20 011 läst ·
42 svar
20k läst
42 svar
Slang eller spiro för imkanal (och lite andra funderingar vid ny dragning)
Ok, nu sitter det 160 mm spiro hela vägen ned genom vindsbjälklaget. Nu är frågan... Hur kopplar jag lämpligast ihop spiron med fläkten? Tänker att ventilationsslang är det naturliga, det är en fläkt som hänger under ett väggskåp. Fläkten har en stos som är 145 mm och spiron är som sagt 160 mm. Hur gör jag nu? Funkar det att klämma ihop 160 mm slang över en 145 mm stos med en vanlig slangklämma? Passar 160 mm slang över kapat spiro i samma dimension eller måste jag ha en nippel?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Fulkemisten skrev:
Ok, nu sitter det 160 mm spiro hela vägen ned genom vindsbjälklaget. Nu är frågan... Hur kopplar jag lämpligast ihop spiron med fläkten? Tänker att ventilationsslang är det naturliga, det är en fläkt som hänger under ett väggskåp. Fläkten har en stos som är 145 mm och spiron är som sagt 160 mm. Hur gör jag nu? Funkar det att klämma ihop 160 mm slang över en 145 mm stos med en vanlig slangklämma? Passar 160 mm slang över kapat spiro i samma dimension eller måste jag ha en nippel?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har 160 rör upptill här och sen en förminskning till 150 och en 150 slang till fläkten som har 150
https://www.ventilationsbutiken.se/sv/artiklar/flexslang-gra-150-mm-m-kf.html
Denna slang köpte jag (alig gav mig listan vid offerten)
https://www.ventilationsbutiken.se/sv/artiklar/overgang-160-150-mmn-n.html
Och sedan två klämmor.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Annars får du väl kallras, alltså varm luft stiger och kall sjunker, så det kommer in en massa kall luft på vintern.Fulkemisten skrev:
Jag pajade kallrasskyddet på senaste fläkten tappade i golvet och det var i plast (ej den på bilden) så jag köpte ett av plåt att sätta i kanalen på 160mm
https://www.ventilationsbutiken.se/sv/artiklar/backspjall-rsk-160-mm-plat.html
Jo, kollade på just den också. Förs den in i kanalen eller utanpå? Fattar inte om det är nippel- eller muff-mått? Det talas om nån tätningsmassa i instruktionen då den saknar gummilist. Hur gjorde du med det?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Ojdå, fanns det instruktion också, jo det fanns det nog, lutade röret så skulle vecket vara typ vertikalt, och inte horisontellt, och det verka ju logiskt. Nåt om nån tätningsmassa missade jag. Så tätat extra har jag inte gjort. Kan i mitt fall nog gå att täta i efterhand om jag lossar på taket på takhuven och sträcker mig ner, jag har ju en takmonterad fläkt så den sitter ganska nära yttertaket.Fulkemisten skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spjället passar inuti ett 160 rör, och det var en aning glappt, så kan vara därför?
Inne i röret på bilden så är det ju en gummikant som spjällhalvorna vilar på och tätar emot när det är stängt
Redigerat:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Muff?Fulkemisten skrev:
Förminskningsnippelns ena ände sticks in direkt i ett 160 rör.
Se till att spjället sitter ovan förminskningsnippeln, så nippeln går att få på plats sedan.
Glöm inte slang klämmorna.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
spjället passar inne i ett 160mm spirorör, det levereras alltså som det ser ut på bilden med en bit rör. Jag drog i ett par skruvar i 160 röret så det stannar på plats.Fulkemisten skrev:
När du monterat spjället i 160 röret så behandlar du det som vilket 160 rör som helst.
Du får se till att tillräckligt många centimeter rör finns kvar ovan och nedanför spjället så att nipplar kan stickas in i röret utan att kollidera med spjället.
Jo, men kan man trycka upp hela spjället i det befintliga röret en bit då och sedan trycka upp förminskningsnippeln i röret under spjället? Det ser ut som om pinnen sticker ut en bit och förhindrar detta?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden