3 047 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Hämta till-luft till fxt aggregatet från vinden?
Att förutse luftflöden är svårt. Man behöver mäta.
Bara för att man har cirkulation mellan tak och golv innebär inte att det absoluta lufttrycket i rummet behöver vara högre än lufttrycket på vinden.
Bara för att man har cirkulation mellan tak och golv innebär inte att det absoluta lufttrycket i rummet behöver vara högre än lufttrycket på vinden.
Nu har jag varit upp på vinden och kollat och mätt lite fukt
Såg i en annan tråd att man kan kolla luftfuktigheten på vinden genom att mäta fukten i virket med en sån där fuktmätare två vassa pinnar(får dock inte riktigt ihop det med de mätvärdena jag fick på 10-12 % fukt i trät med luftfuktighet på 66%).
I takstolarna ovan för badrummet var det 12%fukt
I övriga mellan 10-11%
Har även satt upp en fibaro multimeter som visar på 66% luftfuktighet.
Det här måste väl ändå vara rätt bra värden?
Trots att det fortfarande regnar så kändes luften inte alls lika fuktig som förra gången, är det bara jag som imbillar mig eller kan det göra stor skillnad bara genom att elda 3 kvällar och ändra ventilationen?
Såg i en annan tråd att man kan kolla luftfuktigheten på vinden genom att mäta fukten i virket med en sån där fuktmätare två vassa pinnar(får dock inte riktigt ihop det med de mätvärdena jag fick på 10-12 % fukt i trät med luftfuktighet på 66%).
I takstolarna ovan för badrummet var det 12%fukt
I övriga mellan 10-11%
Har även satt upp en fibaro multimeter som visar på 66% luftfuktighet.
Det här måste väl ändå vara rätt bra värden?
Trots att det fortfarande regnar så kändes luften inte alls lika fuktig som förra gången, är det bara jag som imbillar mig eller kan det göra stor skillnad bara genom att elda 3 kvällar och ändra ventilationen?
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej Exerg, nu, när det har lugnat ner sig i huset, har jag utfört detta experimetE exerg skrev:
Nej tyvärr, du har faktiskt fel.E exerg skrev:
När ljuset hölls vid dörröppningens överkant, böjdes ljuslågan av in mot badrummet (där frånluftsventilen sitter).
nere vid golvet syntes ingen rörelse, den brann rak uppåt.
Men trots att din teori inte stämmer, har vi utmärkt luftkvalitet.
Ingen imma på insida fönster, fukten torkar snabbt efter duschar, och luften är frisk och god att andas.
(Och det verkar ju, vid närmare eftertanke, självklart att frånluftventilen tar sin luft från skiktet högst upp nära taket, och inte drar upp lite kallare luft från golvnivå.)
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du som värmer hela huset med 1 lv-pump kanske har varmare utanför badrummet än inut? För oss andra som har varmare i badrummet gäller att varmare luft är lättare än kall och stiger uppåt och, i detta fall såpass hastigt att ett 15l/s flöde omöjligtvis kan motverka naturlagarnas verkan om inte badrummet är mindre än ½ kvm, och luft från hallen sugs in i nederkant och samma mängd luft - 15l/s flödar ut i överkant. För de som har haft duschdraperi känner igen fenomenet med att luft som vill in i duschen drar med sig draperiet nere vid golvet. Här speglas lite av hur det funkar:sidan 4-5; https://np.netpublicator.com/np/n15516475/13-Katalog_aircurtains_Teknisk-handbok_se.pdfKnockOnWood skrev:
Hej Exerg, nu, när det har lugnat ner sig i huset, har jag utfört detta experimet
Nej tyvärr, du har faktiskt fel.
När ljuset hölls vid dörröppningens överkant, böjdes ljuslågan av in mot badrummet (där frånluftsventilen sitter).
nere vid golvet syntes ingen rörelse, den brann rak uppåt.
Men trots att din teori inte stämmer, har vi utmärkt luftkvalitet.
Ingen imma på insida fönster, fukten torkar snabbt efter duschar, och luften är frisk och god att andas.
(Och det verkar ju, vid närmare eftertanke, självklart att frånluftventilen tar sin luft från skiktet högst upp nära taket, och inte drar upp lite kallare luft från golvnivå.)
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jadå, jag vet att duschskynket vill in vid varmdusch.E exerg skrev:
Men att jämföra detta fenomen, där man värmer upp den 20-gradiga luften till 40, 50 grader med en temperaturskillnad om 1 - 2 grader är ju lite eljest.
I duschen stiger den uppvärmda luften med stor kraft och måste ersättas nedifrån. Inget konstigt med det.
Har nu gjort en snabbkoll, och temperaturen inne i och utanför badrummet skiljer sig < 0,5°C.
Har du förresten tänkt på hur en varmluftballong fungerar
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden