Ventilation
Demmpa: Lägg upp filmen/bilden direkt från datorn istället för att ta kort på skärmen. Då finns det möjlighet att eventuell se vad det är. Som det är nu så är bilden för grynig samt lustig vinkel.
Mats Llllll: Hej regel nr 1 Tillufts ventiler skall alltid placeras ovanför värmekälla (element) Annars kommer du att få iskalla golv. Sen måste du räkna på minimi flödet för huset För att avgöra hur mycket luft du behöver. Du skall inte underskrida 0,35 l/s /m2 Ta antalet kvadratmeter gånger 0,35 så får du reda på hur mycket luft luft du behöver.
Mats Llllll: [citat] Funkar bra så länge man har hög värme på elementen . Vår och höst kan man få kalla golv då värmen på elementen oftast inte räcker för att värma luften som kommer in. Har också med antalet ventiler man sätter in många ventiler =låg hastighet på luften då har elementen lättare att värma luften som kommer in. Gäller att ha koll på luft behov samt lufttryck över
Spiro88: Hej! Vi satte dit Fresh intellivent fläkt när vi gjorde om badrummet. Där ingick stos för ansl mot både dim 100 och 125 kanal.
Grains: Håller på att bygga ut: 2 våningar á ~80kvm och skall inom kort sätta in ventilationen(självdrag). Plan1: [bild] Plan2: [bild] 1, 2, 3, 5, 6: Tilluft(sovrum/allrum): https://www.bauhaus.se/utbytesventil-fresh-tl100de#go-to-description 4, 7: Frånluft(badrum): Pax:
Tjoa: Här hittar du lite riktlinjer angående djurstallar och häst.
ador: [citat] Hej, intresserad hur det har gått - blev det en EOS FTX för dig och isf har du några erfarenheter att dela med dig av?
Zvar: Såklart! Mycket möjligt. Blir ju ett högskåp där med inbyggnadsugn och två stora lådor under. Men undrar om det är någon mening nuförtiden ovan jord med ett kallskafferi. Vore dock roligt att utnyttja kanalen. Vad hade ni gjort med det?
FrittDrag_II: [citat] Franke (gamla Futurum) har en fläkt dom kallar "Non-Stop" https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1550698 Finns vad jag vet bara som "vanlig" köksfläkt för montage under skåp.
alexcrusty: Jag håller med flera om att kanalen är för liten. Det kan som sagt bildas en luftpropp.
morr: Ja, prata med styrelsen. Om det verkligen är ditt ansvar (kolla stadgarna) så behöver du veta mer om vad som måste göras och hur.
MrCurry: Det här är eBay säljare jag köpt fläkten ifrån: https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https://www.ebay.co.uk/ulk/itm/303429347909 This is the eBay seller I bought the fan from.
salle74: Hej, mitt första inlägg här tror jag? Har nyligen bytt ut styrkortet i aggregatet på grund av fuktproblem på det gamla. Är den någon som vet vad markerade pottar är till för inställning?
Fredrik111: [citat] Så klart. Ville bara kolla om det öht är möjligt. Ska ev prata med styrelsen om jag känner att det kan vara realiserbart. Kan man komma undan hyfsat billigt om man har tur? Måste man ha sugande fläkt på taket i så fall? Om någon kan ge en prisidé-spann så skulle det vara uppskattat.
KnockOnWood: Där finns ju massor av plats att sätta ventiler på! Kanske är läge för en sådan här, med tanke på både värme och luft: [bild] https://soliduct.se/alnor-ftx-aggregat-vagg.htm?gclid=CjwKCAiAjMHwBRAVEiwAzdLWGEZe9UjaYuMx_ztIf0Wq3XkMfs-MB5cL4O5rRMTYmcAPjrmCvi6OEBoCmcEQAvD_BwE Lämplig plats är väl över elementet på bild 1.
Lizzardo: [citat] Tänk på att den ramen som det länkades till är till don med byglar medans din ser ut att vara en vridram till don med bajonett.
hfrid: Fick småbarn och gav upp.. bytte som sagt till flexdämpare utan någon hörbar skillnad. Riva innertak känns inte aktuellt :/ Farsan har skaffat inspektionskamera från Bosch som jag funderar på att använda för att se om det verkligen sitter dämpare...
joakim_j: Tänkte bara följa upp tråden med att visa hur det blev. Jag körde på mitt g4-filter. Det funkar svinbra, och man märker knappt av något damm ens på fönsterrutan bredvid utblåset. [bild]
JDoppingen: [citat] Tack, jag ska prova och se om jag får plats med rör, borde gå med 100 diameter. Annars kanske jag kan ta mig upp på vinden och centrera kanalen.
Abbebe: Har du någon uppskattning på ungefär hur mycket du lade på uppvärmning före respektive efter? Och vilket värmesystem du har?
Tjoa: Nä, men jag skulle nog titta på plastkanaler. Titta på systemairs grejer. Rätt smarta lösningar med väggdon och olika anpassade slangar beroende på var de ska ligga.
BengtH: [bild] Byt till nånting som dessa så kan du justera/stänga flödet.
raveper: Du vill väll fälla in skåpet..? Inte ha det med öppen baksida i klädkammaren.
BirgitS: Välkommen till forumet! Se till att luften ut från kolfilterfläkten hamnar på något bra ställe för man vill nog inte att det blåser kring fötterna när man står i köket. För frånluften sätter man lämpligen en frånluftsventil i den befintliga imkanalen och donet justeras in för rätt luftflöde.
Spiro88: Ok. Har du kontrollerat om det finns något flöde genom dom? När man inte blåser in tilluft mekaniskt så vet man ju inte riktigt vart luften kommer in. Bra att kolla så det finns ett ok inflöde i varje ventil.
BirgitS: Nej, det är inte en Alliancefläkt utan man brukar kalla dem för kryddhyllefläkt.
Staffans2000: Som sagts. Det här är ett påhittat problem. De som flyttade in när huset var nytt, hängde glada i hågen upp sina gardinkappor utan att ens reflektera över ventilationen. -Gör du det också!