Hej.

Vi har flyttat in i en villa som är tillbyggd.

I tillbyggnaden finns tvättstugan som angränsar mot badrummet.

Badrummet och tvättstugan delar på en ganska högljudd frånluftsfläkt och min fråga är om den verkligen behöver stå på nattetid ?

Eller riskerar man dålig luft med efterföljande problem om man låter den vila på natten ? Hänger det massor av fuktig tvätt på tork i tvättstugan förstår jag att det är en god idé att köra frånluften.

Frånluftsfläkten . galet snygg tapet förra ägaren valde till tvättstugan ;) :D
Frånluftsfläkt monterad i tak med rör som går genom rum, intill vägg med blå tapet med hjärtan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frånluftsfläkt och ventilationsrör i taket i en tvättstuga med blå tapet med hjärtmönster.
Skapa konto

Röret som går mot badrummet.

Jag skulle säga att det är fullt ok att köra fläkten bara halva dygnet.
Tänk på hur vi hade det förr, i våra lägenheter med noll ventilation.
Överlevde vi? Ja!

Hos oss har vi skruvat ner FTX'en till att gå på halvfart, då vi bara är två i hushållet.
Det blir ju samma resultat att stänga av frånluften nattetid.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Går det inte att ställa ner hastigheten så den blir tillräckligt tyst på natten istället för att stänga av den helt?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
useless useless skrev:
Går det inte att ställa ner hastigheten så den blir tillräckligt tyst på natten istället för att stänga av den helt?
Det finns en justering av hastigheten och den går på lägsta fart men är ändå väldigt högljudd .

Ska väl tillägga att övriga huset har egen frånluftsfläkt på vinden , denna suger endast ut frånluften i tvättstugan och badrummet på mellanplan och tillkom då förra ägaren byggde ut huset och inte ville ansluta till bef frånluftsfläkt.

Mikael_L
Den fläkten tror jag går att varvtalsstyra.

Om du har tur har den det inbyggt, kanske 0-10V styrning och det ser ut något liknande detta i kopplingsboxen.
Men troligen inte, då dessa är dyrare, men de flesta kanalfläktar utan inbyggd styrning går att varvtalsreglera externt.

Kopplingsbox med variabel hastighetskontroll för kanalfläkt och elektriska anslutningar.
Skapa konto

Mikael_L
Ah, missade att den redan var nedställd på lägsta ...

Men är fläkten schysst då, inte sliten, glapp ..?
En sån på låg hastighet brukar inte låta mycket ...
Är det från från själva fläkten det låter, eller luftljud i kanal och don?

Redigerat:
  • Gilla
Securian
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ah, missade att den redan var nedställd på lägsta ...

Men är den just då?
En sån på låg hastighet brukar inte låta mycket ...
Är det från från själva fläkten det låter, eller luftljud i kanal och don?

Otydligt av mig inser jag ;) det är i synnerhet luftljudet från kanal och don som ekar i natten ;)

P
Nu är det svårt att veta hur mycket din fläkt låter...

Hör av dig till någon ventilationsfirma och leta efter en tystare fläkt som du kan byta till eller se om du kan sätta en fläkt på väggen utomhus istället

• Gilla
Securian
  • Laddar…
Donen kanske är för hårt strypta? Går det att justera flödet i dom så kan du prova det.
Annars är det väl helt enkelt så att fläkten är överdimensionerad?

Bästa svaret

Det finns ett par saker till du kan göra för att minska ljudet.

Du skriver att fläkten går på lägsta fart. Alltså finns någon typ av varvtalsreglering. Jag gissar att det är gjort med en tyristor (ser ut som en vanlig dimmer, med steglös reglering). Det är inte helt lämpligt. En tyristor är billig, men de gör att motorer gärna blir högljudda.
Byt ut den mot en flerstegstransformator så blir fläkten förmodligen betydligt tystare!

Upplever du att mycket ljud från fläkten sprids från själva donen?
Sätt in en ljuddämpare i direkt anslutning till fläkten! Då tar du bort det mesta av motor- och fläktljudet som sprids den vägen.

