Hej,
Någon här som har erfarenhet eller info om Systemair SAVE VTR 300?
Jag har tagit in offert där vi blivit offererade det till vår villa på ca 220m2 från 1969. Idag har självdrag, elradiatorer och luftvärmepump.

Casaloco
ingen erfarenhet av just 300 modellen men av vsr500. Tycker det låter lite snålt med en 300 till den storleken på hus, kommer behöva gå 100%

Casaloco Casaloco skrev:
ingen erfarenhet av just 300 modellen men av vsr500. Tycker det låter lite snålt med en 300 till den storleken på hus, kommer behöva gå 100%
Ja, det är en av mina funderingar. Huset är som sagt på ca 220m2. Det man kan tillägga är att vi tänkt skippa separat tilluft i vårt vardagsrum på 35m2 då det är omöjligt att på ett snyggt sätt dra kanaler dit. Huset är byggt i suterräng och vardagsrummet ligger en halvtrappa ner från markplan och är väldigt öppet mot markplan samt källarplan med ett trapphus och spaljé, så vi kommer att få ett helt ok luftutbyte här ändå.
De som lämnat offert kommer på ett sista besök nu i veckan för att gå igenom det sista, så då kommer jag ta upp funderingarna kring om kapaciteten i modell 300 räcker. (För info så har en annan firma offererat ett Heru 160 T EC). Systemair VTR 300 klarar ca 88l/s (170m2), VTR 500 ca 140l/s (280m2). De som har lämnat offert har räknat på ca 80-85 l/s, så ett VTR 300 funkar ju på pappret men känns snålt tilltaget och kommer behöva jobba nära 100%.

• Gilla
Wennbergp
  • Laddar…
Casaloco
Jag hade föredargit att gå upp en modell på aggregatet, inte så mycket dyrare. Om den kan gå på lägre varv blir ljudnivån avsevärt lägre samt bra att ha lite forcerings möjligheter. Kolla priset på filter bara, kan skilja ganska mycket i pris samt om det finns andra filter än orginal lätt tillgängliga

Casaloco
I övrigt tror jag att system air är ett bra val!

Casaloco Casaloco skrev:
Jag hade föredargit att gå upp en modell på aggregatet, inte så mycket dyrare. Om den kan gå på lägre varv blir ljudnivån avsevärt lägre samt bra att ha lite forcerings möjligheter. Kolla priset på filter bara, kan skilja ganska mycket i pris samt om det finns andra filter än orginal lätt tillgängliga
Det verkar skilja ca 2000:- mellan modell 300 och 500 i inköp.

Filter för 300 kostar ca 550:-
https://www.ventilation.se/filterset-systemair-vtr-300/p-2979.htm

Filter för 500 kostar ca 650:-
https://www.ventilation.se/filterset-systemair-vtr-500/p-3217.htm

Jag pratade precis med en säljare på Systemair och han höll med om att ett VTR 500 vore att föredra framför ett VTR 300. Nu ska jag bara prata med installatören i eftermiddag och få deras synpunkter.

• Gilla
Casaloco
  • Laddar…
A arowe17 skrev:
Jag pratade precis med en säljare på Systemair och han höll med om att ett VTR 500 vore att föredra framför ett VTR 300. Nu ska jag bara prata med installatören i eftermiddag och få deras synpunkter.
Nu har installatören varit här och även han höll med om att 500 var en bättre lösning än 300. Så nu är det bara att invänta en uppdaterad offert!

Tänk på hur du tänker använda dess "extra" funktioner så som semester, forcerad och bras ect. Jag tycker det är lite kneppigt på just dessa. Nu har jag som tur är en KNX där jag har min. Men jag levde utan det ett tag och då var det inte så lyckat. Men du kanske har tänkt att ha deras styrmodul placerad på något lämplig ställe?

A atomlab skrev:
Tänk på hur du tänker använda dess "extra" funktioner så som semester, forcerad och bras ect. Jag tycker det är lite kneppigt på just dessa. Nu har jag som tur är en KNX där jag har min. Men jag levde utan det ett tag och då var det inte så lyckat. Men du kanske har tänkt att ha deras styrmodul placerad på något lämplig ställe?
KNX? Vad är det?

