1 143 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Alliancesystem
Hej,
Tror jag gjort bort mig lite. Köksrenovering och slet ut allt gammalt, kördes till tippen, inklusive fläkten. Inser nu att jag kanske är lite väl snabb ibland.
Läste på då gällande fläktsystem och inser att jag har ett Alliancesystem. Huset är från 78. Konstaterar att jag måste ha en viss typ av fläkt. Kollar runt och hittar en stackare som köpt fel tidigare och nu säljer en nästan oanvänd Sunda 60 Alliance för halva priset mot ny, med kvitto. Done deal!
Skulle nu få den installerad och ser då att jag ska ha en "spjällenhet" som ska kopplas med en vit sladd. Manualen får det att se ut som att den ingår, har kollat med dem jag köpt av och de kan inte dra sig till minnes att de sett någon sådan, de kopplade till "kryddfläkten". Väntar på svar från Cylinda, men kan ju ta en stund.
Någon som vet lite mer om detta system? Ska man alltid ha spjället? Tidigare fläkt hade ingen sådan ovanpå, tror det var ut en motsvarande Nova och även nuvarande model säljs utan.
Tror jag gjort bort mig lite. Köksrenovering och slet ut allt gammalt, kördes till tippen, inklusive fläkten. Inser nu att jag kanske är lite väl snabb ibland.
Läste på då gällande fläktsystem och inser att jag har ett Alliancesystem. Huset är från 78. Konstaterar att jag måste ha en viss typ av fläkt. Kollar runt och hittar en stackare som köpt fel tidigare och nu säljer en nästan oanvänd Sunda 60 Alliance för halva priset mot ny, med kvitto. Done deal!
Skulle nu få den installerad och ser då att jag ska ha en "spjällenhet" som ska kopplas med en vit sladd. Manualen får det att se ut som att den ingår, har kollat med dem jag köpt av och de kan inte dra sig till minnes att de sett någon sådan, de kopplade till "kryddfläkten". Väntar på svar från Cylinda, men kan ju ta en stund.
Någon som vet lite mer om detta system? Ska man alltid ha spjället? Tidigare fläkt hade ingen sådan ovanpå, tror det var ut en motsvarande Nova och även nuvarande model säljs utan.
Jag har en Franke som är exakt likadan, det är väl olika namn antar jag. Spjället är rätt väsentligt, utan det får man *väldigt* bra grundventliation i köket. I vår tidigare var spjället integrerat i "lådan" men så var den bra mycket tjockare också.
O fasen.. Verkar osannolikt att de säljs utan då.. Om jag nu lyckats bli blåst och köpt utan spjällenheten, undrar om man kan köpa t något spjäll som passar? Kan inte hitta någon att köpa separat...
Tror de som sålde är ärliga, men möjligt att de råkat tappa bort den.
Tror de som sålde är ärliga, men möjligt att de råkat tappa bort den.
Klicka här för att svara