Är ingen expert, men om det är markradon borde väl källaren i relation till bovåningen ha en betydligt högre halt (typ dubbla).
Om det är markradon är det ofta relativt enkelt. 30-50kkr för marksug om du inte gör det själv.
Om det är blåbetong är det kanske lättast med styrd ventillation (ex FTX) vilket är dyrare, 80-200kkr.
Jag tycker oavsett INTE att radon är en anledning att inte köpa. Det är åtgärdbart om ett sådant ord finns.
Om det är markradon är det ofta relativt enkelt. 30-50kkr för marksug om du inte gör det själv.
Om det är blåbetong är det kanske lättast med styrd ventillation (ex FTX) vilket är dyrare, 80-200kkr.
Jag tycker oavsett INTE att radon är en anledning att inte köpa. Det är åtgärdbart om ett sådant ord finns.
Morning gänget,
Vi har valt att inte ta detta objekt vidare då vi har fått omprioritera inför hösten när en flytt var aktuell.
Tack för alla som svarat och delat med sig av informationen till nybörjare som mig, ha en fortsatt härlig vecka!
Med vänlig hälsning,
Jonathan
Vi har valt att inte ta detta objekt vidare då vi har fått omprioritera inför hösten när en flytt var aktuell.
Tack för alla som svarat och delat med sig av informationen till nybörjare som mig, ha en fortsatt härlig vecka!
Med vänlig hälsning,
Jonathan
Jo, jag har tänkt på det där. Värdena för hus med markradon brukar se ut så. Men det beror ju också på hur dosorna varit placerade. De ska sitta högt och mitt i rummet osv, hur den som gjort mätningen följt instruktionen och i övrigt pysslat med spelar stor roll. Vad man definierar som ett sovrum i källarplan kanske inte i egentlig mening är ett rum med tillluftsventil och kanske en frånluftskanal i murstock som fungerar bra. Bara för att det står en gästsäng i ett rum i källarplan är det inte ett sovrum ur ett ventilationstekniskt perspektiv om ni förstår hur jag menar.J Jotsat skrev:
Värden för hus med radonhaltigt byggmaterial brukar ligga högre än runt 250, kanske uppemot 3-5 gånger högre varför jag egentligen gissar på markradon i det här fallet om jag måste. Helst avstår jag dock från att gissa och påstår istället att det här med hög sannolikhet rör sig om en riktigt dålig korttidsmätning där värdena i princip inte säger någonting.
Ah! Så kan det vara. Då får vi hoppas att någon annan hittar tråden och får nytta av den.Jonathanr skrev:
Fin info, och intressant med en liten prisbild också!J Jotsat skrev:Är ingen expert, men om det är markradon borde väl källaren i relation till bovåningen ha en betydligt högre halt (typ dubbla).
Om det är markradon är det ofta relativt enkelt. 30-50kkr för marksug om du inte gör det själv.
Om det är blåbetong är det kanske lättast med styrd ventillation (ex FTX) vilket är dyrare, 80-200kkr.
Jag tycker oavsett INTE att radon är en anledning att inte köpa. Det är åtgärdbart om ett sådant ord finns.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden