2 017 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Ventilation litet hus, öppen planlösning, 2 våningar (25kvm/plan)
Har byggt ett litet komplement hus som är fullisolerat, plast i väggarna etc.
Skall användas till "lekrum" och enstaka övernattningar av gäster möjligtvis och i framtiden kanske generationsboende.
Huset är klart utvändigt och isolerat och plastat invändigt.
Jag funderar nu över ventilation. Grundtanken var en badrumsfläkt som körs kontinuerligt(kollat på tex Pax calima) och en friskluftsventil på övervåningen och en på undervåningen. Tanken är egentligen att kunna behovsstyra fläkten då vi inte kommer använda huset dagligen.
Paxfläkten levererar ca 110m3/h och mitt behov är ca 25kvm * 2 vån * ca 2,5m takhöj / 2 (byta luft varannan timme) = 62,5m3/h -> Borde räcka.
Då till den funderingen jag har.
Alternativ 1
Badrumsfläkt med kontinuerlig drift
-Badrummet är på nedervåningen, kommer ventilationen fungera på övervåningen, alltså kommer fläkten orka dra ner luft från övervåningen? Kan tänka mig att en hel del luft kommer förflyttas från nedervåningen till övervåningen då varm luft stiger.
-Låter en badrumsfläkt mycket mer än en vanlig fläkt? (det tänkta gästrummet ligger vägg-i-vägg)
Alternativ 2
Jag kan ju säkert hyfsat enkelt dra en ventilationstrumma så jag får ventilation på övervåningen också men det blir lite krångligare. Ventilationen behöver gå ut genom väggen och inte taket.
Vad använder jag för rör, vad för fläkt? Andra tankar?
Tacksam för era inputs
Skall användas till "lekrum" och enstaka övernattningar av gäster möjligtvis och i framtiden kanske generationsboende.
Huset är klart utvändigt och isolerat och plastat invändigt.
Jag funderar nu över ventilation. Grundtanken var en badrumsfläkt som körs kontinuerligt(kollat på tex Pax calima) och en friskluftsventil på övervåningen och en på undervåningen. Tanken är egentligen att kunna behovsstyra fläkten då vi inte kommer använda huset dagligen.
Paxfläkten levererar ca 110m3/h och mitt behov är ca 25kvm * 2 vån * ca 2,5m takhöj / 2 (byta luft varannan timme) = 62,5m3/h -> Borde räcka.
Då till den funderingen jag har.
Alternativ 1
Badrumsfläkt med kontinuerlig drift
-Badrummet är på nedervåningen, kommer ventilationen fungera på övervåningen, alltså kommer fläkten orka dra ner luft från övervåningen? Kan tänka mig att en hel del luft kommer förflyttas från nedervåningen till övervåningen då varm luft stiger.
-Låter en badrumsfläkt mycket mer än en vanlig fläkt? (det tänkta gästrummet ligger vägg-i-vägg)
Alternativ 2
Jag kan ju säkert hyfsat enkelt dra en ventilationstrumma så jag får ventilation på övervåningen också men det blir lite krångligare. Ventilationen behöver gå ut genom väggen och inte taket.
Vad använder jag för rör, vad för fläkt? Andra tankar?
Tacksam för era inputs
Produkter som diskuteras: "Paxfläkten"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Tack för svar.M Matkniv skrev:
Jag har inga radiatorer utan golvvärme.
Just nu lutar det åt att jag drar en ventilationskanal från badrummet till övervåningen och så sätter jag en väggfläkt som suger ut från undervåningen och övervåningen genom kanalen.
Får se om jag lyckas få till kanaldragningen bra.
Klicka här för att svara