20 289 läst ·
73 svar
20k läst
73 svar
Nytt FTX-aggregat: oljud i hemmet
hej!
nej det förstår jag, var mest meningen att sprida så mkt erfarenhet som möjligt men som vanligt på forum kan det bli fel när vissa känner sig kränkta eller vad det nu är. Det jag menade är att om man har ett system med med dagens mått innebär brister så kan det vara bra att eftersträva efter att minimera källor till ljud så mycket som möjligt. Dessutom har ju östberg åtminstone förr haft en gravt felaktig anvisning om hur man ska ljuddämpa sin installation från stomljud.
Nu var det lite svårt att se mått på utrymmet men att dra fasta rör och sätta en riktig ljudfälla som har betydligt högre ljuddämpning och dessutom inte läcker ljud till utrymmet (som en flexdämpare gör) där den är placerad kan vara eftersträvansvärt, dessutom om man kan avvara 5 cm till att sätta en mjuk övergång så kan det också vara eftersträvansvärt även om heru går rätt vibrationslugnt på 30-40%. Sen om det finns utrymme att dra ut och placera detta i utrymmet vet jag som sagt inte.
så om du kommer med din input och jag med din så kan det väl få vara så?
Sen när (håller inte reda på vem) säger att en metallflex isolerar stomljud så måste jag ju få säga att det inte faktiskt är så även om det in sådan här installation kan vara tillräckligt bra.
Eftersom TS verkade ha grova problem med buller från sin installation så förstår jag inte problemet. Gällande hobbynivån så är installationen på min bild min enda installation jag gjort själv - i min sommarstuga så jag ligger inte på någon högre nivå
nej det förstår jag, var mest meningen att sprida så mkt erfarenhet som möjligt men som vanligt på forum kan det bli fel när vissa känner sig kränkta eller vad det nu är. Det jag menade är att om man har ett system med med dagens mått innebär brister så kan det vara bra att eftersträva efter att minimera källor till ljud så mycket som möjligt. Dessutom har ju östberg åtminstone förr haft en gravt felaktig anvisning om hur man ska ljuddämpa sin installation från stomljud.
Nu var det lite svårt att se mått på utrymmet men att dra fasta rör och sätta en riktig ljudfälla som har betydligt högre ljuddämpning och dessutom inte läcker ljud till utrymmet (som en flexdämpare gör) där den är placerad kan vara eftersträvansvärt, dessutom om man kan avvara 5 cm till att sätta en mjuk övergång så kan det också vara eftersträvansvärt även om heru går rätt vibrationslugnt på 30-40%. Sen om det finns utrymme att dra ut och placera detta i utrymmet vet jag som sagt inte.
så om du kommer med din input och jag med din så kan det väl få vara så?
Sen när (håller inte reda på vem) säger att en metallflex isolerar stomljud så måste jag ju få säga att det inte faktiskt är så även om det in sådan här installation kan vara tillräckligt bra.
Eftersom TS verkade ha grova problem med buller från sin installation så förstår jag inte problemet. Gällande hobbynivån så är installationen på min bild min enda installation jag gjort själv - i min sommarstuga så jag ligger inte på någon högre nivå
Alltså jag tycker det är så pass mycket "skräp" eftersom du kan få så mycket bättre funktion med andra produkter så länge du får plats med det, det handlar inte om hobbynivå eller inteJarlingar skrev:
Och att den skulle eliminera stomljud är faktiskt felaktigt.
Dessutom släpper du ut fläktljudet i utrymmet du har installerat flexdämparna.
trevlig helg
Okej ordvalet kanske är överdrivet men varför välja en sämre produkt? Om det finns utrymme alltså.
vidare är ju alla anläggningar/hus mer eller mindre unika och därför gick jag till att kommentera enskilda komponenter och dess egenskaper. Kan det inte få vara så?
det jag menade enbart om man tittar på en enskild komponent så finns det bättre lösningar som om jag minns rätt är billigare också.
Och när man hävdar att det isolerar bort stomljud är detta påstående alltså fel även om du har "knäpptyst" hemma.
om du ändå vill älta detta så kan du väl säga någon annan fördel med flex förutom utrymmesskäl som jag redan har angivit flertalet ggr.
