Hej!

Jag har fått till mig att åtgärda en anmärkning jag fick vid en besiktning (OVK) av min bostadsrätt då föreningen utfört en uppdatering av ventilationen i hela byggnaden.

Anmärkningen är följande;
Don sitter i köksskåp, saknar överluftsdon och åtgärden är att jag måste installera ett överluftsdon i köket samt frilägga frånluftsdonet.

Jag har noll kunskap och erfarenhet av detta och vet knappt vart jag skall börja.
Har även varit i kontakt med företaget som kommer göra arbetet i andra lägenheter men inte fått speciellt mycket till svar gällande kostnad och mängden arbete.

1. Mina frågor till er är ifall detta är ett stort och dyrt arbete ifall man tar hjälp av ett företag?

2. Kan man lösa detta själv?

3. Kan man eventuellt reklamera som ett dolt fel vid köpet? Säljarna sa att den nya kolfilterfläkten var godkänd

Känner mig lite besviken på säljarna men detta kanske faktiskt hänger på mig och min sambo att vi vid köpet borde tagit kontakt med en besiktningsman som hade fått gå igenom lägenheten.
Vill tillägga att detta är min första bostadsrätt.

Bifogar två bilder.

Tacksam för all hjälp som går att få! :-)

• Köksskåp med installerad kolfilterfläkt, synlig elkontakt och otillräcklig ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksskåp med infälld ventilationsdon i taket intill vit kant, behöver överluftsdon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingrepp i vent.system kräver styrelsens godkännande. Kanske är det så att det bara ska monteras en ventil i upptaget hål i köksskåpet? Har du utsug i det runda hålet ovanför kolfiltret?

E etompau skrev:
Ingrepp i vent.system kräver styrelsens godkännande. Kanske är det så att det bara ska monteras en ventil i upptaget hål i köksskåpet? Har du utsug i det runda hålet ovanför kolfiltret?
Jag känner inget sug alls i det hålet till höger om kolfiltret.
Det jag känner där inne är röret till luftdonet som sitter på utsidan på bild 2.
Hur skulle en ventil fungera i just det hålet? Finns det något som tar luften vidare därifrån? :-)

Tack för att du svarat!

OK, då låter det inte riktigt rätt. Någon form av frånluftsventilation måste finnas i köket. Utan det så har man matos i hela lägenheten. Nu har du dock ett kolfilter som tidigare ägare har satt in, men det har då inte hjälpt vid besiktningen.

Du får försöka kolla lite mer bakom köksskåp/luckor och se hur det ser ut. Någonstans måste det finns ventilationsrör. Hör med grannen och se hur det ser ut i deras kök.

BirgitS
Hur ser det ut bakom det där ventilationsdonet som sitter i skåpens takanslutning?
Det går ju att dra ut. Normalt ska det vara anslutet till fastighetens ventilation och det ska sugas ut luft där.

Frånluftsdonet sitter väl på väggen ovanför köksskåpen? Mätte ventfirman i köksskåpet? Där har de inget att göra... Kolfilterfläkten recirkulerar bara luften och är inte kopplad till den centrala ventilationen. I mina ögon ser systemet orört ut och original, dvs. utan fläkt kopplad till ventilation.

S Sackaros skrev:
Frånluftsdonet sitter väl på väggen ovanför köksskåpen? Mätte ventfirman i köksskåpet? Där har de inget att göra... Kolfilterfläkten recirkulerar bara luften och är inte kopplad till den centrala ventilationen. I mina ögon ser systemet orört ut och original, dvs. utan fläkt kopplad till ventilation.
Jag vet inte vart eller hur de mätt, den informationen har vi ej fått till oss.

E etompau skrev:
OK, då låter det inte riktigt rätt. Någon form av frånluftsventilation måste finnas i köket. Utan det så har man matos i hela lägenheten. Nu har du dock ett kolfilter som tidigare ägare har satt in, men det har då inte hjälpt vid besiktningen.

Du får försöka kolla lite mer bakom köksskåp/luckor och se hur det ser ut. Någonstans måste det finns ventilationsrör. Hör med grannen och se hur det ser ut i deras kök.
Jag skall försöka kika på detta, på något vis måste jag få ut luften i köket igen..

Ta bort skåpluckan framför kolfiltret så blir det säkert godkänt :D Köksutsuget är troligen kopplat till ventilen ovan skåpen och fungerar det så är det egentligen vad som krävs. Kan luften från kolfiltret inte ta sig ut ur skåpet har köksfläkten ingen funktion. Hålet inuti skåpet kommer säkert från en tidigare anslutning till en kökskåpa.(vilket säkert hade varit väl så bra att haft kvar)

BirgitS
Sugs det luft i ventilationsdonet i takanslutningen?
Normalt ska ett tunnare papper sugas fast där.

Jag var själv med vid OVK när jag bodde i BRF tidigare. Och hade jag inte sagt till hade vi fått underkänt med anmärkningen felaktig fläkt. Killen fattade inte att det var ett modernt spjäll, utan trodde att det var en fläkt. Jag var tvungen att visa hur den fungerade... De har inte alltid superkoll. Och jag står fast vid att jag tror att du har ett godkänt utsug ovanför köksluckan på väggen. Om köksfläkten är bra eller dålig ingår inte i OVK förutsatt att den sitter utan att vara ansluten till ventilationen.

BirgitS BirgitS skrev:
Sugs det luft i ventilationsdonet i takanslutningen?
Normalt ska ett tunnare papper sugas fast där.
Menar du donet som sitter på utsidan av skåpet så sugs pappret fast där :-)

Hålet inne i skåpet är "dött"

E exerg skrev:
Ta bort skåpluckan framför kolfiltret så blir det säkert godkänt :D Köksutsuget är troligen kopplat till ventilen ovan skåpen och fungerar det så är det egentligen vad som krävs. Kan luften från kolfiltret inte ta sig ut ur skåpet har köksfläkten ingen funktion. Hålet inuti skåpet kommer säkert från en tidigare anslutning till en kökskåpa.(vilket säkert hade varit väl så bra att haft kvar)
Haha det hade varit en underbar och snabb lösning :-D
Problemet är att jag inte ser det framför mig hur själva anordningen skall vara pga min brist på kompetens har verkligen försökt läsa och leta mig till men står fortfarande på noll.
Vill jag reklamera mot säljarna så vill man ju ha kött på benen så att säga.
Jag vet inte ens varför fläkten byttes ut..

BirgitS
Jonathanr Jonathanr skrev:
Menar du donet som sitter på utsidan av skåpet så sugs pappret fast där :)

Hålet inne i skåpet är "dött"
Utmärkt för det är frånluftsdonet, så för mig så verkar allt vara som det ska men mätfirman har nog mätt på fel ställe och inte fattat hur det fungerar. Kontakta styrelsen och säg att den anmärkning du har fått är felaktig och att de gärna får komma och titta.

BirgitS
När det gäller hur luften från kolfilterfläkten ska komma tillbaks till rummet är det inte något som en OVK ska bry sig om men man kan ju lösa det på olika sätt, t.ex. att täppa till hålet i fläktskåpets tak och göra urgröpningar i dörrarnas överkant så att luften kommer igenom där (om nu dörrarna är så täta att luften inte kommer ut ändå), eller sätta in ett enkelt ventilationsgaller i takanslutningen, en sån man har under och/eller över kylskåp typ https://www.byggmax.se/ventilation/...dulgaller-mellanstycke-1501-habo-vit-p6417087 .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.