Jag har inga ambitioner om att använda "extrafunktionerna", utan tanken är att den skall gå 24/7 året om. Vi har förhöjda radonvärden som vi vill ventilera bort. Så jag ser inte något behov av att ha styrmodulen (som för övrigt är inbyggd i aggregatets dörr som default) lätt tillgänglig. Forcering kan jag ha nytta av vid ett fåtal tillfällen då man har mycket folk på besök, men då springer jag gärna snabbt ner till matkällaren och aktiverar det.

Eller är det något jag missar i det du försöker förklara?

Redigerat:
A arowe17 skrev:
Nu har installatören varit här och även han höll med om att 500 var en bättre lösning än 300. Så nu är det bara att invänta en uppdaterad offert!
Jag har en VTR 300 i nytt hus på ca 200 kvm kombinerat med bergvärmepump. Det funkar bra, jag kör fläkten på medelhastighet för det mesta och då är luftkvalitén god samt inga störande ljud. På hög fläkthastighet låter det lite mycket när man skall sova från luftutblåsen, detta kan såklart schemaläggas.

Dock har jag hela tiden haft problem med att rotationsmotorn startar och stoppar väldigt ofta och relät som styr detta dunkar så det hörs i nästan hela huset. Har inte orkat ta tag i detta tidigare då jag trodde det var värmepumpen jag hörde men idag identifierade jag ljudet till VTX'en. Mailade deras support ikväll för att höra om det finns någon inställning att justera som styr startfrekvensen.

N nilsmag skrev:
Jag har en VTR 300 i nytt hus på ca 200 kvm kombinerat med bergvärmepump. Det funkar bra, jag kör fläkten på medelhastighet för det mesta och då är luftkvalitén god samt inga störande ljud. På hög fläkthastighet låter det lite mycket när man skall sova från luftutblåsen, detta kan såklart schemaläggas.

Dock har jag hela tiden haft problem med att rotationsmotorn startar och stoppar väldigt ofta och relät som styr detta dunkar så det hörs i nästan hela huset. Har inte orkat ta tag i detta tidigare då jag trodde det var värmepumpen jag hörde men idag identifierade jag ljudet till VTX'en. Mailade deras support ikväll för att höra om det finns någon inställning att justera som styr startfrekvensen.
Hejsan,
Jag har samma problem som du beskriver med högt tillslagsljud på frysvakten.
Fick du någon lösning på problemet?

Det är nog värmeväxlarmotorn du hör slå till/från, man skulle ha beställt en med variabelt varvtal inser jag i efterhand, vet inte om det går att ändra i efterhand.

Fick flera förslag på lösning av en kunnig tekniker hos Systemair men jag har inte hunnit labba så mycket. Både att ändra börvärde men även att justera i reglerparametrarna. Kan ge lite olika resultat beroende på utomhustemperatur, just runt 15-20 grader utomhus verkar det bli mycket till/från medan det är färre manövrar så här års.

Lite av supportens svar nedan:
19°C antyder på att du har valt bort el.batteriet, stämmer det?
Då skulle du kunna göra så att du aktiverar elvärmen igen och byglar DI4 (deaktiverat eftervärmningsbatteri)
Då får du 22°C som max som inställbart tilluftsvärde men det är bara rotorn som jobbar mot det eftersom elbatteriet är avaktiverat.

Du skulle även kunna använda en växlande utomhustermostat där du tex sätter 10°C
Är tempen över 10°C så får du sommarläge och deaktiverar elvärmen med aktiv DI4
Under 10°C så aktiverar du elvärmen igen. (släpper på DI4)

Då får du rotorn att jobba mer.

Du kan även labba lite med Tempstyrningen och göra den trögare (öka P-band och öka I-tid) men skriv upp vad du hade från början så du kan återställa dina värden.

• Gilla
Niand
  • Laddar…
Nu är vårt VTR 500 installerat. Imorgon kommer installatören och justerar in det sista och visar oss hur det fungerar.
Ska bli intressant att försöka jämföra hur mycket vår elförbrukning går upp nu jämfört med innan då vi endast hade självdrag.

• Gilla
Casaloco
  • Laddar…
Blev du nöjd?

Jag stör mig fortfarande på hur mycket mitt system låter, rotormotorn vibrerar som tusan och ljudet sprids i hela huset och framförallt i rummen i närheten av aggregatet. Tror att jag skulle behöva en riktig fjäderupphängning, inte bara en gummilist som dämpning som det är i originalfästet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.