Har en bekant där vi körde flex, där kan man höra aggregatet i huset när man ska sova, vet dock inte var det beror på.
mineralull fungerade inte på mitt mellanbjälklag och det var då jag kontaktade en akustiker som för övrigt var med på bygget av nya kungliga musikhögskolan just då och jag hade anlitat honom tidigare professionellt så har förtroende för hans sakkunnighet/expertis.
Som jag sagt tidigare kan det förstås funka tillräckligt bra ändå med flexdämpare men försök att förstå mitt fokus på den enskilda komponenten.
väl mött
S
vidare är ju alla anläggningar/hus mer eller mindre unika och därför gick jag till att kommentera enskilda komponenter och dess egenskaper. Kan det inte få vara så?
det jag menade enbart om man tittar på en enskild komponent så finns det bättre lösningar som om jag minns rätt är billigare också.
Och när man hävdar att det isolerar bort stomljud är detta påstående alltså fel även om du har "knäpptyst" hemma.
om du ändå vill älta detta så kan du väl säga någon annan fördel med flex förutom utrymmesskäl som jag redan har angivit flertalet ggr.
Har en bekant där vi körde flex, där kan man höra aggregatet i huset när man ska sova, vet dock inte var det beror på.
mineralull fungerade inte på mitt mellanbjälklag och det var då jag kontaktade en akustiker som för övrigt var med på bygget av nya kungliga musikhögskolan just då och jag hade anlitat honom tidigare professionellt så har förtroende för hans sakkunnighet/expertis.
Som jag sagt tidigare kan det förstås funka tillräckligt bra ändå med flexdämpare men försök att förstå mitt fokus på den enskilda komponenten.
väl mött
S
lägg av, det handlar om att att bidra med erfarenhet, det du håller på med är jättetrist och onödigt. Ledsen om mitt ordval förvirrade till det för dig dock, ber om ursäkt för det.Jarlingar skrev:
Det var så att jag ville förklara hur jag, med samma typ av aggregat hade nått en väldigt bra ljudmässig installation. Om nu aggregatet i sig upplevdes ge mer ljud än de gamla fläktarna för TS så delade jag med mig av mina lösningar som fungerar väldigt bra.
Sedan får TS avgöra vad som är relevant för hens installation.
Sen återigen, du verkar inte kunna ge ett exempel på vad fördelen med flexdämparen är, istället hävdar du att den har egenskaper som den inte har, vidare kommer du med anklagelser om trolleri. Det är minst sagt tråkigt. Slutar "trolla" här nu. Hoppas du får en lycklig helg
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Varför ska man ha så högt luftflöde? Är väl totalt onödigt, vi kör vår FLVP med under hälften av injusterat värde, betydligt bättre klimat inomhus, samt bättre luft/luftfuktighet.M Cameltoe skrev:
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 602 inlägg
Normen anger luftflödet, så för att få ett godkänt OVK-protokoll ska det vara inställt på dessa värden. Om värdena passar oss konsumenter är ju oväsentligt! Jag har ändrat mitt aggregat, så det passar mitt hus som vi vill ha detH Husqvarna220Ac skrev:
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 602 inlägg
De finns för Ø 100 och du har Ø 75 => 12,5 mm skumtejp så går det att "fuska" ihop. Hittade Drevband på Biltema för 64:90. Kan vara värt att kolla om du inte fått tips om annat. Hur har det gått med pulandet? Har du fixat något fungerande?M Cameltoe skrev:
Har tappat lusten för detta just nu och ställt in timer där agget trappar ned mellan 22-02 tills man hamnar i djupsömn haha. Tror jag avvaktar till efter sommaren, har en massa andra saker på privata sidan som behöver prioriteras atm.banjoragge skrev:
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 602 inlägg
Bra val! Ha en fin sommar och ta upp tråden när det passar igen.M Cameltoe skrev:
Om vi skulle kunna släppa flexdämpre för stunden. Det här är första gången iaf jag läser detta. Hur ansåg akustikerna man skulle ställa agregatet?S StefanP skrev:
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 602 inlägg
Det är ett vägghängt aggregat. Kolla bild på sid 1. Jag har ingen ljudöverföring till väggen med mitt aggregat. Herus upphängning verkar OK.varmkorv skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden