18 010 läst ·
34 svar
18k läst
34 svar
Ventilationen låter som ett propellerplan..
Om du kan komma åt så kanske du kan öka kanaldimensionen? Om du har en 100kanal vid problemet så kanske en 125mm kanal kan få ner lufthastigheten något, även ett 125mm don. Och för att få bort "kröken" kan du sätta en flexdämpare istället för kröken.
Uppdatera gärna tråden efter åtgärd, jag är nyfiken på hur du kommer till rätta med problemet.
Uppdatera gärna tråden efter åtgärd, jag är nyfiken på hur du kommer till rätta med problemet.
Törs man fråga hur det går med ventilationen såhär ett år senare? Har du hittat någon lösning? Står inför liknande utmaningar och alltid intressant att läsa hur andra har gjort.hfrid skrev:Då var dämparen installerad tyvärr till noll och ingen nyttaDet känns som att ljudet skapas i kröken innan tilluftsdonet av luftflödet som är bissart högt (men injusterad två gånger och korrekt till nivå). Strypinsatser väser och det låter som när det blåser i en torkställning. Oerhört bitter och besviken men nu har jag iaf gjort vad jag kan, bara att inse att det kommer vara så här tills man river innertak och sätter flexdämpare vid tilluftsdonen
![]()
Ropia skrev:
[länk]
160:-/styck. sätt sådana vid problemdon och anläggningen kommer bli helt tyst.
Med dessa priser så förstår jag ej varför installatörer snålar på flexdämpare! Visst, rengörning av kanalisation måste göras varsammare och tar någon timme längre, men ställ den rengöringen som man gör typ var 15e år i relation till att få en helt ljudlös anläggning med väldigt låg överhörning mellan rum så är det ju en "no brainer"!
[bild]
Som referens så har jag satt flexdämpare vid alla don i min anläggning, och vid projekterat flöde (50liter per sekund för hela huset) så är det i princip omöjligt att höra ventilationsljud eller aggregatljud i rummen. Om jag ställer mig på en pall och vrider huvudet med örat 3 dm från takdonet så KAN jag förnimma ett svagt hummande om det för övrigt är helt knäpptyst i huset. Värt varenda krona enligt mig!
Hur gjorde du infästningen av ljuddämparen mot innertak? Är det bara (den åldersbeständiga) tejpen som håller ljuddämparen från att tryckas upp?
Fick småbarn och gav upp.. bytte som sagt till flexdämpare utan någon hörbar skillnad. Riva innertak känns inte aktuellt :/ Farsan har skaffat inspektionskamera från Bosch som jag funderar på att använda för att se om det verkligen sitter dämpare...
Klicka här för att svara