Ventilation
Nihonto Europe: Du borde skaffa en garanti på att batteriet lirar med FTX'en. Luftflödet och trycket efter kan dämpas rejält efter batteriet. Kanske bättre att lägga pengar på isolering istället för energi-tillskott
roli: Hyr en hålsåg som passar till ventildimensionen så slipper du att "hugga och hacka" var 5 centimeter håldjup. Det är värt pengarna, undvik armering om du kan för det sliter på hålsågen och kostar slitagepengar. Jag hyrde en hålsåg när vi monterade våra ventiler när vi byggde, dock fick jag borra i två omgångar eftersom hålsågen inte klarade vår väggtjocklek (puts+leca
jacha: [citat] Egentligen har man väl inget behov men ger lite extra filtrering med jonisering. Mest want to have than need to have ;) Har du någon erfarenhet av det?
Relaxia: Vi renoverar rejält och tanken är att samtidigt installera ett FTX-system. Nu är det så att grannen rätt ofta eldar i sin kamin, och det kan kännas när man går ut. Känner en viss oro att vi ska få in röken genom ventilationen. Röd skorsten är grannens, grön är platsen vi kommer ha vår skorsten. Har lite olika alternativ på vart jag ska placera intaget. Undviker helst att göra
Andreas Åhlström: [citat] Japp har lyft in det provisoriskt, så jag har provat att plocka ur filter så de ser ut att kunna fungera bra
peter_sweden: Hej Finns det någon lösning där jag kan rengöra filtret som sitter vid intagen av friskluft vid FTX-lösning? Vill helst ej klättra upp på utsidan av huset för att rengöra.
tttomten: Verkar det vara en propp? I så fall kan du prova med en lång stör och försöka stöta hål.
topmount: Nej de behövs inte eftersom de utrymmet kommer va ungefär lika varmt som badrummet.
Lechuza: Fanns visst en distansram som löser mitt problem! https://www.bauhaus.se/distansram-pax-passad#go-to-description
Erik92: Byggt 1883 för att vara specifik! :) Ett gammalt missionshus. Jo, ska absolut inte börja såga och ändra för mycket utan koll. Huset har ju faktiskt stått länge utan några problem, och har förstått att jag ska vara försiktig och noggrann i förändringar av ett gammalt hus! Vem kan man rådfråga? Någon med bra koll på gamla hus. Förutom här då förstås!
Oldboy: Det återstår att se. Dock brukar det vara svårt att få igenom dolda fel på äldre hus. I princip allt är ju bedömt som riskkonstruktion idag...
PontusmedPP: Tjena, tack för svaren. Jag kan återkoppla med att det visade sig vara markradon (när vi mätte inför åtgärdsarbetet hade vi 3-4000 vid källarens golvlist) vilket primärt var där det "läckte in" och skapade 310 som vi hade i källaren vid långtidsmätningen. Det beslutades därför att åtgärdas genom installation av en radonsug då ett FTX system inte hade botat radonet i vårat
exerg: Ventilerna kanske har konverterats till humlebo. Prova att borra upp dem igen. [bild]
etompau: Vad är det för fabrikat? Det finns ersättningssystem för ex. Bacho:s system som passar i mått och röranslutning. Sedan brukar det vara en enkel sak att byta lager i dessa system.
nolimitz: [citat] Ja, detta hände när det var högtryck. Så berodde säkert på det också.
useless: Ventilationsförlusterna i en normal villa med normenlig ventilation är kanske 5000kWh per år. Om du byter aggregat för att kunna återvinna 85% av det istället för 60% så tar det ganska lång tid att få tillbaka pengarna.
Wigert: [bild] [bild] Tilluftsventilen för bottenvåningen mynnar bredvid skorstenen till kaminen och kanalen går hela vägen upp på vinden. Frånluft i tvättstugan med 80 mm-rör ger ett litet men ändå frånluft från tvättstugan så tvätten torkar fortare.
GoForIt: [citat] Ja, då kan ju svårigheter med att få till en kanal till taket efter flytt av spishällen göra att man väljer en väg ut genom väggen. Ett förslag för att förbättra ventilationen i badrummet efter en dusch är ju att sätta en extern fuktsensor där, som ökar upp ventilationen en stund. Väljer man att separera köksventilationen till egen kanal (ut genom väggen) så kan ju
snespikaren: Det gäller ett elementhus från 1963. Elementen är ju lådor med plank på översida och undersida med sidor av masonit. Enplans med källare. Nu skall en FTX-ventilation installeras. Aggregatburken i källaren. Men man skall ju genom elementen upp till övervåningen. Jag hade tänkt mig att lägga centrum av röret mitt i skarven mellan två element. Sedan skruva fast urtagna hålplattor
MontanaL: Jag har köpt en ny franke alliance fläkt. Funkar den ihop med min gamla centralfläkt rakt av? Hade en SVAB spiskåpa innan med steglös styrning av fläkten. Från innedelen går det fas, nolla och jord upp till fläkten på taket. Där sitter en SVAB J76 med extern kondensator på 2 uF. På den nya frankens anslutningsbild ser det inte lika ut. Kommer det funka? Obs. Ska inte koppla själv,
MarcusRise: [citat] Köpte en och försökte installera idag men den tar två trådar och min nuvarande styrbox har samma plus jord. När jag stänger av nexan kör fläkten upp i max och när jag slår på den stängs fläkten av... Någon som har några idéer?
conzec: Hej! Vi håller på och byter ut vårt gamla ftx agg (80-tal) som mer eller mindre gett upp. Kan tillägga att vi har pool i källaren. Där har vi två utsug plus en extern fläkt i andra änden som vi kör 100% när vi badar/har badat. Aggregatet som installeras är ett Systemair VSR 300 med dräneringskit.
Mjolnir: [citat] Får kanske bli en sån där större variant då :/ så jävla klumpiga bara
Oldboy: Antar att agget har en verkningsgrad på ca 70-90%. Då kan avluften aldrig bli kallare än uteluften, och följaktligen kan heller ingen kondens bildas på utsidan av avluftsröret. På insidan av avluftsröret däremot kan det bildas, men gissningsvis är det så lite så det inte orsakar ngt problem, utan följer med luften ut. Om genomföringen i väggen är hermetiskt tät på insidan så
Josth: Fläktläge 3 är väldigt lågt även om det är 170 W fläkt i de senare årsmodellerna. Skulle absolut inte sänka mer. Vad ger det för förångnings- och avluftstemperaturer? (kanal 04 och 05). Yta i huset? Har en liten radiator i klädkammaren med frånluftsventil. Dock är den rejält dold bakom väskor och kläder så frågan är om den gör någon nytta. Har aldrig upplevt det som kyligt
cranestreet: [citat] Du är en klippa! Jupp, det är motorn nr 2 som gäller nu. Ska dubbelkolla det med elektrikern. För han mätte bara att styrenheten matade ut korrekt spänning, samt att det var rätt spänning uppe vid kopplingsdosan för fläkten. Det var ventilationskillen som fick tipset av nån kollega om att fläkten kan gå baklänges om den var felkopplad.
Anonymiserad 168520: [citat] Du har rätt, jag borde ha @... istället då jag hänvisade till ditt inlägg.