Hej!

Byggde hus för ca 2 år sen och har problem med att ventilationen väsnas extra högljutt i några rum (den hörs definitivt i alla rum). Det låter ungefär som att det skulle stå ett propellerplan ute på gården fast betydligt tystare såklart. Aggregatet är ett Systemair VR400 och enligt byggfirman har man installerat dämpare (vilket en 3e part var skeptisk till med tanke på ljudnivån). Tyvärr sitter rören så dumt till att det inte är lätt att verifiera så jag för snällt nöja mig med att det faktiskt sitter dämpare. Trots det låter det på tok för mycket och vi måste köra systemet på lägre blås än vad den är injusterad för om vi ska kunna sova i rummen. Byggfirman skickade hit en kille som mätte upp ljudet som tydligen låg inom gränsvärdena så de hänvisar bara till det.

Nu håller jag på att försöka hitta lösningar eftersom jag inte är sugen på att riva innertaket....

Någon som har erfarenhet av såna här?
http://www.luftbutiken.se/ventilramar-anslutningslador/5541-ljuddampare-insats-inno-125.html

Tog mobilen och fotade in i kanalen som väsnas extra mycket. Vet inte om det är något dämpmaterial eller något som glömts kvar?
IMG_0682.JPG

Tacksam för alla tips och råd!

Redigerat:
Spontant så ser det ut som ett liggunderlag?... Kan det vara så att man missat/struntat att montera dämpare, inser att man byggt in sig, lägger in ett liggunderlag och hoppas att det ska räcka?

• Gilla
Henrik_75
  • Laddar…
Jag har en känsla att man missat sätta dämpare efter aggregatet... sitter inga innan tilluftsdonen men det är jag som missat att beställa så det får jag ta på mig. Sugen på att dra ut "liggunderlaget" men kan bli svårt att få dit igen så jag gör det ogärna om det fyller någon positiv funktion!

Hyr ett boroskop och titta efter om det verkligen finns ljuddämpare, för det där ser verkligen lustigt ut...
En ventilationsfirma kan kanske hjälpa till med boroskopering.

https://www.soliduct.se/fl-125-600-alu/p-2101.htm

160:-/styck. sätt sådana vid problemdon och anläggningen kommer bli helt tyst.

Med dessa priser så förstår jag ej varför installatörer snålar på flexdämpare! Visst, rengörning av kanalisation måste göras varsammare och tar någon timme längre, men ställ den rengöringen som man gör typ var 15e år i relation till att få en helt ljudlös anläggning med väldigt låg överhörning mellan rum så är det ju en "no brainer"!

Ljudämpare_plast_stor.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som referens så har jag satt flexdämpare vid alla don i min anläggning, och vid projekterat flöde (50liter per sekund för hela huset) så är det i princip omöjligt att höra ventilationsljud eller aggregatljud i rummen. Om jag ställer mig på en pall och vrider huvudet med örat 3 dm från takdonet så KAN jag förnimma ett svagt hummande om det för övrigt är helt knäpptyst i huset. Värt varenda krona enligt mig!

Redigerat:
  • Gilla
dextrocell
  • Laddar…
Kommer inte åt rören så de där är väl inte så lätt att montera då?

Nej om du inte kommer åt rören så kan du inte montera ljuddämpare. Korrekt. Lösningen om du vill ha ljuddämpare är således att se till att du faktiskt kommer åt rören. Man KAN ju testa att sätta i Innospjäll i kanalerna, men av egen erfarenhet så kan jag säga att det fungerar väldigt dåligt i jämförelse med riktiga ljuddämpare. Man måste ju justera om luftflödena efteråt oxå, eftersom dessa inno är spjäll och reducerar luftflöden ganska kraftigt.

ljuddampare-insats-ino.jpg
Skapa konto

En lösning du kan göra för att "testa" är ju att köpa en flexdämpare för 160:-, ta bort tilluftdonet i ditt sovrum där du upplever problem och sätta flexdämparen "hängande" ifrån kanalen och montera tilluftdonet i den. Då får du ju uppleva hur ljudnivån skulle vara om du monterar en sådan i undertaket. Tänk på att flexdämparna är effektivast om de installeras med en "böj" på dem, och skall installeras i helt "utdraget" läge.

Om du gör det och får lyssna på en riktigt tyst ventilation så tror jag att du kommer ta dig en funderare på den där rivningen av innertaket. :-)

EDIT: det där liggunderlaget i kanalen är ju ett givet bevis på en installatör som fått panik och försöker göra en quick-fix! Den lär inte hjälpa till att ta bort särskilt mycket ljud.

Redigerat:
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Tanken på att riva innertaket på ett "nybyggt" hus känns inte lockande ;) Ska kolla vad det kostar att göra en boroskopering och fastställa huruvida det sitter dämpare eller ej. Gör det inte det är det någon annan som får betala kalaset :) Ska testa innodämpare ändå också tror jag, så man har en referens. Tack för alla svar och om det är någon som vet något om "liggunderlaget" på bilden i första inlägget tar jag tacksamt mot svar där också!

Alternativ till Inno kanske kan vara såna här?
http://www.casamja.se/produktkatalogen/spjall/strypinsats/strypinsats-100

Redigerat:
Strypinsatserna som du länkar ovan och innospjäll är ju just det, det stryper flöden, så då kommer du ej nå projekterade luftflöden.

Har du inte ens en halvmeter synliga kanaler alldeles vid aggregatet? Isåfall kan du kanske klämma in en 600mm lång ljuddämpare på tilluften direkt efter aggregatet?

ska ta lite bilder och mäta osv, återkommer imorgon.

Så här ser det ut:
img_1132_2.jpg
Skapa konto

Taket kommer strax utanför bild i överkant. Ska mäta och se avståndet.

58.5cm från aggregat till tak men det är uppsågade hål i gipset där rören går in så det är nog 60cm åtkomligt.

De 2 vänstra som är oisolerade är troligen till o frånluft. Dessa, eller åtminstone tilluftsslangen, borde gå att ersätta med slangdämpare. Om inte annat så kan du åtminstone kapa slangen vid tak,skjuta in en skarvnippel och fortsätta med en slangdämpare de sista 50-60 cmeterna. Men ett nytt hus? Rek gränsvärden för ljud i sovrum är 30 dB från installationen vilket för oss över 60 är i stort sett ljudlöst.

Ja om de vänstra är till och frånluft så ser det ut som "drasuter". Dessa kan du byta till flexdämpare. Det borde hjälpa enormt

Beträffande "liggunderlaget" så har jag nu fått förklarat för mig att det är ett dämpande material som använts, inte något man glömt kvar. Har bestämt tid med en ventilationsfirma (en annan än den som jag varit i kontakt med tidigare) imorgon för att kika på hur vi kan gå vidare. Den ursprungliga firman rekommenderade en ljudfälla som man skulle sätta upp på väggen, till vänster i bilden på aggregatet, och uppskattade kostnaden till ca 5000kr. Om det räcker med en dämpare efter aggregatet borde det bli billigare?

När man gjorde en ljudmätning kom man fram till 27dB men ljudets intensitet verkar påverkas av blåsten ute och det är klart störande även för 60+ människor. Har testat med en 70+ som inte hade några bekymmer att höra / störas av ljudet.

Återkommer efter imorgon!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.