utsträckning.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.