Om donen låter mycket pga luftflödet över dem (kanske inte jättetroligt då du skriver att fläkten går på lägsta fart) så kan du byta till en annan typ. Fläktwoods KGEB är en donmodell som är väldigt förlåtande ljudmässigt vid höga luftflöden.

Alltså, sätt in en rejäl ljuddämpare och byt ut tyristorn mot en flerstegstrafo så kommer det nog göra ordentlig skillnad.
Och har du även störande luftljud från donen så byt ut dessa mot en bättre typ.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
P Patrik Friberg skrev:
Det finns ett par saker till du kan göra för att minska ljudet.

Du skriver att fläkten går på lägsta fart. Alltså finns någon typ av varvtalsreglering. Jag gissar att det är gjort med en tyristor (ser ut som en vanlig dimmer, med steglös reglering). Det är inte helt lämpligt. En tyristor är billig, men de gör att motorer gärna blir högljudda.
Byt ut den mot en flerstegstransformator så blir fläkten förmodligen betydligt tystare!

Upplever du att mycket ljud från fläkten sprids från själva donen?
Sätt in en ljuddämpare i direkt anslutning till fläkten! Då tar du bort det mesta av motor- och fläktljudet som sprids den vägen.

Om donen låter mycket pga luftflödet över dem (kanske inte jättetroligt då du skriver att fläkten går på lägsta fart) så kan du byta till en annan typ. Fläktwoods KGEB är en donmodell som är väldigt förlåtande ljudmässigt vid höga luftflöden.

Alltså, sätt in en rejäl ljuddämpare och byt ut tyristorn mot en flerstegstrafo så kommer det nog göra ordentlig skillnad.
Och har du även störande luftljud från donen så byt ut dessa mot en bättre typ.
Stort tack för bra och utförligt svar ! Det är mycket riktigt en dimmerliknande sak vi justerar farten med.

Du saknar ventil på det t-rör som syns i bild.
Prova att montera det först.

Sen är det att rekommendera att montera en ljuddämpare före fläkten(i flödesriktningen)

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
T thellberg skrev:
Du saknar ventil på det t-rör som syns i bild.
Prova att montera det först.

Sen är det att rekommendera att montera en ljuddämpare före fläkten(i flödesriktningen)
Helt rätt observerat, det är för att jag dammsugit röret precis. I badrummet sitter ventilen på och det låter ändå mycket , så ljuddämpare ska jag defenitivt kolla på. Tack

S Securian skrev:
Stort tack för bra och utförligt svar ! Det är mycket riktigt en dimmerliknande sak vi justerar farten med.
I de flesta tyristorer finns en min-skruv innanför chassit som begränsar hur sakta fläkten kan gå. Prova och vrid ner den,vilket sänker luftmängden,och hör sen om motorbrummet inte ökar för mycket. Blir brummet för högt så är en transformator lösningen.

S Securian skrev:
Hej.

Vi har flyttat in i en villa som är tillbyggd.

I tillbyggnaden finns tvättstugan som angränsar mot badrummet.

Badrummet och tvättstugan delar på en ganska högljudd frånluftsfläkt och min fråga är om den verkligen behöver stå på nattetid ?

Eller riskerar man dålig luft med efterföljande problem om man låter den vila på natten ? Hänger det massor av fuktig tvätt på tork i tvättstugan förstår jag att det är en god idé att köra frånluften.

Frånluftsfläkten . galet snygg tapet förra ägaren valde till tvättstugan ;) :D
[bild]

[bild]
Röret som går mot badrummet.
För det första så bör en ljuddämpare monteras efter fläkten, en plåt dämpare och inte en slangdämpare då dessa släpper ut ljudet i omgivningen och skall byggas in. Helst på båda sidor när den är monterad inomhus. Sen styr man fläkten med en 5 stegs trafo med fasta lägen och aldrig en vanlig tyristor, en tyristor skapar frekvensljud om den ej går på max fart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.