Hallå gänget,
Någon som kan hjälpa mig tolka ett radonvärde vi har fått till oss på en fastighet vi tittar på.

Bottenplan 270 +- 60 Bq / m3 (Sovrum)
Källare 290 +- 60 Bq / m3 (Gillestuga)

Bra, dåligt eller mittemellan? :-)

Med vänlig hälsning,
Jonathan
 
Gränsvärdet för rum där man ”stadigvarande vistas” är 200 Bq/m3, så utifrån detta får man nog kalla ”dina” halter för lätt-måttligt förhöjda. Huruvida detta medför en faktisk och signifikant hälsorisk är dock svårt att säga. Däremot tenderar ju fastighetsspekulanter att rygga tillbaka när orden ”förhöjda radonvärden” nämns - så det är nog smart att dra av en rimlig summa för åtgärd vid ett eventuellt bud av denna anledning om inte annat. Beroende på nuvarande ventilationslösning och var radonet kommer ifrån så kan man ha tur och klara sig med tämligen enkla lösningar för att hamna på rätt sida gränsvärdet.
 
  • Gilla
Jonathanr
  • Laddar…
P
Jonathanr Jonathanr skrev:
Hallå gänget,
Någon som kan hjälpa mig tolka ett radonvärde vi har fått till oss på en fastighet vi tittar på.

Bottenplan 270 +- 60 Bq / m3 (Sovrum)
Källare 290 +- 60 Bq / m3 (Gillestuga)

Bra, dåligt eller mittemellan? :)

Med vänlig hälsning,
Jonathan
Det är ju en bit över gränsvärdena, så man bör ju försöka få ner nivåerna. Har det gjorts några åtgärder tidigare?
 
  • Gilla
Jonathanr
  • Laddar…
Fulkemisten
Några till saker att fundera på. Är det en korttids eller långtidsmätning? Korttids är mycket osäkrare.
Finns det anledning att misstänka radon från konstruktionen eller ska vi tro att det här rör sig om markradon?
Vad är det för grundläggning och när är huset byggt? Är plattan tät?
 
  • Gilla
Jonathanr
  • Laddar…
Ja, det behövs mer information om huset och hur mätningen genomförts. I värsta fall så är huset byggt med blåbetong och mätningen är en korttidsmätning gjord på sommaren med alla fönster öppna.
 
  • Gilla
Jonathanr
  • Laddar…
Tack hittills för alla svar, fin respons!
Jag kommer återkomma med lite mer information under dagen då jag är hemma igen! :-)

Med vänlig hälsning,
Jonathan
 
Denna information har jag;

Byggnadsår 1951
Exponeringsperiod 5/4 - 13/4 - 2019
Korttidsmätning som jag förstår
Blåbetong är lämnat blankt på protokollet

1-plan med källare
Fasad ombyggd med träpanel tidigt 90-tal
Gillestugan är från 60-tal
Hittar ingen information för vilken grund det är

Hoppas den informationen är tillräcklig, min erfarenhet är första gången köpare av villa

Med vänlig hälsning,
Jonathan
 
Redigerat:
Fulkemisten
Extremt kort mätperiod även för en korttids. Stor osäkerhet. Dessutom har väl säljaren utfört den inför försäljning. Alla är tyvärr inte ärliga och man kan ju råka vädra extra och kanske glömma vilka datum man mätte så att dosorna stått framme ännu kortare än en vecka (man mäter själv och fyller i ett protokoll som laboratoriet man skickar till utgår från stämmer och beräknar medelvärden på).
Om det är lämnat blankt i protokollet kring huruvida blåbetong förekommer (dvs varken ja eller nej) skulle jag vara noga med att kolla hur det ligger till. Din undersökningsplikt är långtgående.
Har inte koll exakt men ett hus 1951 skulle väl kunna innehålla blåbetong, mer troligt är dock murad grund av gråsuggor på sula och bara en tunn platta mellan källarväggarna direkt på jorden/sanden/gruset. Den grundläggningen är rätt otät.
Finns lösningar på det mesta och det kostar olika. Generellt tips är att ta reda på om det finns radon i byggmaterialet och i så fall räkna med ett förbannat krångel för att lösa problemet. Om inte så räkna med att antingen kanske öka ventilationen (FTX?) eller göra om källarplattan eller installera en radonsug eller alltihop. Budgetera för åtgärder i alla fall.
 
  • Gilla
Jonathanr
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Extremt kort mätperiod även för en korttids. Stor osäkerhet. Dessutom har väl säljaren utfört den inför försäljning. Alla är tyvärr inte ärliga och man kan ju råka vädra extra och kanske glömma vilka datum man mätte så att dosorna stått framme ännu kortare än en vecka (man mäter själv och fyller i ett protokoll som laboratoriet man skickar till utgår från stämmer och beräknar medelvärden på).
Om det är lämnat blankt i protokollet kring huruvida blåbetong förekommer (dvs varken ja eller nej) skulle jag vara noga med att kolla hur det ligger till. Din undersökningsplikt är långtgående.
Har inte koll exakt men ett hus 1951 skulle väl kunna innehålla blåbetong, mer troligt är dock murad grund av gråsuggor på sula och bara en tunn platta mellan källarväggarna direkt på jorden/sanden/gruset. Den grundläggningen är rätt otät.
Finns lösningar på det mesta och det kostar olika. Generellt tips är att ta reda på om det finns radon i byggmaterialet och i så fall räkna med ett förbannat krångel för att lösa problemet. Om inte så räkna med att antingen kanske öka ventilationen (FTX?) eller göra om källarplattan eller installera en radonsug eller alltihop. Budgetera för åtgärder i alla fall.
Din info är grym, tack! (y)
 
Vilken typ av uppvärmning och ventilation finns i huset?
 
J
Finns radonkartor på kommunalhuset så du kan se om huset ligger i en radonzon, med markradon som följd
 
  • Gilla
Jonathanr
  • Laddar…
Fulkemisten
Jonathanr Jonathanr skrev:
Din info är grym, tack! (y)
Ingen orsak. Tänk bara på att vi gissar kvalificerade gissningar på ett internetforum. Sanningen inför köp måste du ta reda på själv på plats.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vilken typ av uppvärmning och ventilation finns i huset?
Jordvärmepump och självdrag.
 
Fulkemisten
Då är det "självdrag" nuförtiden sedan man konverterade till värmepump från någon slags eldning (troligen olja). Då murstocken inte längre är varm så fungerar inte de termiska krafterna som det är tänkt. Ofta behöver man då hjälpa självdraget med ett par fläktar med lågt ständigt grundflöde från t ex tvättstuga och badrum. Bara en sådan sak skulle kunna få ned radonvärdet (och bör ändå funderas över då kåken i nuläget eventuellt nästan helt saknar luftombyte) om det inte redan finns förstås.
 
  • Gilla
Jonathanr
  • Laddar…
Finns fläktar i badrum & tvättstugan ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.