Nytt FTX-aggregat: oljud i hemmet

5k läst  66 svar

1. C
    Medlem Nivå 9
    Hej,

Heru 95 T EC nyinstallerat. Bättre luftcirkulation jämfört med gamla aggregatet (Fläkt Woods RDKG). Själva maskineriet väsnas mindre också.

Dock så väsnas det mer i alla till- och frånluftskanaler samt don ("standardläge" valt= 20 % motorkapacitet). Aggregatet är för max 170 kvm, vårt är 119. Våra tilluftskanaler är 75 mm i diameter. Jag har ställt om aggregatet till "minimumläge" och motorerna går på 10 %, låter då något mindre men hoppades på knäpptyst tilluft i sovrum åtminstone. Montören har använt ljuddämpade rör förutom på frånluftsrören (se bild). Verkar tätt i skarvarna mellan rören (känner ingen luft och hör inget).

Vad kan det bero på och hur kan det förbättras, t.ex. kanske justera frånluftsdonen?

Kan det vara att Herus "minimumläge" är så pass mycket starkare än vad gamla RDKG ens klarade och att den starkare luftcirkulationen ger upphov till mer ljud helt enkelt? Detta ihop med de smala 75 mm rör jämfört med dagens 100/125...

2. K
    Medlem · Nivå 6
    75mm rör är inte roliga om du ska ha normala luftflöde i dom.

• Laddar…
  3. C
    Medlem Nivå 9
    Kan inte vara av någon annan orsak? Kan man reducera det på något vis om man har dessa sketna 75 mm rör?

4. E
    Medlem · Nivå 11
    Är det luftljud? Trängsta stället i anläggningen är i ventilerna så även om röret kan bära fram 10 l/s utan ljudproblem så kan fortfarande ventilen skapa ljud. Ta bort tilluftsventilen i ett par rum och lyssna om det blir tystare. I så fall är det och leta lämpligare ventiler.

5. C
    Medlem Nivå 9
    Provade ta bort alla ventiler men gjorde ingen skillnad tyvärr. Jag misstänker att det är luftljud, skjudande ljud som är beroende av hur starkt luftflöde jag har. Ventilationskanalerna är ju synliga flera meter i tvättstuga och klädkammare, isolera dem på nått sätt funkar inte?

Funkar detta? Kan det sabba mer än det hjälper? Tänker om det blir obalans i flödet.
    https://www.ventilation.se/inno-80-ljuddamparinsats/p-2824.htm

Redigerat 14 mar 22:34
  6. K
    Medlem Nivå 4
    Låter som hög ljudnivå på utflödet jmf er gamla. Alt som du säger, högre flöde relativt den gamla. Isolera rören ger inget om det är från ventilerna ljudet upplevs.
    Insatsen kan fungera, men du påverkar luftflödet. Jag skulle nog försöka få till ngn dämpare redan vid aggregatet.

7. C
    Medlem Nivå 9
    Vad för dämpare syftar du på då? Har du exempel eller länk till produkt? :)

8. K
    Medlem Nivå 4
    Vet ej, men fackman/butik borde kunna ta fram det utifrån era förutsättningar.
    Ex Heru 95 t ec, 75mm rör, X meter rör, Y antal ändreflektioner/vinklar mm. Projektörer/installatörer har både känsla och excelark för denna dimensionering

9. H
    Medlem Nivå 6
    En nyfiken fråga, får du verkligen rätt luftflöde med "standardläge valt= 20 % motorkapacite"?

Hur många l/s har du i ventilerna?

• Laddar…
  10. C
    Medlem Nivå 9
    Montören har inte kollat det än han ska mäta nästa vecka. Just nu går motorerna på 10 procent bara för ljudets skull.

11. E
    Medlem Nivå 8
    Mitt Heru 90 gav samma upplevelse när vi bytte för 7 år sedan. Gamla aggregatet hade gjort sitt. Upplevde ett brummande ljud ifrån ventilerna. Det slutade med totalt 2 eller 3 ljuddämpare som monterades utefter rören på olika platser. Därefter klart bättre, men visst märker man om det blir strömavbrott och aggregatet stannar. Då blir det verkligen tyst.

I övrigt reagerade jag också på den låga effektinställningen du har nu. Sannolikt behöver den ligga betydligt högre, så låt installatören mäta upp och se vilken effektnivå som är rätt. Därefter är det lättare att konstatera hur högt ljudet faktiskt är och då medan installatören är kvar i huset, diskutera lämplig lösning.

12. C
    Medlem Nivå 9
    Ljuddämparlådor eller såna här ljuddämparinsatser man lägger inuti ventilationskanalerna: https://www.ventilation.se/inno-100...MI3_v8jdGG4QIVUuaaCh0vMg9NEAQYASABEgI2RPD_BwE

Frågan är, om dessa ljuddämparinsatser jag länkar till ovan har någon negativ effekt på hela ventilationssystemet i övrigt? Skapar dem inte obalans i och med att man täpper till en del av kanalen? Eller blåser luften genom materialet likt ett filter?

13. E
    Medlem Nivå 8
  14. C
    Medlem Nivå 9
    Tack för att du delar med dig! Någon med erfarenhet från dessa ljuddämpningsinsatser annars? Lite enklare lösning ifall de nu fungerar bra utan att bidra med negativt såsom obalans osv.

15. C
    Medlem Nivå 9
    Montören var här och avrundade allt jobb. Han ställde in rätt luftflöde i alla rum. Han försökte få ned ljudnivån genom armaflex i donen (se bifogad bild). Jag mätte ljudnivån med app på mobilen och med armaflex var det 2-3 db högre typ. Inte det mest pålitliga mätinstrumentet dock...

Teoretiskt sett bör väl ljudet också bli högre då trångare kanal ger starkare flöde= mer oljud? Jag tänkte därför ta bort dessa. Innan jag gör det undrar jag hur luftflödet påverkas, teoretiskt ska det vara samma luftflöde även om jag tar bort dessa, korrekt?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: