Hej, håller på att renovera ett hus från 1976 på 110kv med mekanisk frånluft (med kopplad alliancefläkt) tror jag fick det rätt. Bort med det och in med nytt 
Iallfal tänkte jag köpa en nibe f370 frånluftsvärmepump och dra nya ventilationskanaler. En ny imkanal till köksfläkten tänkte jag dra oxå.
*Men hur är det med placeringar av ventilerna i badrum och kök? Funkar dessa?
*Hur ska man tänka på placeringen, är det kinkigt om det är nära fönstret?
*Behöver man tillluft i köket eller kommer den suga in den kalla luften utomhus då?
*Hur påverkar den öppna planlösningen köksfläkten och övrig ventilation?
Gul= tillluft
Röd= frånluft
Blå= imkanal
Godjul
Iallfal tänkte jag köpa en nibe f370 frånluftsvärmepump och dra nya ventilationskanaler. En ny imkanal till köksfläkten tänkte jag dra oxå.
*Men hur är det med placeringar av ventilerna i badrum och kök? Funkar dessa?
*Hur ska man tänka på placeringen, är det kinkigt om det är nära fönstret?
*Behöver man tillluft i köket eller kommer den suga in den kalla luften utomhus då?
*Hur påverkar den öppna planlösningen köksfläkten och övrig ventilation?
Gul= tillluft
Röd= frånluft
Blå= imkanal
Godjul
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 136 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 136 inlägg
Man ska inte ha tilluft i kök utan det är ju meningen att utsuget i köket ska suga luften från sov- och vardagsrum så att man får in luft i de rummen.
Om det är helt öppet mellan badrum och tvättstuga så skulle du nog kunna stänga till frånluften som sitter vid innerdörren och bara använda den som är i tvättstugan.
Rummet mellan köket och tvättstugan behöver tilluft.
Tilluft bör om möjligt vara långt från dörren så att det blir ett drag genom hela rummet och inte bara en kort bit. Dock är det ju trevligt att ta hänsyn till var sängar och soffor står så att det inte blir kallras rakt ner i dem. Om det är element under fönstren som ju ger ett varmt uppåtgående luftflöde är det bra om tilluftsventiler sitter så att den varma luften strömmar förbi ventilen för att motverka kallras.
Stod i någon tråd häromdagen att all sorts frånluftskanaler i kök räknas som imkanaler, med tanke på att det ser ut som att du har ritat ut både imkanal och frånluft i köket.
Om det är helt öppet mellan badrum och tvättstuga så skulle du nog kunna stänga till frånluften som sitter vid innerdörren och bara använda den som är i tvättstugan.
Rummet mellan köket och tvättstugan behöver tilluft.
Tilluft bör om möjligt vara långt från dörren så att det blir ett drag genom hela rummet och inte bara en kort bit. Dock är det ju trevligt att ta hänsyn till var sängar och soffor står så att det inte blir kallras rakt ner i dem. Om det är element under fönstren som ju ger ett varmt uppåtgående luftflöde är det bra om tilluftsventiler sitter så att den varma luften strömmar förbi ventilen för att motverka kallras.
Stod i någon tråd häromdagen att all sorts frånluftskanaler i kök räknas som imkanaler, med tanke på att det ser ut som att du har ritat ut både imkanal och frånluft i köket.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
F370 är en gammal modell, bättre att satsa på en F730 om du måste ha frånluftsvärmepump.
Tycker FTX och luft-vatten/bergvärme är att föredra om man ändå gör en helrenovering. Samt golvvärme
Tycker FTX och luft-vatten/bergvärme är att föredra om man ändå gör en helrenovering. Samt golvvärme
Ja det känns ju vettigt då den ska suga luft från övriga rum ..BirgitS skrev:
Man ska inte ha tilluft i kök utan det är ju meningen att utsuget i köket ska suga luften från sov- och vardagsrum så att man får in luft i de rummen.
Om det är helt öppet mellan badrum och tvättstuga så skulle du nog kunna stänga till frånluften som sitter vid innerdörren och bara använda den som är i tvättstugan.
Rummet mellan köket och tvättstugan behöver tilluft.
Tilluft bör om möjligt vara långt från dörren så att det blir ett drag genom hela rummet och inte bara en kort bit. Dock är det ju trevligt att ta hänsyn till var sängar och soffor står så att det inte blir kallras rakt ner i dem. Om det är element under fönstren som ju ger ett varmt uppåtgående luftflöde är det bra om tilluftsventiler sitter så att den varma luften strömmar förbi ventilen för att motverka kallras.
Stod i någon tråd häromdagen att all sorts frånluftskanaler i kök räknas som imkanaler, med tanke på att det ser ut som att du har ritat ut både imkanal och frånluft i köket.
Glömde rita in tilluft i det rummet.
Det kommer över en ventilations nisse i eftm som ska kika närmare, är ju ett äldre hus så säkert mer att tänka på.
Nibe försäljaren rekommenderade F370 och prismässigt ligger den nästan halva priset mot F730.. Finns även en värmemodul SAM 40 som man kan koppla på.. Vad jag förstår är F730 en kraftfullare variant upp till 200kv.. Bergvärme kostnaden är för dyr investering för huset känns det som. Måste finnas något mitt i mellan.. Och enl grannar var bergvärme ingen bra lösningen pga området.. vet ej varför.Johannes Carlsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Luft-Vatten värmepump är alternativet om det inte passar med bergvärme.
Klicka här för att svara
